Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook för professionellt bruk

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-19 21:39

Jag har länge funderat på att skaffa en Powerbook 15", men har inte förens nu insett att det är lite för mycket pengar för min ekonomi.
Men fråga lyder: Kan jag köpa en Ibook med följande spec:
- 14" skärm
- 1.2 GHZ
- 768 mb/ram
- 60 GB /hd
- Bluetoothmodul
- CD-brännare
- DVD-spelare
- AirPort extreme
- Mac OSX 1.3
och använda den till professionell grafisk formgivning. Jag kommer främst jobba i InDesign, Photoshop och Illustrator med ganska tunga filer. Jag kommer även vilja kolla på film och "leka" i ljudprogram.

Man hör hela tiden "Ibook är för privat bruk och Powerbook är för profesionellt bruk".. Skulle jag kanske klara mig bättre med en Powerbook 12"? Dom kostar ju inte så himla mycket mer.. men är det så himla mycket mer prestanda i dom?

Specen på Ibooken jag nämner ovan är en begagnad maskin och jag kommer isf. att köpa den för ca 10.000:- kanske mer (han har inte bestämt sig än).

Vad skulle ni rekommendera för bärbar dator om jag har tänkt lägga mig i 10-12.000-kronorsklassen?

Datorn klarar definintivt att köra programmen, även om filter och likande i photoshop kan ta en stund att lägga på.
Men 1024x768 i skärmupplösning för proffessionellt bruk, jag är mycket tveksam till om du står ut. Jag kör själv Photoshop och InDesign på min iBook 800 mhz, men jag är ju inget proffs
Tänk också på att 14" har samma upplösning som 12".

  • Medlem
  • 2005-01-19 21:48

Jag skulle tippa att du kommer att lida mest av att inte kunna ha en rejäl skärm om du ska jobba professionellt. Det är klart att behoven varierar även bland proffs, men det fanns proffs som arbetade i de program du nämner redan för flera år sedan på betydligt klenare maskiner.

Skärmen samt ut- och ombyggnadsmöjligheterna är nackdelarna som jag ser det. Allt är en fråga om förhållandet mellan pengarna och prestandan. "Vad är det värt?"

Det är ju bättre i så fall att köpa en begad PB 15" och få möjligheten att ansluta externa skärmar med digital signal.
För 10-12 papp kan man få en ganska kompetent PB 15" idag.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 21:57

Om du inte måste ha bärbar så får du ju väldigt mycket datorkraft om du köper en beggad G4 powermac!!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-19 22:47
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-20 09:32
Ursprungligen av etna:

Den var faktiskt inte fel!

En 15" Powerbook skulle givetvis vara det bästa alternativet, men jag har inte tidigare hittat någon i rätt prisklass.

Jag kollar på blocket, mact0rget och här flera gånger om dagen, men i den prisklassen har jag bara hittat 867-MHz:are och 1-GHz:are med taskiga grafikkort och små hårddiskar.

Om man skulle jämföra den ibooken jag beskrev med en 1,33 GHz 12" powerbook, vilken är vassast då? En 12" PB har ju inget radeon-kort, men å andra sidan har den 64 mb grafikminne ist för Ibookens 32 mb.. Vad är det mer som skiljer dessa maskiner åt och sen undrar jag också vad den största skillnaden mellan en 12" PB och en 15" PB är (mer är skärmstorleken)?

Ingen riktig DVI-port på 12:an, heller ingen PC-Card slot.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-20 09:59
Ursprungligen av Nurell:

Ingen riktig DVI-port på 12:an, heller ingen PC-Card slot.

Om man jämför rent prestandamässigt då?
Vad menas med att 12:an inte har en riktig DVI-port? Fungerar den halvbra?

Har 12:an lika taskig upplösning som Ibooken? Som någon nämnde tidigare så kan jag hålla med om att 1024x768 är lite "kompakt" att jobba med.. Man måste alltså gå upp till 15"aren för att få bättre upplösning?

