Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag dabbat mig, 100 Mbit bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag skrev i "Allmänt om Mac"-forumet idag så har jag beställt 100 Mbit som jag får ikväll eller imorrn. Har jag gjort bort mig? Det är en kvot på 300 Gb/mån. Jag tillhandahåller ingen server, men kör P2P ibland. Slog mig att man behöver inte glömma på till exempel DC många nätter under månaden för att de där 300 Gb är uppätna.

Hur skulle ni göra? Skulle ni ha kvar er obegränsade 10 Mb eller ta 100, om det vore gratis? (företaget betalar 100:ans grunduppställning, och gnäller förmodligen ihjäl mig om jag övertrasserar)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-20 11:05

Bara en ren reflexion:

Jag minns ibland när man var 7-8 år och en del bilar fortfarande hade trösklar man kunde kliva upp på. Vilket man gjorde, och studerade hastighetsmätaren med stort intresse. Kompisarna glodde i andra bilar, å så hojtade man ut vilken bil som var "bäst".

Litegrann så tycker jag denna bredbandshetsen är: Man stirrar sig blind på siffran som om den är allena sliggörande, å så glömmer man bort vad som EGENTLIGEN gör tjänsten bra, dvs bra support (framförallt), bra villkor, bra pris, etc. Det är ju inte hastighetsmätaren på den där bilen som gjorde den bra....

Dessutom: Jag gick nyligen från 2,5Mbits till 8Mbits, och det var som "tjaha...var det inte häftigare?". Det är också ungefär som med bilar: Jag tror inte man ens kan utnyttja hastighetsresurserna.

Nä, min teori och förhoppning är att folk snart upptäcker att 3-4Mbits är fullkomligt tillräckligt (i alla fall f.n.) och att man istället kommer att kräva bättre support och annat. Det är där man kommer att skilja agnarna från vetet.

</rant>

Ursprungligen av Danne V:

Bara en ren reflexion:

Jag minns ibland när man var 7-8 år och en del bilar fortfarande hade trösklar man kunde kliva upp på. Vilket man gjorde, och studerade hastighetsmätaren med stort intresse. Kompisarna glodde i andra bilar, å så hojtade man ut vilken bil som var "bäst".

Litegrann så tycker jag denna bredbandshetsen är: Man stirrar sig blind på siffran som om den är allena sliggörande, å så glömmer man bort vad som EGENTLIGEN gör tjänsten bra, dvs bra support (framförallt), bra villkor, bra pris, etc. Det är ju inte hastighetsmätaren på den där bilen som gjorde den bra....

Dessutom: Jag gick nyligen från 2,5Mbits till 8Mbits, och det var som "tjaha...var det inte häftigare?". Det är också ungefär som med bilar: Jag tror inte man ens kan utnyttja hastighetsresurserna.

Nä, min teori och förhoppning är att folk snart upptäcker att 3-4Mbits är fullkomligt tillräckligt (i alla fall f.n.) och att man istället kommer att kräva bättre support och annat. Det är där man kommer att skilja agnarna från vetet.

</rant>

Dina åsikter, och respekterar dom för det. Men i mitt fall helt felaktiga. Skillnaden mellan 2 Mbit och 10 Mbit (har haft 2 på jobbet tidigare, och hos polare) är direkt fantastiska. Om skillnaden mellan 10 och 100 är betydligt mindre låter jag vara osagda. Som jag skrev i tråden i "Allmänt om Mac" så är detta ett test, och jag kommer rapportera mina åsikter och erfarenheter jag samlar på mig.

Naturligtvis kommer jag bara att uppleva skillnader inom tre områden:

1. Då jag jobbar, kör VPN eller Citrix mot jobbet hemifrån ibland, och kommer då ha 100 Mbit mot jobbet utan tjafs, då både jobbet och jag själv sitter på BBB-linan.

