Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Ipod Shuffle 512 MB

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 18:09

Jag tänkte bara berätta vad jag tycker om min nya Ipod Shuffle. Jag fick den i förrgår, inköpt i San Francisco.

Jag tycker faktiskt att man saknar en display. (Läs vad Macworld sa om ryktena innan lanseringen, skojigt) Det är bra att kunna se vilken låt som spelas, men framför allt att kunna se till exempel hur mycket batteri som är kvar och att kunna göra inställningar för ljudet. Nu kan man ju inte göra några inställningar alls.

Jag tycker också att synkningen med Itunes kunde vara bättre. Nu lagrar inte spelaren information om att den spelat en låt så om man har spellistor som tar hänsyn till när låten senast spelats så fungerar inte det.

Jag förstår att Apple vill åt marknaden för flashspelare, men de (Apple) har ju egentligen inte gjort något unikt. Varför ska man välja Shuffle istället för en annan flashspelare. Det kan jag inte svara på. Den är större än de flesta andra. Den saknar bland annat display, inställningar och fm-radio och den är inte ens mer designad än konkurrenternas. Enda anledningen att köpa den är väl för macfanatikern som måste ha allt som är mac just för att det är Apple som står bakom.

Trots detta är jag inte missnöjd med köpet. Jag ser den som ett komplement till stora Ipod och jämfört med den är ju Shuffle både mindre och lättare. Rätt smidig som USB-minne. Man hade dock önskat att Apple gjort mer för att överglänsa konkurrenterna. Jag förstår att menysystemet i de större Ipodmodellerna är svårt att överföra till en så liten produkt som Shuffle. Man har väl helt enkelt givit upp försöken att skapa något vettigt menysystem på den lilla ytan man har att tillgå.

Senast redigerat 2005-01-19 18:19

En insikt som går i linje med det jag trodde om shuffle också (skillnaden är det att jag tycker att den är snygg ). Rent prismässigt, hur står den sig mot motsvarande modeller?

Vad gäller gränssnittet så har jag för mig att jag på vissa bilder sett en rad med gröna lampor ovanför "hjulet", här finns en lampa t.ex.. Vad har den för funktion?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 18:33
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

En insikt som går i linje med det jag trodde om shuffle också (skillnaden är det att jag tycker att den är snygg ). Rent prismässigt, hur står den sig mot motsvarande modeller?

Vad gäller gränssnittet så har jag för mig att jag på vissa bilder sett en rad med gröna lampor ovanför "hjulet", här finns en lampa t.ex.. Vad har den för funktion?

Designmässigt så tycker jag inte den känns lika påkostad som tex jens of Swedens modeller, men det är ju en smaksak.

När det gäller priset ligger nog Apple någon hundring dyrare än motsvarande från konkurrenterna. Se tex
Pricerunners jämförelse .

Lampan visar hur mycket batteri det är kvar grön/gul/röd etc. Den ska visst visa annat också genom att blinka på olika sätt, men jag har tyvärr inte manualen här så jag kan inte kontrollera det.

PS. Kul från apple.com :

Ipod Shuffle. Smaller than a pack of gum and much more fun. (2).

/.../

2: Do not eat iPod shuffle.

DS.

Senast redigerat 2005-01-19 20:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 18:35
Ursprungligen av morner:

Designmässigt så tycker jag inte den känns lika påkostad som tex jens of Swedens modelelr, men det är ju en smaksak.

Då måste du verkligen tycka att iPod shuffle är plastig. :eek: Tycker JOS spelare skriker dålig kvalité!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-21 14:05
Ursprungligen av morner:

När det gäller priset ligger nog Apple någon hundring dyrare än motsvarande från konkurrenterna. Se tex
Pricerunners jämförelse .

Har ni sett Creatives reklam i länken ovan? "Bye, bye iPod och alla andra. Nu tar vi över!"
Vad tror ni? Tomt skrammel?

Vad som framgår än tydligare nu när Apple släppt en spelare utan skärm är att iTunes (+ITMS) är en otrolig konkurrensfördel som ingen annan tillverkare har. Ibland har man förståelse för att Apple inte släpper Fairplay till någon annan...

/en som väntar otåligt på att få skapa sig en egen uppfattning - on or before 08/02/2005...

Ursprungligen av rk:

Har ni sett Creatives reklam i länken ovan? "Bye, bye iPod och alla andra. Nu tar vi över!"
Vad tror ni? Tomt skrammel?

Vad som framgår än tydligare nu när Apple släppt en spelare utan skärm är att iTunes (+ITMS) är en otrolig konkurrensfördel som ingen annan tillverkare har. Ibland har man förståelse för att Apple inte släpper Fairplay till någon annan...

