Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac G5 20'' eller mac mini + 20" cinema?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Posta bör man...

Switchade för 1.5 år sedan när jag började doktorera, varför inte välja den överlägset snyggaste datorn med mac os X? En Powerbook 15" blev det. Brutalt poppigt om man jämför med ett pcbojsänke med linux

Funderar just nu på om man ska köpa en imac G5 20" hem eller om man ska
köpa en mini och en 20" cinema istället...

/Andreas

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-18 04:43

Om du har råd så tycker jag du ska sattsa på en iMac, då den är betydligt kraftfullare och kommer hålla längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 07:18
Ursprungligen av anli7609:

Funderar just nu på om man ska köpa en imac G5 20" hem eller om man ska
köpa en mini och en 20" cinema istället...

Det beror på om du prioriterar skärm eller dator högst.

Mac mini är prestandamässigt betydligt sämre än iMac G5 på alla sätt, men en Cinema Display är en svindyr proffskärm och iMac G5s inbyggda skärm är av halvbra kvalitet.

Ursprungligen av Rajje:

Det beror på om du prioriterar skärm eller dator högst.

Mac mini är prestandamässigt betydligt sämre än iMac G5 på alla sätt, men en Cinema Display är en svindyr proffskärm och iMac G5s inbyggda skärm är av halvbra kvalitet.

Rajje - haru sett den här?

http://www.macintouch.com/perfpack/comparison.html

Jag har en 20" iMac ochsulle inte byta mot nämnda altyernativ men ändå ......

/

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 07:24

Det viktigaste är väl ändå att om du köper en Cinema Display så kan du ha den i massor med år, till flera av dina nästkommande datorer. Jag hade nog faktiskt valt en Mini och en dyrare skärm. Jag misstänker att en Mac Mini räcker rätt bra åt dom flesta, iaf om man sätter i ordentligt med minne.

imacen ...

Om du redan har en PB skulle jag köpa skärmen + mac mini, då kan du enkelt koppla in PB:n till skärmen också.

Annars iMacen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 21:41

Samma problem...

Jag sitter faktiskt och funderar på exakt samma problem...det är en riktigt svår nöt att knäcka...!

Om du vet att du kommer behöva använda mer än en dator (tex en PC) så rekommenderar jag iallafall att du köper skärmen + minin. Då kan du använda en KVM att switcha mellan de olika datorerna. Om du dock enbart skall använda en dator så är tipset att lägga pengarna på imacen. Även om skärmen är sämre i imacen än en Cinema Display så är det en riktigt bra skärm! Dessutom är ju imacens prestanda betydligt bättre och kommer hålla längre än vad minin kommer göra.

För min del lutar det mer och mer åt imac hållet... (om någon vill veta...)

/J

PS. Tar tacksamt emot mer synpunkter...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 21:38

Jag hade nog hellre lagt pengarna på en PM G5 och valt en billigare skärm till att börja med.
Priset på de platta bildskärmarna kommer att sjunka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-23 17:22

Jag har tidigare resonerat så att en bra skärm är en bättre investering... men den svindyra 19" nokian som kostade hur mycket som helst för några år sedan är nu sämre än en halvtaskig crt från dell...

Jag skulle skaffat iMacen, och om jag om några år behöver en toppskärm så köper jag Apples ännu bättre, ännu snyggare och billigare Cinema Display som de förhoppningsvis har lanserat då.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-23 17:52

Jag stod nyligen i samma situation och valde att satsa pa skarm. Det blev en Apple 23tum och ingen dator alls. Kor den mot min gamla TiBook G4 1GHz tills vidare.

Tanken var att kopa en Powermac nar det kommer nya modeller, men nu ar jag lite sugen pa en Mac mini.

Det bar emot att kopa ngt som prestandamassigt ar sa lusigt egentligen, men den e sa cool och billig. Jag har dessutom skarmen i bokhyllan sa det lilla formatet ar supernice. Det blir nog en san nasta vecka om det finns nagra att kopa i Applestore London. Fragan ar om den overhuvudtaget kommer att kannas snabbare an min Tibook.

Sen kranga Tibooken och vanta och se vad som kommer pa Powermac-fronten till sommaren.

Satsa pa skarm!

//mattan

Japp, en riktigt bra skärm är GULD värt!

mac mini + 20" cinema hd skulle jag lägga mina kulor på. blir nog billigast i längden.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-24 11:47

efter att ha läst (okej jag läste bara conclusion och pro's & con's ) så känns det som om mac mini är en ganska prisvärd liten burk. Åtminstone om man vill ha en mac i hemmet utan att dega ut för mycket cash. Helst av allt skulle jag nog vilja haft en powerbook men jag har lite svårt att motivera varför jag skall lägga 3 gånger så mycket pengar på att ha en bärbar dator.

Dags att läsa upp sig på mac mini tror jag

1
Bevaka tråden