Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skydda trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-01-20 19:06

Tidigare fanns denna tråd, men den verkar ha dött iochmed mitt inlägg där den 3 jan.

Till saken..
Hur gör jag för att skydda mitt trådlösa nätverk?
Jag är Mac:are och inte raketforskare, så tyvärr är jag inte hjälpt av länkar till sidor som innehåller mängder av teknisk information på engelska.

Om jag fattat rätt så ska man kryptera nätet med något som kallas "wep" men vad man sedan ska göra framgår inte tydligt nog i instruktionen från Netgear. Vi har tre datorer som kör trådlöst - min PB och ungarnas XP respektive Win2000. Dessutom har jag en OSX server, men den kör tråd.

Som tur är bor jag på landet med skogar och ängar som grannar. Detta göra att eventuella "snyltare" har svårt att göra intrång.. men ändå.

Dessutom.. Om en gäst kommer till oss - är det då krångligt att öppna nätet för den personen?
Fattar inte hur något som borde vara enkelt kan göras så krångligt.. hehe

Finns hur mycket trådar som helst om det här, men låt gå
Du bör skydda ditt nät med tre "metoder";
Ställ basstationen på att inte sända ut SSID (namnet på nätverket). För att ansluta till ett osynligt nätverk väljer du "Annat..." i airportmenyn. Där matar du in namnet på nätverket och en WEP-nyckel. Hur du skapar en nyckel är olika för varje basstation men det står med största säkerhet i manualen.
Det sista du ska göra är att låsa basstationen på att bara acceptera anslutningar från vissa macadresser. Macadresser är unika (ja nästan.. ) "namn" på datorers nätverkskort. Du kollar din macadress i "Om den här datorn" i äppelmenyn. Välj "Mer info...", klicka på nätverk till vänster, välj airportkortet i listan där uppe, och läs av ethernetadressen (synonym till macadress). Denna matar du sedan in i basstationen. Hur du gör det är också olika för olika basstationer. Hur man kollar en macadress i xp har jag tyvärr glömt.
Ingenting kan göra nätet helt säkert, men det här är en god väg dit.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 19:20
Ursprungligen av Kristofer:

Hur man kollar en macadress i xp har jag tyvärr glömt.

1. Tryck på Windows + R
2. Dialogrutan "Kör" visas.
3. Skriv "cmd" och tryck enter
4. Kommandoprompten öppnas
5. Skriv "ipconfig /all" och tryck enter

Fysisk adress är samma som macadress. Stäng kommandopromptfönstret med krysset.

1
Bevaka tråden