Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig musik via Ryssland.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 11:17

Macfeber tipsar om en rysk site som heter Allof.mp3 där man kan köpa musik... BILLIGT. 0,02$/MB vilket blir ca 80 öre för en låt på knappt 6MB kodad i 192kbps AAC. Eftersom mitt behov, begär och abstinens efter ITMS i länge varit på bristningsgränsen ser jag det här som ett välkommet alternativ. Vart pengarna går och vem som får del av dem står förstås skrivet i stjärnorna, men genom en lucka i den ryska lagen är tjänsten inte olaglig.

Man kan välja olika format med inställlbar bitrate från 128kbps mp3 ända upp till okomprimerat CD-DA 16bit 44,100 kHz. Kodningen sker on-line efter behov och önskemål med Lame codec, och man kan välja alternativet att få mail när musiken är färdigkodad och klar för nerladdning.

Online Encoding enables you to get music in the format (MPEG-1 Layer 3 - MP3, Windows Media Audio - WMA, Ogg Vorbis - OGG, MusePack - MPC, MPEG-4 AAC, etc.) and quality you prefer. The large assortment of encoding formats and bit rates can satisfy any user.

Man registrerar sig och betalar i förhand in pengar på ett konto som man sen använder till det man tar hem. Jag har testat tjänsten och den fungerar (man får 0.200$ på kontot vid registrering så första låten var gratis). Det var enkelt och det som tilltalar mig mycket är möjligheten till att själv bestämma hur bra kodad musiken ska vara och i vilket format.

Har inte bildat mig en uppfattning om utbudet annat än att det finns gott om pop och RnB...

Visst kan och bör man betänka vart pengarna tar vägen (det lär inte vara skivbolag och kanske inte ens artister som får del av dem) men som sagt det är inte olagligt och mina behov av en sån här tjänst är så stora att jag kommer använda den så länge det inte finns några alternativ. Om inte Apple får ändan ur snart kan sånt här bli ett reellt hot tror jag... (dvs det blir det säkert hur som helst eftersom priset är 1/10 av vad "normala" tjänster tar).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 11:39

Om siten är ett reellt hot är jag tveksam till, den har funnits ganska länge & "hifi-nördar" (http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=102251) tankar nog rätt friskt.

Min fråga är: hur VET du/man vad det är för typ av fil man får ner? Har siten original-skivorna?, tror inte det. Piratkopierade skivor är enormt stort i Ryssland, vem vet var de kopierats från?, Det kan inte vara brända skivor från usla mp3or? Jag är väldigt skeptisk...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 12:06

Det kan vara bra att vara skeptisk men som jag sa tog jag hem en 192kbps AAC på prov som vittnar om bra kvalitet (lyssnar i en high-end anläggning via optisk kabel från datorn). Lame codec lär vara en av de bättre. En kille skriver i tråden du länkar till: I've dealt with them for a couple of years now so I can vouch for their reliability and quality. Men visst det finns inga garantier för nånting.

Det känns väldigt "seriös" på det sättet att hade man inte vetat att servern står i Ryssland skulle jag trott att det var en amerikansk tjänst. Det är välkonstruerat från språket, betalning, kodningen, menyer och utbud, provlyssning av all musik etc.

Hot eller inte så har jag hur som helst länge haft ett proffessionellt behov av en bra tjänst som just levererar AAC och funkar på Mac så jag ser inga alternativ och kommer att använda mig av den. Jag är inte heller särskilt skeptiskt lagd förstås...

Det finn en liten applikation som heter ThreeTen som underlättar hantering och nerladdning och tar in musiken direkt i iTunes.

Om man nu inte tror att varken artister eller skivbolag får nån del av pengarna, varför ska man då använda sig av en sån här tjänst? Det är ju precis samma sak som valfritt fildelningsnätverk fast där betalar ingen för sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 12:22
Ursprungligen av hallgren:

Om man nu inte tror att varken artister eller skivbolag får nån del av pengarna, varför ska man då använda sig av en sån här tjänst? Det är ju precis samma sak som valfritt fildelningsnätverk fast där betalar ingen för sig.

