Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst ADSL-modem ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Borås Energi rekomenderar följande ADSL-modem - men VILKET är BÄST ( säkrast/optimalt ) oavsett priset som jag inte vet ett jota om:

"Alcatel/Thomsson SpeedTouch 510, Bridge"
"Alcatel Speedtouch Home"
"D-link DSL-300G"
"D-link DSL-300T".

Finns det objektiva tester eller blir svaren bara "... sådan har jag och det är jättebra..." Annars var det trevligt att se att Bornet nu för upp till 8MBit/s sänkt till 299 kronor/månad.

Olle

Olle: Kul att du tar upp frågan för efter att ha varit mångårig kund hos Com Hem har jag också nyligen lagt en beställning hos Bornet och undrar samma sak. På 4-6 veckor normal leveranstid plus alla de helgdagar som nu infaller hoppas jag dock ha hunnit finna ett bra svar.

/ 2059 meter från telestationen

Ursprungligen av Johan Andersson:

/ 2059 meter från telestationen

Hur vet du det? Vi bor ju nästan grannar vad jag förstått så jag borde ju ha ungefär lika långt. Bor på Hornsgatan/Brahegatan (Har ett grönt, lysande Apple-äpple i fönstret om kvällarna... )

Har också beställt hos Bornet men Skanova strular.

Mitt Speedtouch Home startar automatiskt efter strömavbrott.

Ursprungligen av David Molarin:

Hur vet du det? Vi bor ju nästan grannar vad jag förstått så jag borde ju ha ungefär lika långt. Bor på Hornsgatan/Brahegatan (Har ett grönt, lysande Apple-äpple i fönstret om kvällarna... )

Har också beställt hos Bornet men Skanova strular.

Mitt Speedtouch Home startar automatiskt efter strömavbrott.

Nja, detta gäller en lya på nedre Folkunga, omständigheterna i övrigt kan vi kanske ta i ett annat forum. Uppgiften fick jag från Bornet men hur det är med sådant tycks bero väldigt mycket på vem man hamnar hos när man ringer. Gången innan fick personen ingen träff alls men kunde ändå garantera att jag kunde få upp till (!) bästa hastighet.

Hur länge har du väntat?

Här blir det ca: 700 meter till stationen MEN den är inte igång föränns vecka 10... taskigt för en annan station i närheten skulle gå igång nu i december... bor i Äspered. Underbara tanke om ett modem kunnde överklockas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-25 12:39

Alcatels Speedtouch modem har en dum egenhet, senaste versionerna stänger av sig när det blir störmavbrott (det är inte det konstiga) men dom startar inte igen efter utan att man trycker på powerknappen. Det är inte så bra om man kör en server hemma och man är bortrest.

Själv har jag bytt till ett Netgear DG632 som ska gå att uppgradera till ADSL2+ när det blir tillgängligt i min telestation. Kan ställas in på att köra som router med brandvägg (standard) eller dumt modem/brygga om man vill sätta upp egen server/brandvägg.

Har väntat i 5 veckor nu. Men detta beror på att Jag beställt av en annan operatör dagarna innan Bornet kom med sitt erbjudande och Skanova hann koppla in mig hos den operatören innan jag avbeställde... Så nu väntar vi på att Skanova ska frigöra min lina så att Bornet kommer åt den... Typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 17:07

Olle,

Du kan få köpa mitt gamla "Alcatel Speed Touch" för ett par hundralappar!!

Fungerade utmärkt då jag hade ADSL, men är nu nedpackat till förmån för min ethernet-anslutning från BBB.

-Torkel

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-25 22:08

En grej som gäller för SpeedTouch Home och D-Link 300G är att dessa inte går att köpa nya längre. Men med tanke på att bla 300T kostar lite (ca 450:-) så är det väl ett enklare val än en beggad 300G som någon försöker prångla på dig dör dyra penningar...