Nått annat intressant som skilljer 12:an från 15:aren och 12:an vs Ibooken?

12:an har ingen S-video ut. Vet inte hur det förhåller sig om man vill ansluta en skärm med DVI när 12:an har mini-DVI - adapter av nåt slag antar jag. 12:an har heller ingen FW 800.
Skärmen på 15-tummaren är betydligt bättre än den som 12:an har.
12:an dock ett mycket behändigare format, nog så viktigt om man åker omkring med datorn mycket.
Man får väga för och mot beroende på hur man ska använda den.

Titta på Apple Store, där kan du jämföra.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-20 10:17
Ursprungligen av Nurell:

12:an har ingen S-video ut. Vet inte hur det förhåller sig om man vill ansluta en skärm med DVI när 12:an har mini-DVI - adapter av nåt slag antar jag. 12:an har heller ingen FW 800.
Skärmen på 15-tummaren är betydligt bättre än den som 12:an har.
12:an dock ett mycket behändigare format, nog så viktigt om man åker omkring med datorn mycket.
Man får väga för och mot beroende på hur man ska använda den.

När jag sätter mig ner för att göra ett jobb så kommer jag vara hemma och jag kommer då ha en stationär skärm inkopplad. Så kvalitén på själva book-skärmnen spelar inte så stor roll, men då gäller det ju förstås att det finns hyfsat bra möjligheter att koppla in en extern skärm. Jag vet att det går, men frågan är hur bra kvalitén blir och om det går att ha mer än 1024x768?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-20 10:31
Ursprungligen av Nurell:

12:an har ingen S-video ut. Vet inte hur det förhåller sig om man vill ansluta en skärm med DVI när 12:an har mini-DVI - adapter av nåt slag antar jag.

S-video går att få genom att ansluta en Mini DVI-till-video-adapter. Ansluta en extern skärm görs med hjälp av Mini DVI-till-DVI-adapter eller Mini DVI-till-VGA-adapter. Alla kostar 195kr st på Apple Store.

På PB 12 finns inte begränsningen 1024x768. Jag kör min kopplad till en TFT 17" när jag är inne
på kontoret. Då med upplösningen 1280x1024. Skulle dock gärna ha en 20" el. 21" så jag kan köra
1600x1200.

Kvaliteten beror ju på hur pass bra den externa skärmen är. Det är VRAM:et som är avgörande för vilken upplösning du kan köra samt vilken upplösning som skärmen är optimerad för.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-20 10:44
Ursprungligen av Nurell:

Kvaliteten beror ju på hur pass bra den externa skärmen är. Det är VRAM:et som är avgörande för vilken upplösning du kan köra samt vilken upplösning som skärmen är optimerad för.

Ok, men ni tycker iaf. att en 12" PB är att rekommendera framför en 14" Ibook i min situation?

Givetvis föredrar jag en 15" PB, men får se om jag lyckas få tag i en sådan för max 13.000:-...

Inga andra som har ytteligare/andra åsikter om mitt fall?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-20 11:03

Du kan köra högre upplösning än 1024x768 (med extern skärm) med ibook, om du använder ett program som heter Screen spanning doctor. Sök i forumet så lär du hitta mycket information om detta

  • Medlem
  • 2005-01-20 11:14

Sett till storleken är en 12"-dator oslagbar. Har själv en iBook 12" och med ett Tucano second skin så är den fortfarande inte större än ett A4. Mycket praktiskt då man kan använda vilken väska som helst och slipper bli begränsad till trista datorväskor.

Är kanske underordnat tidigare argument kring skärmupplösning mm, men om det står och väger tycker jag att du ska ta med det i ditt val.

Hoppas du blir nöjd!

Cilla

  • Medlem
  • 2005-01-20 11:15

Jag blir inte riktigt klok på om du ska ha en extern skärm eller inte. Om du ska jobba med grafik på datorns skärm tror jag det blir olidligt småttigt med 12".