Instämmer helt i detta. Det känns lite meningslöst att t.o.m. betala för nåt "omoraliskt".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 12:37
Ursprungligen av hallgren:

Om man nu inte tror att varken artister eller skivbolag får nån del av pengarna, varför ska man då använda sig av en sån här tjänst? Det är ju precis samma sak som valfritt fildelningsnätverk fast där betalar ingen för sig.

Eftersom man inte vet nånting om vart pengarna tar vägen kan man förstås bara spekulera...

Tja, varför ska man? Varför gör man avdrag i deklarationen? Varför köper man reavaror? Varför finns det fildelningsnätverk? Jo förresten när det gäller nerladdning av musik tror jag inte det i första hand handlar om att folk vill sno musik. Jag tror att det gamla formatet på distribuering av musik där 90% går till skivbolaget och 1% till artisten vilket leder till onödigt höga kostnader på musik är förlegad. Likaså albumformatet där du tvingas köpa ett helt album för en eller två bra låtar till priset av 150:- och uppåt. Lägg därtill att många ser nerladdningen som ett enkelt och bra sätt att köpa (skaffa) musik.

Jag vill inget hellre än betala för bra, högkvalitativ ny musik kodad i AAC via ITMS för at slippa allt mp3skräp och den moraliska aspekten det för med sig att ta hem den. Men när den tjänsten aldrig lanseras här tar jag vad som erbjuds och blir glad över ett lagligt alternativ. Det olagliga kan vi ju som sagt bara spekulera i... åt båda håll så att säga.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 12:20

Några skrev också att kvalitén var si & så...nåja. Tjänsterna siten erbjuder känns klockrena dock. Det roliga är när man tittar på många av skivomslagen så är de knappast original, de ser verkligen piratkopierade ut med dåliga bilder & skumma typsnitt. Det känns inte lika seriöst...

Vad var det för ändelse på AAC-filen du fick hem? m4a?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 12:28
Ursprungligen av DaPhox:

Några skrev också att kvalitén var si & så...nåja. Tjänsterna siten erbjuder känns klockrena dock. Det roliga är när man tittar på många av skivomslagen så är de knappast original, de ser verkligen piratkopierade ut med dåliga bilder & skumma typsnitt. Det känns inte lika seriöst...

Vad var det för ändelse på AAC-filen du fick hem? m4a?

Hehe, nej det kan kanske vara som du säger att skivorna är kopierade (och då också konvoluten även om de ju lätt skulle kunna sno dem från t.ex ITMS för att få dem att se bra ut... kanske en taskig scanner ). Nånstans måste ju skon klämma när en platta kostar runt tian, men mina funderingar går också till hur mycket ett skivbolag egentligen tar ut för distribuering av musik.

Läste inte så långt som till att kvaliteten varierade... Ska testa den ett tag och kan ge en mera utförlig värdering senare.

Ja ändelsen är .m4a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 15:43
Ursprungligen av DaPhox:

Det roliga är när man tittar på många av skivomslagen så är de knappast original, de ser verkligen piratkopierade ut med dåliga bilder & skumma typsnitt. Det känns inte lika seriöst...

Omslagsbilderna är .jpg 200x200 pixlar och det fungerar fint att bara dra in dem i iTunes, ser ingen skillnad i kvalitet jämfört med andra alternativ för just det ändamålet.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 19:27
Ursprungligen av Earth:

Omslagsbilderna är .jpg 200x200 pixlar och det fungerar fint att bara dra in dem i iTunes, ser ingen skillnad i kvalitet jämfört med andra alternativ för just det ändamålet.

Nja, menar snarare det att det är ju väääldigt skumt att vissa skivomslag inte ens är l i k a d a n a. Ett konkret ex: Stanley Clarke "East River Drive". Lustigt att den ryska upplagan har ett helt annat typsnitt/utseende än resten av världens. Som jag tidigare sa: 1. "moralisk" tvivelaktig sajt. 2. V e t du vad du får?
Personligen skulle jag inte betala en spänn för det. Jag fortsätter köpa mina svinbilliga 2nd hand CDs. De har i.a.f. garanterad CD-kvalité...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-24 20:56
Ursprungligen av DaPhox:

Nja, menar snarare det att det är ju väääldigt skumt att vissa skivomslag inte ens är l i k a d a n a. Ett konkret ex: Stanley Clarke "East River Drive". Lustigt att den ryska upplagan har ett helt annat typsnitt/utseende än resten av världens.