Tack Torkel och Frazze, jag kan nog börja med att testa ett ADSL-modem som ligger hemma i en låda och skräpar. Minns inte fabrikatet men det levererades av Bostream för kanske 3 år sedan - bestod av en liten extra burk som teknikern skruvade fast på väggen. En fråga: Är det vanligt att VDSL-modem även skulle vara bakåtkompatibla med nedköpet till ADSL ? Vore ju smidigt att strunta i att sända tillbaka VDSL-modemet som jag hade medans jag bodde i Göteborg. Hur som, vilket valet än blir så blir det inte ett begagnat modem, vill ha med garanti och möjlighet till reklamation.

Ursprungligen av Olle@mac:

Tack Torkel och Frazze, jag kan nog börja med att testa ett ADSL-modem som ligger hemma i en låda och skräpar. Minns inte fabrikatet men det levererades av Bostream för kanske 3 år sedan - bestod av en liten extra burk som teknikern skruvade fast på väggen. En fråga: Är det vanligt att VDSL-modem även skulle vara bakåtkompatibla med nedköpet till ADSL ? Vore ju smidigt att strunta i att sända tillbaka VDSL-modemet som jag hade medans jag bodde i Göteborg. Hur som, vilket valet än blir så blir det inte ett begagnat modem, vill ha med garanti och möjlighet till reklamation.

Dosan som monterades på väggen var inte det en sk. Splitterdosa?

Jag har ett Alcatel Speedtouch modem som jag fick av telia 2001 å då medföljer det en sådan dosa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-26 22:08
Ursprungligen av Olle@mac:

Tack Torkel och Frazze, jag kan nog börja med att testa ett ADSL-modem som ligger hemma i en låda och skräpar. Minns inte fabrikatet men det levererades av Bostream för kanske 3 år sedan - bestod av en liten extra burk som teknikern skruvade fast på väggen.

När du säger Bostream och 3 år så går tankarna osökt till Orkit. Och då handlar det om en produktspecifik ADSL-lösning som inte är kompatibel med dagens ADSL-lösningar.

Ursprungligen av frazze:

När du säger Bostream och 3 år så går tankarna osökt till Orkit. Och då handlar det om en produktspecifik ADSL-lösning som inte är kompatibel med dagens ADSL-lösningar.

Du har nog rätt det står Orkit på min gammla burk.

Den här tråden i ett franskt forum lyfter ju fram en del adsl2+ modem bla SpeedTouch

Ganska bra uppställning på rena modem, med routrar och även med wifi.
http://forum.hardware.fr/forum2.php?post=186317&cat=4

Jag är mest inne på ett SpeedTouch 585 el 785 (den senare med typ allt även BT)
eller varför inte ett Zyxel 660HW (dryga tusenlappen + moms på Dustin) har allt och går troligen att köra tillsammans med en Airport Express.

SpeedTouch är lite knepiga o hitta iaf ovanstående modeller, faktiskt inte hittat alls bland dom få ÅF jag tittat runt på.

Någon som har nått o tillägga om resp, bra/dålig erfarenhet osv?

Nu sket sig det där ev iaf då jag precis la en beställning på VDSL hos B2

Woohoo! Äntligen igång. Slog Bornet en signal igår för att höra hur lång tid utöver (!) de normalt 4-6 veckorna man skulle tvingas vänta med tanke på ovädret som har varit. Tjejen i andra änden svarade att man bara väntade på bekräftelse från Skanova (just det) men att det nog kunde fungera redan. Plockade upp ett modem på vägen hem på eftermiddagen. Då fungerade det inte men nu är jag tillbaka i verkligheten. Och det knappt tre veckor efter beställningen!

Det blev för övrigt ett D-link DSL-300T köpt för 595 kr med moms på Make IT. Den som vill spara en femtiolapp handlar med fördel på NetOnNet istället. Fult men funktionsmässigt utan anmärkning.

Jag ska hem strax och koppla in mitt Speedtouch Home. Hoppas att det fungerar med Bornets 8/1-lina. Ska även installera den nyinköpta wifi-routern, så i kväll är jag trådlös...

Lägesrapport:

Tidsåtgång totalt: knappt 1 tim

-ADSL inkopplat med ett Alcatel Speedtouch Home
-TPTest ger 6,89 Mbit nedströms (8/1-lina)
-Router Netgear WGR614IS inkopplad
-Router konfigurerad (the tricky part)
-Surfning på 99mac från sängen i sovrummet

1
Bevaka tråden