Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela på en Mac mini?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-21 14:46

Hjälp en stackars "novis"... *S*
Det är så att jag sitter med en Ibook och min stackars make sitter utan dator.. Funderade nu på om mac mini inte vore en intressant lösning, tänker enligt följande:
Jag är lite lätt orolig över mina viktiga filer som jag för allt i världen inte vill tappa bort (c-uppsater och examensarbeten), min Ibook har varken brännare eller diskett så att göra back-up kopior är en omöjlighet (utan att maila alla filer till en kompis och sedan bränna ut där). Jag skulle alltså vilja ha mina filer på en till hårddisk, för säkerhets skull..
Så min tanke är att vi kanske skulle kunna köpa en mac mini, så att mannen får en egen dator och jag kan använda minin som extra lagringsplats (det är ju inga stora filer vi pratar om, bara word).

Men då är frågan, är det tekniskt möjilgt?
Ja, jag vet att det är en enkel fråga för er som kan.. Men för mig som inte riktigt vet vad min Ibook går för och hur man i så fall kopplar ihop Ibooken med minin så...... *S*
Hjälp min nu ni kunniga där ute! *ler*

ja, det är bara att koppla ihop dem med en korsad TP-kabel... Fråga på Kjell & Co så vet de vad det är...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 14:55

Räcker nog med bara en korsad nätvärkskabel mellan iBooken och minin, eller en firewirekabel.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 15:10
Ursprungligen av Halligalli:

Räcker nog med bara en korsad nätvärkskabel mellan iBooken och minin, eller en firewirekabel.

Jo det räcker. Jag föreslår ändå speciellt om ni har en internet koppling till datorn bygg ett nätverk åt er. Sen på minin kan ni ha två användare så att man får egen hem katlog (mapp) med egen desktop och egna mappar för tex bilder mm mm.

I ditt fall skulle jag göra så här.

Skaffa tex en Mac mini. Koppla ihop dem till ett nätverk trådlöst går även om man vill investera lite.
På minin skapar ni varsitt användar konto i System inställningarna. Du loggar in dig på minin från iBooken när du vill göra backup. Kopiera filerna till minin från iBooken (Synkroniserings program kan säkert fixa det automatiskt, nån annan kan säker hjälpa med det). Det fina är att om du vill arbeta från minin så är det bara att logga in på den och arbeta vidare på filerna. Men då kan det vara bra att ha ett synkroniserings program så att du inte blandar bort dig med vilken dator du arbetade sist på så att inte eventuellt arbete går förlorat.

Lättare och hjälpa om du nämner om eventuella internet kopplingar och hur du tar kontakt till nätet i såfall. Tex Bredband, Modem. Specifiera vad du har så kan vi se vad som behövs.

Ovan nämda förslag fungera mycket bra om man vet vad man håller på med men kan även ställa till det. Att koppla ihop datorer med sladd eller trådlöst är inte hel problemfitt. Mitt råd till dig (fungerar helt problemfritt) är följande:

1. Köp en Mac mini så ni har var sin dator.

2. Köp ett litet USB-minne från t ex PC City eller siba för ett par hundra spänn alt en iPod Shuffle som är extremt prisvärd!

Nu kan du göra backup på dina filer via USB minnet, föra över till Mac minin för CD-bränning eller dela med dig dina filer till PC användare.

Kan det bli enklare?

  • Medlem
  • 2005-01-21 15:47

tack för alla tips!!
Det låter mest lockande med nätverkslösningen eftersom vi ändå har en router liggande... Att koppla ihop hela eländet (har adsl) borde nog inte ställa till något större krångel. Annars vet jag jju var jag frågar! *flin*
Usb minne är en bra tillfällig lösning innan man hittar pengarna. Problemet med dom är ju att dom är så smidiga att jag tappar bort dom... *S* Oorganiserad i massor. Men tillsvidare så är det en perfekt idé!!
*tackar och bockar*

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 15:37

mail

Ursprungligen av stiko:

tack för alla tips!!
Det låter mest lockande med nätverkslösningen eftersom vi ändå har en router liggande... Att koppla ihop hela eländet (har adsl) borde nog inte ställa till något större krångel. Annars vet jag jju var jag frågar! *flin*
Usb minne är en bra tillfällig lösning innan man hittar pengarna. Problemet med dom är ju att dom är så smidiga att jag tappar bort dom... *S* Oorganiserad i massor. Men tillsvidare så är det en perfekt idé!!
*tackar och bockar*

Sist men inte minst. Man kan skicka mail till sig själv. Skicka från iBook och hämta från Mac mini.

Mvh
Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 15:28

Som sagt - båda datorerna anslutna till en "bredbandsrouter".
Du kan ju ha "ditt" konto igång på miniMac:en för jämnan, och sedan hittar du din "dropbox" på den med något av alla program för fildelning över rendezvous som finns (eller loggar in och skapar ett lokalt alias hos dig på "drop-boxen"). I princip bara droppa filen man vill ha en kopia på på backup -datorn (miniMac:en).
Karln din kommer inte märka ett dyft när du lägger in filer på hans dator (på ditt konto då alltså)

Lätt som en plätt (när man kommit på det )
När du fått det att funka galant (provat två gånger ) så kan du prova messageing över rendezvous så du kan skicka små meddelanden till karln om att han skall sätta på kaffe...
I den digitala framtiden kommer man inte behöva prata med varandra
Klicka här bara så får du se...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 19:50

Bara här för att hjälpa (eller tigga hjälp av andra, bot mot tråkighet eller att få dregla över andras überdatorer i väntan på min snikdator )

Naturligtvis är det rätt med en dator till och ett nätverk, samt att säkerhetskopiera mellan dessa.
Själv drar jag backup till annan dator, till iPod och till mobiltelefon (fildelning via Bluetooth fungerar smidigt...). Tanken är att den dag man (hemska tanke!) drabbas av eldsvåda eller inbrott så är det ganska troligt att man har mobilen med sig, och därmed hålls de viktigaste filerna hyfsat säkrade såhär...

Ursprungligen av thorman:

Naturligtvis är det rätt med en dator till och ett nätverk, samt att säkerhetskopiera mellan dessa.
Själv drar jag backup till annan dator, till iPod och till mobiltelefon (fildelning via Bluetooth fungerar smidigt...). Tanken är att den dag man (hemska tanke!) drabbas av eldsvåda eller inbrott så är det ganska troligt att man har mobilen med sig, och därmed hålls de viktigaste filerna hyfsat säkrade såhär...

Hur många Gig tar din mobil?
Skämt åsido, finns en router - och det fanns det - så är det lösningen.
Det går då att dra och släppa mellan datorerna. Eftersom det dessutom fanns adsl, så är det ju bara att gå på spymac.com och netscape.com och andra fria brevlådor, så finns det ju massor av back-up. OK, att det inte är så där 100% upptid på t ex spymac, men det är gratis & 1Gb utrymme räcker ett tag. Som "brandvägg", det vill säga samma funktion som thorman´s mobil, torde det vara en rätt hyfsad förvaringsplats. Sedan, om slantarna finns, är det nog bättre med ett mac.com eller mac.se konto än ett USB-minne för backup. Kontona tappas inte lika lätt.

1
Bevaka tråden