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-20 11:25
Ursprungligen av Baron:

Jag blir inte riktigt klok på om du ska ha en extern skärm eller inte. Om du ska jobba med grafik på datorns skärm tror jag det blir olidligt småttigt med 12".

Som jag skrev i mitt näst senaste inlägg så skall jag givetvis ha en extern skärm inkopplad när jag jobbar hemma. Dock måste datorn vara bärbar för jag har behov av att ta den med mig lite överallt. Dock kommer jag inte sitta och jobba grafiskt med den utan en extern skärm.

  • Medlem
  • 2005-01-20 11:39
Ursprungligen av Hallon:

Som jag skrev i mitt näst senaste inlägg så skall jag givetvis ha en extern skärm inkopplad när jag jobbar hemma. Dock måste datorn vara bärbar för jag har behov av att ta den med mig lite överallt. Dock kommer jag inte sitta och jobba grafiskt med den utan en extern skärm.

sorry, läste inlägget men tydligen lite slarvigt.

Jag har jobbat dagligen på iBook 12" sedan den kom (våren 2001). Jag är inne på min andra modell nu (en G3/800) och jag kan hålla med de som säger att skärmens upplösning är den stora begränsningen. Jag suktar efter en PB 15" men har inte råd. Har funderat på att uppgradera mig till dagens iBook 12" för att få mera kraft (800 MHz G3 är i segaste laget numera) men samtidigt är det ju det där med skärmen. 1024 x 768 är ineffektivt att jobba på.

Det finns ju visserligen ett hack för att låsa upp begränsningen att endast kunna spegla den interna skärmen, men det är ju inte alltid man har en extra skärm att jobba med. Det skulle vara skönare att redan på den inbyggda skärmen ha bättre upplösning.

Men jag förstår verkligen inte varför du funderar på en iBook 14" istället för en iBook 12". Det är ju samma låga upplösning så man vinner inget på att köpa en större och klumpigare iBook.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-20 12:07
Ursprungligen av Adrian B:

Men jag förstår verkligen inte varför du funderar på en iBook 14" istället för en iBook 12". Det är ju samma låga upplösning så man vinner inget på att köpa en större och klumpigare iBook.

Jag funderar inte särskillt på just en 14". Det vara bara det att den annonsen jag såg och som verkade reko till ett rimligt pris hade en 14". En 12" är lika intressant - bara priset är rätt

Dock så glider jag mer och mer in på Powerbook-sidan.. Största anledningen är att PB:en har dubbelt så mkt grafikminne och tydligen lite bättre förutsättningar om man ska koppla in en extern skärm.

Jag tror att Du kommer att ångra Dig om Du landar på 12', vare sig det är en PB eller en iB. Ska Du ens överväga iB är det 14' som gäller enligt min erfarenhet. Leta dock hellre efter en hyfsat ny PB15'Alu. Första modellen på 1,25GHz bör gå att hitta för runt 11-12k, men inte varje dag. Leta runt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 14:24

En ny iBook 12" är verkligen en bra dator

En ny iBook 12" är verkligen en bra dator. Underbart utförande. Mkt skönare att skriva på det kritfärgade tangenbordet än motsvarande metalliska PowerBook. Upplåst med Screen Spanning Doctor ger den två skärm-areor och på min LaCie electron19 visar den stora skärmen 1280x960 i miljoner färger. När du jobbar med layout har du objektet på den stora skärmen och palettterna på den lilla. Priset för PowerBook 15", vilket är alternativet, är nästan dubbelt upp. Trådlöst nätverk är inbyggt och Bluetooth modul (inbyggd) adderar du till beställningen, och så blir den i de viktigaste avseenden i paritet med den dubbelt så dyra serien. Har du liten kassa, stannar du vid 512 MB arbetsminne, annars mer.