Det var visserligen vanligare förr än nu men beroende på vilka länder en skiva ska ges ut i så kan skivornas utseende och ibland tom innehåll skilja sig en del.

Det senaste exemplet jag kommer på är The Sounds debut:

http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=15644 (US-version)
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=19362 (Euro-version)

Förr i tiden (läs: vinyltiden) så gavs ofta de ryska utgåvorna ut med kyrilliska bokstäver.

(Fast visst jag tror inte heller på att allt är äkta här)

Apropå ämnet, jag påminner om denna låt:

Ryska Servrar

Att lagligt ska vara så viktigt att man medvetet ger pengar till en eventuell skojare för något som troligtvis är stöldgods!? Risken är nästintill obefintlig att åka fast för gratis nedtankning via fildelning. Straffet är antagligen inget att vara rädd för heller om nu oturen skulle vara framme för dem som laddar hem snarare än delar ut. Skillnaden är dock att man vet att ingen skojare får vara mellanhand, eller snarare slutmål för ens pengar. Det vore en sak om man verkligen riskerade något väsentligt och därmed föredrog att ge pengar till en mellanhand som kan tvätta affären ren från lagbrott, men i detta fall känns det som om laglydigheten har misst sina proportioner fullständigt. Man väljer till och med att riskera att finansiera rysk brottslighet för att slippa bryta mot en tandlöslag i det egna landet.

Jag säger inte att man ska tanka ner via fildelning och inte heller säger jag att man inte ska betala eventuella skojare pengar för filer som de lagt ut på ett proffsigt sätt via ett kryphål i rysk lag. Det är upp till var och en.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 12:32

Det bästa vore ju att testa med nån okomprimerad fil el. en lossless, som du även har på CD hemma att jämföra med, båda spelades från datorn självklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 12:39
Ursprungligen av DaPhox:

Det bästa vore ju att testa med nån okomprimerad fil el. en lossless, som du även har på CD hemma att jämföra med, båda spelades från datorn självklart.

Jag ska testa allt jag kan och lovar komma tillbaka med en utvärdering. Sen kan det ju vara så att vissa skivor är dåliga och andra inte...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 14:52

Att det är pirater är ingen tvekan, men som sagt, i Ryssland kan man nästan bara köpa piratutgiven musik. Jag köpte vinylplattor där för ett par år sedaan för 2 sek styck och bra kvalitet, en cd kostade 10-15 sek. man kanske skall se priserna här i relation till landets prisnivå på skivor. Intressant på denna site är att man kan köpa "Bootlegs" som kan vara svåra att få tag i annars.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 08:08
Ursprungligen av Hogge:

Att det är pirater är ingen tvekan.

Jag var också ett tag övertygad att det måste vara en pirat site. Men efter en sökning på google på allofmp3 så är jag ganska övertygad om att den inte bryter mot rysk copyright lagstiftning i alla fall. Tydligen finns det ett kryphål som dom utnytjar

Russian copyright legislation allows phonograms to be performed publicly without the authorization of the copyright owner for broadcasting and cable transmission. (Article 39) The Internet could be deemed to fall under this exemption.
Källa museekster

The register har även en del skrivet om ämnet : The register

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 08:34

Iofs lagligt men inte ett skit moraliskt bättre än solarseek (soulseek) eller liknande.

Dessutom, lämna kontokortsinformation på en obskyr rysk site? Nä du...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-24 08:55
Ursprungligen av Pär:

Dessutom, lämna kontokortsinformation på en obskyr rysk site? Nä du...

Skaffa ett e-card, där kan du lägga in ett max belopp och om det skall gå att använda flera gånger.

info från FSB:

Så här fungerar e-kort

e-kort är en tjänst som du kopplar till dina vanliga Bank-, Betal- och Kreditkort. Sedan kan du säkert och enkelt betala med kort på Internet utan att lämna ut ditt riktiga kortnummer.

Det enda som krävs är att du är ansluten till internetbanken med dosa och har ett internationellt gångbart kort (Visa, MasterCard eller Maestro) utgivet av FöreningsSparbanken eller samverkande sparbanker.