/en som väntar otåligt på att få skapa sig en egen uppfattning - on or before 08/02/2005...

Låt dem skramla... Håller med om att iTunes är världens bästa display. Alla har ju dock inte sett denna så vi får hoppas att viljan att äga en iPod är så stor att de först köper en Shuffle och därigenom upptäcker iTunes. Vi har för övrigt samma datum för lycklig nedkomst, ser jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 18:51

Det där att inte ha display köper jag ändå. Jag är kanske lite gammaldags men jämför med hur det var på kassetbandets tid (och i princip CDns). Med det lilla minnet vet man ju vad som finns på den, dessutom behöver man inte använda shuffle-funktionen vad jag förstått. Med tanke på pris och funktion tycker jag det är en bra innovation, men har å andra sidan inte sett den än...

Utan display tycker jag är helt ok, det är comebacken för blandband

Men att den inte registrar antalet spelningar är förstås dumt som tusan...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 18:59
Ursprungligen av Leftrustle:

Men att den inte registrar antalet spelningar är förstås dumt som tusan...

Definitvt, speciellt om man har autofill som baceras på smart spellista som tog hänsyn till när låten senast spelades (så man slipper autofylla samma låt om och om igen).
Låter så dumt och "oAppligt" så jag har svårt att tro på det

Vad spelar det för roll att den inte har en display?

Det alltid något som saknas på alla produkter, alltid någon finess som inte finns med. Tur är väl det. Jag tycker den är klockren, få knapar enkel att sköta och liten vikt.

Morsan klarar av den utan problem (inget teknikfreak alls, hon fick den idag av mig). Dessutom kommer den att passa perfekt för sonens storasyrra som har downs och inte förstår sig inte på en vanlig iPod (hon kan inte läsa än mindre navigera), sen är hon oförsiktig med cd skivor på sin cd spelare.. repar dem hela tiden. Denna är perfekt för henne.

Ibland måste man vidga sina vyer. Det finns människor som inte behöver mer en ett par knappar på en spelare för att njuta av musik. För det är trots allt det som är poängen eller?

Sitter också med en shuffle som jag inhandlade i San Francisco. Skönt att slippa en display som ändå hade haft et taskigt menysystem. Häng shufflen runt halsen, på med lurarna, tryck på play ocg njut av musiken som slumpvis överaskar dig när du promenerar till jobbet!

Ursprungligen av Leftrustle:

Utan display tycker jag är helt ok, det är comebacken för blandband

Jag har ingen display på mina bland-cd's (och ingen CD-TEXT funktion på bilstereon) men inte klagar jag för det

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-01-20 13:37

Jag tycker också att Shuffle verkar bättre än när jag först hörde talas om den, via ryktessvängen. Blandbands-konceptet är kul i sin enkelhet som flera har påpekat. Men vad har egentligen Apple mot FM-radio? Dålig kvalitet? Gammalt analogt "format"? Jag tror att detta hade fått många att nappa.

Ursprungligen av DrDD:

Jag tycker också att Shuffle verkar bättre än när jag först hörde talas om den, via ryktessvängen. Blandbands-konceptet är kul i sin enkelhet som flera har påpekat. Men vad har egentligen Apple mot FM-radio? Dålig kvalitet? Gammalt analogt "format"? Jag tror att detta hade fått många att nappa.

Jag tror på dålig kvalitet.

Har hittills inte hittat en radio i fickformat som har mer än hygglig mottagning när man är ute på stan. Än mindre om man går in i byggnader med halvtjocka väggar. Åka tunnelbana ska vi inte tala om.

Så länge det inte går att bygga en fickradio med bra mottagning tror jag vi kan glömma det i iPoden. Det skulle dra ner helhetsintrycket och folk skulle kunna uppfatta det som att iPoden, och Apples produkter i förlängningen, håller låg kvalitet. Så tror i alla fall jag att de resonerat där borta i Cupertino.

Ursprungligen av ohennig:

Jag tror på dålig kvalitet.

Har hittills inte hittat en radio i fickformat som har mer än hygglig mottagning när man är ute på stan. Än mindre om man går in i byggnader med halvtjocka väggar. Åka tunnelbana ska vi inte tala om.

Så länge det inte går att bygga en fickradio med bra mottagning tror jag vi kan glömma det i iPoden. Det skulle dra ner helhetsintrycket och folk skulle kunna uppfatta det som att iPoden, och Apples produkter i förlängningen, håller låg kvalitet. Så tror i alla fall jag att de resonerat där borta i Cupertino.