2. Då man kör uppdateringar på min PC och på Macen, då både Akamai och Microsoft verkar vara direktkopplade på nått sätt mot BBB's backbone (förmodligen via omväg, men hastigheterna på BBB mot de två nämnda är bisarrt höga på jobbet).

3. Då man tankar eller delar ut något mot de andra 100 Mbits-användarna på BBB, t.ex. via DC. Som jag förstått det finns det en 100 Mbits-hubb. Hur pass mycket illegalt som finns på denna 100 Mbits-hubb kan man bara spekulera om. Men det lär finnas mycket legala delar att utnyttja på den hubben som på många andra. Om man tycker att det bara är Warez på de shares som finns på DC, så tycker jag man ska ta en titt till, och då inte bara söka efter just warez. Finnas mycket roligt att hitta som inte är illegalt.

Jag vet fortfarande inte om jag kommer känna någon större vinst, men det är lite grann av testet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-20 14:35
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Dina åsikter, och respekterar dom för det. Men i mitt fall helt felaktiga.

Det var inte på nåt vis riktat mot dig. Inte alls. Bara en reflexion i största allmänhet. Eftersom bara du kan känna till alla dina egna förutsättningar är det ju ganska svårt att svar på din fråga nämligen: om du gjort bort dig eller inte.

Men jag tror att du känt samma skillnad - generellt sett - om du skuttat upp från 2Mbits till t.ex. 5 eller 6 i stället för 10. En del uppkopplingar kan vara extremt mycket snabbare, det erkännes. men de allra flesta blir lite bättre utan att man blir sådär himla impad.

Jag tror man kommer att lugna ner sig snart. Visst kommer en grupp att alltid vilja ha det värsta/bästa, men de allra flesta kommer nog att känna som jag. Som Cyrion säger, och också oskich: Det finns än så länge alldeles för många flaskhalsar, och nånstans kring 4-5Mbits (gärna båda riktingarna) vore troligan ganska passande. Åtmistone tills nätet utvecklats mer...

Detta är inte heller riktat mot dig på nåt sätt. Bara allmänt svammel. Hoppas du kan fläska upp och ner filer så kablarna glöder...

  • Medlem
  • 2005-01-20 11:13

Jag som köper cd-skivor och hyr dvd har svårt att se hur man kan bränna av 300 Gb i månaden bara genom att låta datorn stå. Men det beror säkert på ren okunnighet.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 11:15

Bör påpekas att en sån där grejj man kopplar upp sig på med program som låter lite som en windows-filbrowser eller ett programspråk inte direkt levererar full lina. Har du fritt blås är det ju värt mycket. Vad har du ut på respektive? Fast kriminellt tryck är ju inte fel *dräggel*

Kvot, urch!

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-01-20 12:18

Varför kan de inte leverera en DSL-tjänst som är symmetrisk 4Mbit istället för att ha 24Mbit ner och 1Mbit upp? Det skulle räcka och bli över för de flesta...

Har själv 100 mbit, men det är inte mycket snabbare än andra internetanslutningar tycker jag. Det finns många flaskhalsar på nätet.

Ciryon

Jag har gjort karriär!

Modem 110 baud - 300 baud - 14,4 kbps - 28,8 kbps - 35 - 56 - ADSL 512 kbps - 8 Mbps - 100 Mbps.

Visst har det funnits lyft med jämna mellanrum, men inte så stora som man kan tro. Hastigheten ute på nätet är ibland skrattretande låga. Hur kul är det att sitta med 100-lina och bara få till 4kbps (=56 modem). 8 Mbps är en bra kompromiss för mig. Trafikgränser är ett gissel. No limits man!

Håller helt med. Min karriär har dock bara kommit till 10/10 Mbps. Hade dock ett 300/1200 baud modem och ett 2400 mellan.
Kul att se någon som håller reda på skillanderna mellan bit och byte.
Är det ingen som har gjort reflektionen vad som händer om 2 000 BBB användare kopplar upp sig samtidigt via 100 Mbps mot t ex Apples ftp?
Tyvärr gäller fortfarande den gamla regeln att det inte går fortare än som på det långsammaste stället.

