Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saftspill i iBook. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Barnen lyckades nyss spilla ut ett glas blandsaft i en iBook av dasslocksmodellen. Nu vill den inte vara med längre. Kan man öppna de och försöka få bort kladdet, eller är det kört?
Hur öppnar man den. Dels sitter några torx-skruvar på undersidan, vilka jag lossat. Dessutom sitter det några vanliga kryss-skruvar under tangentbordet, vilka jag också lossat, men datorn vill inte öppna sig för det. Något mer att lossa?

Ursprungligen av Niklas Z:

Barnen lyckades nyss spilla ut ett glas blandsaft i en iBook av dasslocksmodellen. Nu vill den inte vara med längre. Kan man öppna de och försöka få bort kladdet, eller är det kört?
Hur öppnar man den. Dels sitter några torx-skruvar på undersidan, vilka jag lossat. Dessutom sitter det några vanliga kryss-skruvar under tangentbordet, vilka jag också lossat, men datorn vill inte öppna sig för det. Något mer att lossa?

Usch då.
Det är ingen lek att plocka isär en sån. Jag har en manual som PDF som jag kan mejla om du PM:ar mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:07

Du kan köpa destillerat (nåja, avjonat) vatten på apoteket. Torde vara det bästa ogiftiga medlet för att rengöra elektronik. Använde jag senast på en julmustmus, fast en hel dator är förstås lite värre ...

Sonen hällde cider i min gamla Ibook tangeri, tangentbordet kladdar och gick aldrig att få riktigt bra. Nedtryckta tangenter stannade nere.
Dålig prognos med saft.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

...senast på en julmustmus, fast en hel dator är förstås lite värre ...

"Julmustmus" var ett riktigt svårt ord att läsa!

Hoppas det löser sig med datorn!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 16:37

Jag köper, vis av diverse spillolyckor, bara sockerfri saft numer.
Den kladdar ju inte lika illa.

Kan vara ett tips kanske?

Lycka till iallafall!

Ursprungligen av Hägg:

Jag köper, vis av diverse spillolyckor, bara sockerfri saft numer.
Den kladdar ju inte lika illa.

Kan vara ett tips kanske?

Lycka till iallafall!

Kladdet är det sista man ska vara orolig för, det farliga är att saften är korrosiv. Och korrosion blir det oavsett det är halvsuspekta aminosyreblandningar eller socker i saften, så i vilket fall gör man bäst i att snabbt som tusan koppla från alla strömkällor (glöm inte batteriet) och rengöra med avjonat vatten.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 09:41
Ursprungligen av Samuel K:

Kladdet är det sista man ska vara orolig för, det farliga är att saften är korrosiv. Och korrosion blir det oavsett det är halvsuspekta aminosyreblandningar eller socker i saften, så i vilket fall gör man bäst i att snabbt som tusan koppla från alla strömkällor (glöm inte batteriet) och rengöra med avjonat vatten.

Sant. Mina olyckor begränsar sig mest till diverse fjärrkontroller och då blir ju problemet inte speciellt stort i jämförelse...

Om saften inte runnit ner i datorn utan bara stannat i t-bordet så går det att duscha rent. Man måste ta loss t-bordet från datorn först, sedan duscha det rent och låta det torka några dagar.
Jag har i alla fall lyckats med det konststycket på en PowerBook.
I värsta fall få man pilla loss alla tangenter och sätta tillbaka sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 22:28
Ursprungligen av Nurell:

Om saften inte runnit ner i datorn utan bara stannat i t-bordet så går det att duscha rent. Man måste ta loss t-bordet från datorn först, sedan duscha det rent och låta det torka några dagar.
Jag har i alla fall lyckats med det konststycket på en PowerBook.
I värsta fall få man pilla loss alla tangenter och sätta tillbaka sen.

Ett nytt tangentbord kostar 500kr.

Ursprungligen av atomlab:

Ett nytt tangentbord kostar 500kr.

Såpass billigt?
Men det kanske inte är värt att lägga 500 på ett dasslock.

Tack för alla tips. Jag skall göra ett försök. Tyvärr verkar saften ha spritt sig i stora delar av iBooken, men med en del tur kanske det går att få igång den.

Jag kan rapportera att det har gått att få liv i den drabbade iBooken. Styrplattan ger inte ifrån sig något livstecken. Vissa tangenter på tangentbordet resulterar i lustiga bokstavskombinationer, men i övrigt fungerar den helt normalt. Eftersom det ändå var äldsta grabbens dator, som han bara använder för att spela spel, fungerar den ändå tillfredställande. Med extern mus, samt fungerande piltangenter, kan han spela sina spel.
Tack för alla tips.

1
Bevaka tråden