Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Onödigt segt internet (Telia)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag laddar något med bitTorrent är hastigheten aldrig högre än 30kb/s. Jag använder Telia 8000 så det verkar vara lite snålt. Läste någonstans att det har med portar att göra, vissa var tvygna att vara öppna osv. Men jag får det inte att gå snabbare! Vägen mellan mitt modem och min dator är en DLINK switch och en Airport Extreme, programmet jag använder är Tomato Torrent. Dessutom går Safari segt som sirap när TomatoTorrent är igång, trots att det bara används 30kb/s. Hur skall jag göra för att få det att flyta?

Vidare så tycker jag att uppkopplingen går segt i allmänhet. Gjorde ett internet test http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html och kom aldrig upp över 1Mbit. Telias eller mitt fel?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 19:29

Läs på lite om hur torrent funkar.

Kolla uppkopplingen mot en känt snabb server på en "backbone".
Sunets filarkiv brukar vara bra, och välj en stor en rackere till fil så du kan kolla sustained rate för det börjar gärna droppa i fart efter några meg.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-19 21:57

Begränsa bittorrents maximala uppladdningshastighet till c:a 75% av din linas max upp-hastighet. Jag råkade också ut för det där. Det tog ett tag innan jag kom underfund med att det inte fanns något utrymme för övrig upptrafik.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-01-20 02:20

tptest

Hej!

Den där hastighetstesten är nog inte speciellt aktuell, skulle jag misstänka - prova hellre med http://www.tptest.se .. där kan du finna en macosklient som fungerar alldelens ypperligt, där skall man välja att testa mot Skanovas servrar .. (den leverantör som telia använder). .. där _bör_ du ha ett UDP-värde som ligger åtminstonde på 5-7Mbit (det är endast det värdet som Skanova bryr sig om vid felanmälan och åtgärd).. har du inte det är något galet .. (kan vara allt mellan modem och dator till att det är något problem på telefonstationen).

Jag vet också att Skanova idag har en hel del belastning i sitt nät och jobbar stenhårt på att peta in mer lina och utveckla sin lastbalansering, så det kan mycket väl vara något sådant också.

ADSL tekniken är lite jobbig vad gällande bittorrent är lite lurig, om du laddar upp i 60-70KB/s så dör i princip all din nedladdningsförmåga , adsl kan bara göra en sak åt gången, antingen skicka - eller ta emot data.

Nåväl, lycka till!

1
Bevaka tråden