Hälsningar
Richard

PS
Sitter nu på UPC 10/10 LAN. De verkar ha spärrat portarna 21 och 80 så man inte kan köra ftp eller webserver mot dessa portar. Är det vanligt att man gör detta? Har även Telia 8000 just nu och där är det inga problem. Mailat support på UPC men har inte fått svar. Att köra via port 8002 funkar bra.
DS

Ursprungligen av leonardo:

Jag har gjort karriär!

Modem 110 baud - 300 baud - 14,4 kbps - 28,8 kbps - 35 - 56 - ADSL 512 kbps - 8 Mbps - 100 Mbps.

Visst har det funnits lyft med jämna mellanrum, men inte så stora som man kan tro. Hastigheten ute på nätet är ibland skrattretande låga. Hur kul är det att sitta med 100-lina och bara få till 4kbps (=56 modem). 8 Mbps är en bra kompromiss för mig. Trafikgränser är ett gissel. No limits man!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-01-20 14:54

Personligen skulle jag behålla det långsammare utan kvot. Här i Belgien är det riktigt dåliga regler angående ner/uppladdning. Jag har det "värsta" kontot man kan ha som kostar mig ca 450kr per månad och med det får jag ladda ner max 15gb per månad och uppladdning ligger på enbart 2.26gb!! Är väldigt störande om man vill köra bittorent eller dylikt..Anledningen säger de vara att de hade folk som missbrukade i början och laddade ner typ 300-400GB/månad..Men det hela beror ju även på hur mycket du laddar ner, din kvot var ju inte riktigt lika dålig som min;)

Jolå nog är det mycke snack o lite verkst'a med bredband alltid, skaffade BBB teoretiska 10 mb o kom upp i den svindlande farten av 2.53 kb, har för mig att jag var upp i 10kb med mitt 33.6 för 7 år sedan också via jacket.

Så det modemet har legat i sin kartong sedan den andra dagen på abonemanget, men har fortfarande 3månader kvar att betala på det. Det är BBB's härliga kundservice det

Sedan vet jag inte om det är mac-hårdvaran eller os:et som är kass på internet men "mac" är kass på intrenet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-20 16:01
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Som jag skrev i "Allmänt om Mac"-forumet idag så har jag beställt 100 Mbit som jag får ikväll eller imorrn. Har jag gjort bort mig? Det är en kvot på 300 Gb/mån. Jag tillhandahåller ingen server, men kör P2P ibland. Slog mig att man behöver inte glömma på till exempel DC många nätter under månaden för att de där 300 Gb är uppätna.

Hur skulle ni göra? Skulle ni ha kvar er obegränsade 10 Mb eller ta 100, om det vore gratis? (företaget betalar 100:ans grunduppställning, och gnäller förmodligen ihjäl mig om jag övertrasserar)

Hehe, kul att du tar upp det här också eftersom du i allmänt forumet försvarar ditt val och här frågar om du gjort rätt Tur att jag har pro så jag kan va lite besservisser Hoppas det löser sig bra för dig iaf... rapportera gärna lite hastigheter sen när du fått igång det

Ursprungligen av kainen:

Hehe, kul att du tar upp det här också eftersom du i allmänt forumet försvarar ditt val och här frågar om du gjort rätt Tur att jag har pro så jag kan va lite besservisser Hoppas det löser sig bra för dig iaf... rapportera gärna lite hastigheter sen när du fått igång det

Jag förstod att det skulle komma upp.
Anledningen var enkel, hålla en slags uppdatering mot de som undrar i "Allmänt", och få kloka förslag/synpunkter här. Det var inte förrän efter jag skrivit inlägget i "Allmänt" som det slog mig att ta reda på vad ni här tyckte om det.

