Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slött "lokalt" trådlöst nätverk med Netgear WGT624

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina föräldrar skaffade just Netgear WGT624. Den har ju fått bra kritik och sånt och det var enkelt att installera den. Däremot segar det trådlösa nätverket rätt ordentligt. Om man är inne och rotar på en Mac med AirPort-kort via en annan Mac med AirPort-kort så går det väldigt segt. Likaså om man försöker kopiera över något på några MB. Verkligen inte i närheten av 54 Mbps som det borde. Tar flera minuter för 10 MB.

Att surfa och ladda ned saker via Internet trådlöst går hur snabbt som helst. Eller, ja, man märker att det är 27 Mbps-uppkoppling.

Det är alltså bara lokalt som det går segt det trådlösa.
Har laddat hem ny firmware för routern och kör OS X 10.3.7 på datorerna med de i skrivande stund senaste uppdateringarna.

Någon idé om vad man kan hitta på?

Senast redigerat 2005-01-19 20:48

Jag har inte en netgear router utan en linksys wrt54gs (speedbost mekanism, vet i fan om den funkar eller inte). Men hastigheten lärnog vara den samma. När jag kör med WPA kryptering, MAC lås och tankar en fil på kanske 500 MB snittar den på cirka 2.4 megabyte / sekund. Går snabbare med WEP, och snabbast utan. Men jag föredrar säkerhet framför hastighet. Att kopiera via Windows File Sharing system så går det allmänt segt och tanka. Testa och tanka via FTP!

Sen är jag ganska novis på wlan. Så jag kanske har fel i något det jag skrivigt

Nu får ni skilja på Megabits och MegaBytes pojkar..

Ursprungligen av Pocahontas:

Nu får ni skilja på Megabits och MegaBytes pojkar..

Det gör jag ju!

Kan säga att nu fungerar även den trådlösa uppkopplingen mot Internet segt.
Både utan WEP och med WEP på både 64 bitar och 128 bitar.

Sen är det så att om man stänger locket på den PowerBook G4 jag testar med så glömmer den oftast bort nätverket när man öppnar den igen. Man ser då nätverket i AirPort-menyn, men när man väljer det kommer "det gick inte att ansluta till nätverket eftersom ett fel uppstod". Startar man om datorn så kopplas det upp automatiskt igen.

Det verkar finnas 2 andra trådlösa nätverk med svag signal som ibland dyker upp i AirPort-menyn. Kan det vara så att de stör? Kanske är det helt enkelt en skitrouter...
Fast den har ju fått god kritik.

Senast redigerat 2005-01-19 22:39

Trådlöst kan vara lite trixigt ibland. Kör på en annan frekvens än dom andra accesspunkterna. Kan även vara klokt att sätta hastigheten istället för auto.

JAg har också en WGT624, uppgraderad. Den har hängt sig ett par gånger sista tiden. Jag har haft den på jämt i ett par månader. Ingen aning om varför men jag skapde ny WEP-kryptering (128-bitar) och döpte om den samt fingerade MAC-adressen. JAg försökte även skapa nya IP-adresser lokalt men det gick inte alls det, av för mig oklara skäl. Jag missade väl något och tvingader reseta routern och göra om alltihop. Nu fungerar det bra!

Vad det var som krånglade vet jag inte men jag misstänker att någon försöker hacka sig in, vilket har skett förut. Jag har dock inte sett att det finns någon logg som kan visa detta, endast en logg för vilka sajter man besöker finns - eller?

Ett plus var att jag hittade en autouppkoppling efter vila i nätverksinställningarna. Jag kanske ska stänga ner routern helt med en timer nattetid? Det nog bra hursomhelst.

Ja, jag får väl försöka pilla lite till...
Saken är att alla mina tidigare erfarenheter av Netgears produkter har varit att de fungerar perfekt. Det har iofs inte varit något trådlöst då...

Det finns en trådlös uppkoppling i lägenheten jag bor i som jag snyltar lite på ibland. Det fungerar perfekt att ansluta till den efter vila osv. Precis som det är meningen.
Det är en Apple AirPort Extreme-station kanske ska tilläggas.
En sån kostar mycket mer än Nergears grejor, men om den fungerar är det ju värt det.

1
Bevaka tråden