Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bakgrundsmusik i Flash

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett musikstycke som jag skulle vilja ha som bakgrundsmusik i en flashprojekt jag gör. Hur gör jag detta så inte låten bryts när jag byter Scen i Flash? ...vill gärna ge användarna möjlighet att pausa ljudet också med en knapp som alltid syns... Men spela musik utan hack trots scenändring kommer i första hand! .....nån som kan hjälpa mig??

EDIT: pausa ljudet istället för stoppa de

Senast redigerat 2005-01-20 17:54

Detta kanske är lite av en ful-lösning, men borde fungera bra: Du kan alltid lägga det som två separata flash-filer på sidan så bryts musiken inte och du kan koncentrera dig på scenerna. Vill du ha musikkontrollerna ena ovanför den andra filen så använd <div>.

vad menar du med <div>... detta ska bli en .exe fil utan nån webbläsarinblandning.

Ursprungligen av LongSunnyDay:

vad menar du med <div>... detta ska bli en .exe fil utan nån webbläsarinblandning.

Jag trodde du skulle göra till en hemsida. Då skulle en <div>-tagg innebära att man placerar objekt på precisa ställen på sidan. Kan nog inte hjälpa dig då.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-20 18:28

Du kan ganska enkelt göra sajten som ett frameset (spy inte nu. Läs vidare...) genom att ha en pytteliten (typ 3-5 pixlar) frame antingen langst till vänster, längst nere eller längst uppe. Den frames ger du samma bakgrundsfärg som "ordinarie" framen där hela sajten ska husera. Lägg in endast musiken (givetvis med möjlighet att stänga av) i pytteframen..

Användaren kommer knappast att märka att detta är ett frameset. Nackdelen är att om nån Googlar och får upp en länk till en av sidorna i "main frame", så öppnas ju den utan att omge sig med framesetet och därmed framen med musiken. Men det finns flera olika scripter som tvingar sidan att hämta det omgivande framesetet. Använder du Dreamweaver, så kan du t.ex. använda en extension som kallas "Framejammer" och som du hittar här:
http://www.pawluk.com/public/dwextensions/frameJamDoc.shtml

Hoppas jag gjorde mig begriplig....

EDIT:

Duh... efter allt besvär såg jag att du inte ska göra en webbpplats...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 21:12

Lägg allt som du skulle lagt på dina scener i MovieClips istället. Sen kan du kan på main-timelinen ha tex. en frame som heter intro en som heter main osv. och en stop() i varje.
Då kan du lägga ljudet i ett eget clip som går att kontrollera från de andra clip:en.

1
Bevaka tråden