Men jag tycker iofs jag håller ett litet försvarstal i denna tråd också. Jag tenderar att glida in i försvarsställning allt för ofta tyvärr. Vilket ni ser här :rolleyes:

Hur som helst, jag är en teknig-bög, som det så ofta kallas, och jag tenderar åt att alltid vilja ha det senaste. Även vara onödigt stolt över det ibland tyvärr. Men jag är som jag är, värst av allt är att det drabbar mig värst... att vara som jag är alltså

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-21 07:55
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Hur som helst, jag är en teknig-bög, som det så ofta kallas, och jag tenderar åt att alltid vilja ha det senaste. Även vara onödigt stolt över det ibland tyvärr. Men jag är som jag är, värst av allt är att det drabbar mig värst... att vara som jag är alltså

Hehe... det är iofs jag också... hmm eller kanske mer prylbög men iaf

Ursprungligen av nillon:

Å ena sidan kan man aldrig ha för snabb uppkoppling ;), men jag känner faktiskt inget behov alls av att ha mer än de 10 Mbit jag har nu. Speciellt inte om jag måste betala mer för det och får en trafikbegränsning. Men det är min åsikt...

Precis som jag tänker

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 16:14

Jag blir supertrött på jobbet när man laddar ner jobb från kunderna och man max får 200k/sek...

Hemma har jag 24/1 (BBB), och får ca 1.5MB/sek och det är faktiskt som det ska vara. Även om jag hellre hade haft kvar 10/10 som jag hade förut.

Den extra hastigheten märks när man skickar låtar, bilder, filmer och allt annat som är större än 10MB.

Däremot har jag märkt att BBB inte riktigt spelar 100% med alla andra ISP. Från en ftp, som ligger på en 100MBit lina, får jag max 500k/sek. Mycket irriterande.

En annan vinkel på det hela, är att en fil faktiskt kommer ner på en (teoretiskt) tiondel av tiden, om man jämför 10 och 100. Eller en femtedel om man jämför 2 och 10. Om en fil tar 1 timme att få ner, går det ju rätt snabbt att räkna ut tidsvinsten.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-20 23:45

Å ena sidan kan man aldrig ha för snabb uppkoppling ;), men jag känner faktiskt inget behov alls av att ha mer än de 10 Mbit jag har nu. Speciellt inte om jag måste betala mer för det och får en trafikbegränsning. Men det är min åsikt...

Jo du har dabbat dej 100 mb är bara skit!

Ursprungligen av appletalk:

Jo du har dabbat dej 100 mb är bara skit!

Det är uppfattat!

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-21 15:58
Ursprungligen av appletalk:

Jo du har dabbat dej 100 mb är bara skit!

Utveckla gärna ditt svar lite mer... varför är det bara skit?

Ursprungligen av appletalk:

Jo du har dabbat dej 100 mb är bara skit!

Ditt uttalande i frågan är vad jag skulle kalla skitsnack...

Jo erkänner det var lite humor inbakat i svaret, men då 99mac-are av 100 saknar den varan var det självklart dumt av mig.

Så ber så jätte mycket om ursäkt!, ska inte upprepas *suck*

100 MBit är bra, eller är det någon annan som kan bräcka mitt svar med lite hårdkokt mot fakta?.

Senast redigerat 2005-01-24 11:02
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-24 08:20
Ursprungligen av appletalk:

Hehe ujuj vilken folkstorm tyckte det var ett passande svar på frågan om det var "dumt" med 100mb det är väl ett av de bättre uppkopplingarna i dags datum

Varför tog jag 100 istället för 0.5? *ångest*

Är du allvarlig eller ironisk? Är nog inte bara jag som undrar.

För övrigt finns det ingen uppkoppling som heter 100mb... det heter 100Mbit så vitt jag vet.

Susning

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 09:28

Hade det varit ett konstigt underverk om ngn hade haft 100Mb-lina..
Hade nog inte märkts då alla flaskhalsar skulle ha bromsat det rejält.

1
Bevaka tråden