Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka interna DVD-brännare passar Mac direkt?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag vill ha hjälp med interna DVD-brännare som ni VET (gärna av egen erfarenhet) passar direkt i Macens egen programvara, dvs den SKA fungera med Itunes, Imovie, Idvd, Finder m.m. Det handlar alltså om Mac OS-varianter av 10.3 (och kanske 10.2).

Jag har alltså ett tomt DVD/CD-Firewire-kabinett som jag ska fylla med en DVD-brännare.

Listan kanske kan vara bra att ha som referenslista i den närmaste framtiden...

Så hjälp mig att fylla på listan.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-19 23:59

Pioneer DVR-103/A03, 104/A04, 105/A05, 106/A06, 107/A07 och 108/A08

iDVD funkar inte med någon extern Brännare. finns dock ett Hack som fixar detta.

Patchburn gör så att de flesta Brännare funkar med iProgrammen förutom iDVD "om inte Hacket ovan är gjort".

Senast redigerat 2005-01-20 12:17
Ursprungligen av Kentor:

iDVD funkar inte med någon extern Brännare.

Varför? Är det Apple-politik i farten nu igen?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-20 11:39
Ursprungligen av Alphonze:

Varför? Är det Apple-politik i farten nu igen?

Ja om man vill kalla det så, dock så kan nya iDVD 5 göra till image fil så man kan bränna med t.ex Toast "detta sätt rekommenderar jag också att använda med Hacket ovan, även om det går att bränna till en Skiva direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 11:28

Jag har en NEC 3520 DVD-DL brännare i en extern enhet. Den fungerar med Toast men inte med iTunes. Ska prova Patchburn!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-20 17:58

NEC 3520 DVD-DL brännare kan man få för 460:- exkl 575:- inkl på Datorbutiken så priserna är bra nu.

Jag har beställt en Samsung DVD±R/RW Double Layer 16X Intern som har kommit med posten idag, har inte hämtat den ännu. Kommer den att funka månntro?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-20 12:03
Ursprungligen av Nurell:

Jag har beställt en Samsung DVD±R/RW Double Layer 16X Intern som har kommit med posten idag, har inte hämtat den ännu. Kommer den att funka månntro?

Med Patchburn Troligtvis, utan Njet! Nu talar jag om iProgrammen, Toast klarar den helt säkert.

Ursprungligen av Kentor:

Med Patchburn Troligtvis, utan Njet! Nu talar jag om iProgrammen, Toast klarar den helt säkert.

Jag ska ha den mest till att Toasta med. Tror du att den funkar med iDVD efter en patchning? Det skulle ju vara kul att ha den till det också.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-20 12:19
Ursprungligen av Nurell:

Jag ska ha den mest till att Toasta med. Tror du att den funkar med iDVD efter en patchning? Det skulle ju vara kul att ha den till det också.

Det tror jag, men som jag skrev ovan det är bättre att spara som en image fil först och sedan bränna med Toast, då kan man ju kolla att allt blev som man tänkt innan man bränner en skiva.

Jag ska rapportera hur det gick sen när jag har monterat den.

Ursprungligen av Nurell:

Jag ska rapportera hur det gick sen när jag har monterat den.

Det verkar mycket intressant. Jag är väldigt sugen på en multi-formatbrännare med tvålagersteknik. Däremot förväntar jag mig inte att tvålager och +formatet ska fungera med i-programmen direkt. Jag skulle bli tillräckligt nöjd om bara "vanlig" cd-bränning och dvd-r-bränning fungerade, som det står om på Apples specifikationer för deras nya datorer och OS.

Senast redigerat 2005-01-20 16:37

Jag kommer inte åt Macen som den ska sitta i förrän i morgon.
Köpte driven löjligt billigt på Dustin.

Löjligt? Betyder..?

492 spänn plus moms.

Schysst!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-20 18:00

Den Samsung-driven finns det inte några uppgifter på i xlr8yourmacs drive database. Nurell är nog först.

Dustin säljer även NEC ND-3520A för 556 kr exkl moms. Den har en viss Daniel från Sverige testat med lyckat resultat med Patchburn 1.1 i en PM G4 AGP 350 MHz. Även LaCie använder sig av denna drive i sina externa enheter. Han har inte testat med iDVD, men det borde gå.

Jag har en lite äldre NEC-drive utan DL i min externa LaCie och den fungerar utmärkt med Toast 6 Ti. Jag har ännu inte testat med Patchburn eller iAppsen.

NEC och Samsung har stöd för både DVD-R och DVD+R samt -RW och +RW.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-21 08:49

Annars funkar LG:s enheter utmärkt (med patchburn).

Jag köpte en LG GSA-4160 för ca. 700:- med moms och frakt/postförskottsavgift från netonnet.

Brände DVD+R DL skiva i toast. (Sagan om ringen)

Funkar utan anmärkning i DVD-spelarprogrammet (Apples).

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-21 16:43

OK. Är väl bra med DL-brännare, men vis av erfarenheten;

1) Vad kostar skivorna (DL) nuförtiden?

2) Är de stabila? CD-skivor de frösta generationerna hade dålig kvalitet. Likaså DVD-R á lá Princo etc. Nytt format = dålig kvalitet? Någon med erfarenhet?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-21 18:27

Traxdata DVD+R DL 2.4x 89:- på ClasOhlson.

Man kan söka via pricerunner, kelko o dyl.

Dyra, men på väg ner i pris.

Jag hade tänkt att montera min Samsung-drive i kväll, men monteringskitet är på villovägar, d v s det som den ska sitta i, inuti Macen.
Funktionsrapport följer så snart det dyker upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 23:11

Har inte gjort någon musikskiva med iTunes än, men NEC DVD-RW ND-3520A i en extern enhet detekteras av iTunes om man har installerat PatchBurn 3.

Patchburn funkade ju skitbra! NU helt plötsligt fungerar min Sony CRX300E (CDRW/DVD-combo) i min grå Power Mac G3/300 att bränna cd direkt i Itunes! Hurra för duktiga programerare!

Senast redigerat 2005-02-05 11:16

Nurell, hur går det?

Ursprungligen av Alphonze:

Nurell, hur går det?

Får se om jag får fram monteringskitet idag.

Ursprungligen av Nurell:

Får se om jag får fram monteringskitet idag.

Hur går det?

1
Bevaka tråden