Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

knapp ekonomi

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-19 19:17

om man har ekonomi så att man precis har råd att lyxa till det med en 1.42:a med allt extra och mest kommer använda den till musik och dylikt ska man då ta chansen?
sitter fortfarande på en iMac Rev.A av 98 års modell

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 19:21

Beror kanske lite på vad du har för kringutrustning. Har du ingen skärm kanske det blir billigare och bättre med en iMac eller eMac.
"Extra allt" skriver du, menar du fullt minne från Apple Store då också? Vill bara påminna om att det finns att köpa 1 GB:s DIMM för runt 1200 kr på andra ställen.

Ursprungligen av armkreuz:

om man har ekonomi så att man precis har råd att lyxa till det med en 1.42:a med allt extra och mest kommer använda den till musik och dylikt ska man då ta chansen?
sitter fortfarande på en iMac Rev.A av 98 års modell

Är ju mest en ekonomisk fråga... Är du som jag, så kör på. Är du som min farsa så köper du en iMac och får pengar över som "kan va bra att ha..."

Man eller mus? Gubbe eller grabb?

Klart man vill ha fet dator.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-20 10:44

om jag köper en dator vill jag ju ha den maxad och har inte råd med en toppad iMac, vet inte om jag vågar chansa på att köpa en Macmini och sätta in ram själv.
måste iallafall säga att jag jag köpte min iMac direkt när den kom 98 och själv tryckte in mer RAM, VRAM och 3DFXkort själv vilket inte var lätt men lyckades ändå utan större problem, var då endast 15år gammal.
har ingen vettig skärm men har redan trixat lite och kanske kommer koppla den till den lilla imac skärmen till att börja med..

Ursprungligen av armkreuz:

om jag köper en dator vill jag ju ha den maxad och har inte råd med en toppad iMac, vet inte om jag vågar chansa på att köpa en Macmini och sätta in ram själv.
måste iallafall säga att jag jag köpte min iMac direkt när den kom 98 och själv tryckte in mer RAM, VRAM och 3DFXkort själv vilket inte var lätt men lyckades ändå utan större problem, var då endast 15år gammal.
har ingen vettig skärm men har redan trixat lite och kanske kommer koppla den till den lilla imac skärmen till att börja med..

Men nu spårar du konstigt, vännen. En standard iMac bör ju springa åttor runt en minimac, även om du moddar den. Dessutom är ju 17-tum ws bättre än iMac rev A:s skärm.... Hade jag råd köpte jag basmodellen iMac och sk*t i minin.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-20 14:33
Ursprungligen av Carl Bjerkert:

Men nu spårar du konstigt, vännen. En standard iMac bör ju springa åttor runt en minimac, även om du moddar den. Dessutom är ju 17-tum ws bättre än iMac rev A:s skärm.... Hade jag råd köpte jag basmodellen iMac och sk*t i minin.

i get your point men ska ha den mest till att surfa, musik och ha någonstans att slänga mina digitalfoton på och inte köra några extrema spel eller photoshopa.
vännen

Ursprungligen av armkreuz:

i get your point men ska ha den mest till att surfa, musik och ha någonstans att slänga mina digitalfoton på och inte köra några extrema spel eller photoshopa.
vännen

...och varför ska du då maxa konfigen?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-20 17:32
Ursprungligen av thorman:

...och varför ska du då maxa konfigen?

eftersom det får mig att må bättre inombords att jag köpte det jag hade råd med.
dumt, jag vet

Ursprungligen av armkreuz:

vännen


Sorry, ser att det ser lite nedsättande ut i skrift, bara nåt som flyger ur mig i "talspråk" ibland. Gjorde sig inte på skärmen....

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-20 17:33
Ursprungligen av Carl Bjerkert:


Sorry, ser att det ser lite nedsättande ut i skrift, bara nåt som flyger ur mig i "talspråk" ibland. Gjorde sig inte på skärmen....

non taken

Ursprungligen av armkreuz:

om jag köper en dator vill jag ju ha den maxad och har inte råd med en toppad iMac, vet inte om jag vågar chansa på att köpa en Macmini och sätta in ram själv.
måste iallafall säga att jag jag köpte min iMac direkt när den kom 98 och själv tryckte in mer RAM, VRAM och 3DFXkort själv vilket inte var lätt men lyckades ändå utan större problem, var då endast 15år gammal.
har ingen vettig skärm men har redan trixat lite och kanske kommer koppla den till den lilla imac skärmen till att börja med..

även om du kommer/kan använda den gamla skärmen ett tag så är det ju inget man vill göra längre än nödvändigt - så räkna med en ny skärm nån gång innan sommaren... och man ställer inte en Mini brevid en budet-CRT (budget-TFT ser bättre ut)
så då räknar vi:
5700:- (mini 1,4)
1700:- (1GB ram, jag hittar inte billigare någonstans enligt buggy.no-ip.com )
2500:- (17" TFT)
---------------------------------
~10000 enkronor + mus och tbd

alternativt
12000:- (iMac 17" 1,6GHz, som 21-22åring så borde du ha möjliget att köpa den billigare till studentpris)
700:- (512mb RAM, men då får du ändå 768MB totalt)
----------------------------------
12700:- (och möjlighet att köpa apples bluetooth+trådlösa tbd&mus för 910:-, om du nu vill ha det)

edit: kom på att studentrabatten på iMac inte är så stor, men ändå

1
Bevaka tråden