Utveckla din kärlek till datorn i 1-2 månader och satsa sedan på en extern kvalitetsskärm 19". Då menar jag ett steg upp från bottomline på 2000 kr. Lägg dig på 3-5000 kr för skärmen.

Fortfarande även med Screen Spanning Doctor så har Ibooken begränsningar som PB inte har.
Har själv en PB 12", några av mina användare har Ibook. Vi har labbat med Screen Spanning Doctor och olika skärmar men det blir inte lika bra. Dessutom så finns ju inte DVI som ger avgjort bättre bild på den externa skärmen.

Satsa lite mer nu så slipper du ångra dig sen.

Örjan

Ursprungligen av Pär Johansson:

En ny iBook 12" är verkligen en bra dator. Underbart utförande. Mkt skönare att skriva på det kritfärgade tangenbordet än motsvarande metalliska PowerBook. Upplåst med Screen Spanning Doctor ger den två skärm-areor och på min LaCie electron19 visar den stora skärmen 1280x960 i miljoner färger. När du jobbar med layout har du objektet på den stora skärmen och palettterna på den lilla. Priset för PowerBook 15", vilket är alternativet, är nästan dubbelt upp. Trådlöst nätverk är inbyggt och Bluetooth modul (inbyggd) adderar du till beställningen, och så blir den i de viktigaste avseenden i paritet med den dubbelt så dyra serien. Har du liten kassa, stannar du vid 512 MB arbetsminne, annars mer.

Utveckla din kärlek till datorn i 1-2 månader och satsa sedan på en extern kvalitetsskärm 19". Då menar jag ett steg upp från bottomline på 2000 kr. Lägg dig på 3-5000 kr för skärmen.

Lyssna på Pär! Satsa på en ny iBook 12" (7.500 ex moms), vill du sedan ansluta en extern skärm använder du Screen Spanning Doctor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-21 13:20
Ursprungligen av leonardo:

Jag tror att Du kommer att ångra Dig om Du landar på 12', vare sig det är en PB eller en iB.

Du kommer inte att ångra dig med en 12" PowerBook (och sannolikt inte iBook) heller. Och det blir heller inte olidligt smått med grafiskt arbete som någon annan förmodade.

Jobbar dagligen med 12"-skärmen på PowerBook sedan oktober 2003 och det fungererar alldeles ypperligt om man inte ser dåligt i övrigt. Ska du dessutom ha en extern skärm finns det inget ens att fundera över. Ibooken speglar ju visserligen endast samma upplösning även på den externa. Kör du 15" platt extern skärm (eller om du kör vanlig CRT-skärm) spelar det ingen roll eftersom optimal upplösning på 15" TFT ändå är 1024x768. Om du har större platt extern än 15" så blir det kanske inte optimal bild på den externa. Detta slipper du med PowerBooken som kan köra högre upplösning på externa skärmar. Vad gäller kraft i datorerna så kommer det funka fint med bägge.

ibooken speglar ju också... med screenspanning hacket så får man åtkomst på ibooken till exakt samma skärm-funktioner som är standard i powerbooken... de har endast gömt den funktionen i ibooken för att kunna motivera det mycket högre priset på powerbooken

kör som sagt min ibook speglad på en 17 tums tft...i 1280/1024... funkar klockrent med två arbetsytor..ibookens och tft-skärmen

Det kanske redan är självklart, men det är nya PowerBook-modeller pågång rätt snart, det finns mycket som tyder på det. Så skillnaden mellan iBook 12" och PB 12" kanske är större snart.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-21 08:22
Ursprungligen av Adrian B:

Det kanske redan är självklart, men det är nya PowerBook-modeller pågång rätt snart, det finns mycket som tyder på det. Så skillnaden mellan iBook 12" och PB 12" kanske är större snart.

Jo, jag satt och hoppades på att dom skulle komma nu i början av året. Inte för att köpa en ny, men för att de äldre skall sjunka i pris. Dock så snackas det ju om ett halvår nu så jag pallar inte vänta längre.

Bevaka tråden