Med e-kort skapas ett unikt kortnummer varje gång du behöver betala. Varje e-kort fungerar bara hos ett inköpsställe och du bestämmer själv för vilket belopp e-kortet ska gälla (max 50.000 SEK). Giltighetstiden är automatiskt begränsad till en månad men du kan själv förlänga den, upp till 24 månader t ex vid prenumerationer eller hotellbokningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 11:30

Den tjänsten fungerar mycket bra. Rekommenderas varmt!

Tack för tipset om ThreeTen!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-24 11:48

Jag testade den också, och den fungerade bra, även om jag definitivt hellre använder iTMS när de väl får tummen ur och lanserar den här i Sverige. Utbudet var ju sisådär också, hittade inte jättemycket roligt. Men några skivor kommer jag nog köpa iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 14:57

Den här tjänsten fungerar väldigt bra och all musik jag hittills tagit hem har haft "högsta kvalitet", dvs jag köper AAC VBR 220kbps och ljudet har inget mer att önska. Har jämfört med de AAC ABR 192kbps jag komprimerat från CD (rätta mig om jag har fel ang Apples kodning i iTunes) och hör kanske en skillnad i karaktär troligtvis beroende på vilken codec som använts (allt komprimeras i PC-miljö vad jag förstår). Men jag skulle inte kalla det kvalitetskillnad och uppfattar nog det nerladdade materialet som aningen bättre om jag skulle välja. I ett blindtest skulle jag inte kunna säga vad som var vad eller om det var olika filer. Däremot är det stor skillnad på det jag tidigare har kodat som mp3, till AACs fördel förstås! Så om det handlar om kopierat material är det i alla fall inte via mp3...

Det är inte all musik som finns tillgänglig okomprimerat, eller snarare ganska få album som erbjuds den möjligheten. Ofta är det de skivor som anses som artistens bästa eller är motiverade att finnas tillgängliga ur en audiofils synvinkel (det är min egen tolkning men återigen ger det här ett "seriöst" intryck). Jag har jämfört okomprimerat PCM Wave (det finns flera okomprimerade alternativ att välja mellan) med aiff som jag rippat från CD och hör ingen skillnad alls. Problemet med Wavefilerna är att de inte har iD3-taggar så det får man i så fall göra manuellt.

Utbudet är väldigt stort vad gäller "klassisk" pop, rock och soul och jag har äntligen kommit över en massa musik "från förr" jag tidigare bara haft på vinyl, allt från Cat Stevens tidiga plattor via Blue Öyster Cult till Bob Marley, Anita Baker och Prince mm... :eek: Det finns en klassisk avdelning också men där har jag inte varit inne.

Har betalat med kontokort via en "säker" betalsite som heter CyberPlat med SSL 3.0 protokoll liknande PayPal (PayPal finns angivet men det står att tjänsten temporärt inte är tillgänglig.) Visst funderade jag en stund över att allt kanske inte skulle vara som det ska, men jag har handlat oavbrutet via internet sen handel började här, både med och utan kontokort och aldrig råkat ut för nånting. Är inte dumdristig men heller inte alltför skeptiskt lagd, tar reda på information och följer intuitionen. Uppfattar inte det här som "nån obskyr rysk site". Den har, vad jag läst, funnits länge och jag är övertygad om att den styrs från USA eller av amerikaner. Allt fungerar som man förväntar sig (man kan t.ex som registrerad användare provlyssna på hela låtar eller album strömmat i 24kbps). Valet är givetvis fritt men jag kan bara säga positiva saker och abstinensen efter ITMS har stillats.

Den lilla ThreeTen applikationen har varit till stor nytta.

Det finns ett enormt utbud av mp3-cd i Ryssland, nästan alltsammans olagligt. Man kan få tag på nästan vad som helst, även sällsynta och obskyra västeuropeiska alster. Ljudkvaliteten är oftast mycket bra, även om omslagen är taffliga. Den som åker till det stora landet och köper på sig en hel skivsamling ska veta att det antagligen är piratkopior hela klabbet. Sen får var och en följa sitt samvete.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 21:29
1
Bevaka tråden