Att bygga en liten radio med bra mottagning är inte så svårt. Philips har ju ett flertal.
Anledningen att Apple inte har Radio eller inspelningsfunktion i iPoden är enkel sådana apparater drabbas av rätt kraftiga tullar!!

Hur är ljudet på Shuffle?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Hur är ljudet på Shuffle?

Enligt Engadget

The sound is great. It’s easily as loud and seems to be more clear with better bass response than our 3G iPod.

Vad är det här? IDG eller? Ändra rubriken från Ipod till iPod tack...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 21:49
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vad är det här? IDG eller? Ändra rubriken från Ipod till iPod tack...

*skratt*

…du har så rätt så rätt…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 23:12

Tack för en bra recension! Själv har jag beställt en 512:a men det tar väl några veckor innan den kommer.

Borde inte denna tråd flyttas till kategorin "Recensioner" förresten?

Ursprungligen av fRedrik dOlk:

Vad är det här? IDG eller? Ändra rubriken från Ipod till iPod tack...

Ja, verkligen! fRedrik har ju så rätt! :rolleyes:

mvh/aLphonze

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-22 00:01

Jag fick min iPod shuffle igår och måste bara berätta att den är underbar. Så skön! Hela konceptet att iPod väljer låt åt dig är så skönt. Man slipper fundera på vad man skall lyssna på. Man vet inte vilka låtar den innehåller och inte vilken som kommer att spelas, alltså lika överraskande som radio, men med bara bra musik och utan snack.

Dessutom är designen perfekt, den är lätt och liten, smidig med iTunes och kommer ihåg vilken låt den var på när man startar den igen efter att den varit avstängd.

Vill man ha musik när man tränar är det en Shuffle man skall ha!

Det har tidigare sagts att Apple inte vill ha radio i sina musikspelare då de hellre säljer musik via iTunes Music Store istället. Det tycker jag verkar logiskt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 16:57
Ursprungligen av Mats Björnström:

Det har tidigare sagts att Apple inte vill ha radio i sina musikspelare då de hellre säljer musik via iTunes Music Store istället. Det tycker jag verkar logiskt.

Förutsatt att nyheter spelas på radion så vore väl det logiska precis tvärt om?

Men om man tittar på pricerunners jämförelse ovan, så nog är shuffle rätt snygg jämfört med konkurrenterna?

som vanligt så faller jag för "enkelheten":

1. att man inte behöver ha laddare med sig ex.
2. att den är väldigt lätt - hänga om halsen eller gömma i fickan.
3. att det är "tillräckligt" med musik - jag menar 8 - 16 timmar musik...mer behöver inte jag även på längre resor.
4. integrering med iTunes - kommer säkert bli ännu bättre.
5. lite retrokänsla som för tankarna till den tid - inte så länge sedan - när man "spolade" framåt och bakåt. nu step'ar man ju bara fram och tillbaks - eller låter shuffle sköta DJ'andet.
6. Priset!

7. personligen så kan jag nästan hålla 100 låtar i huvudet. helst om det är ngn av mina 5 favoritspellistor ifrån itunes. dessa spelar jag ju mkt hemma...och då vet jag ju att xxx kommer före yyy och yyy kommer för zzz etc

personligen bryr jag mig inte så mycket om radio - för jag tycker mest det är "crap". men håller med att det borde vara en relevant feature. fast - ipod shuffle - blir ju inte lika "enkel" om man samtidigt skall fixa controllers till radio...

Jag skulle kunna tänka mig en iPod shuffle som komplement till en vanlig iPod (eller iPod mini för den delen). Jag gillar att ha med mig riktigt mycket musik och att använda en display om jag ska åka iväg nånstans (som en lång bussresa t.ex.) men när jag bara ska cykla till jobbet eller ta en promenad tror jag en skärmlös iPod shuffle skulle vara perfekt.

Ursprungligen av el gringo:

personligen bryr jag mig inte så mycket om radio - för jag tycker mest det är "crap".

Jag bryr mig mycket om radio. Nyheter och sport är saker som inte går att kompenseras av musikfiler, oavsett hur många skivor man rippat. För mig är reklamradio "crap" men det finns mycket matnyttigt på radio om man styr in på SR:s frekvenser. P3 har en hel del för den musikintresserade.

Ursprungligen av el gringo:

fast - ipod shuffle - blir ju inte lika "enkel" om man samtidigt skall fixa controllers till radio...

Sant. Men det skulle gå att lösa rätt enkelt ändå. Säg att switchen på baksidan för att slå av och på även hade ett radio-läge. Då skulle man kunna autosöka stationer med framåt och bakåt-knapparna (alternativt att man hoppade mellan förvalda stationer och så använde man play för att autosöka). På så sätt behövs inte en enda knapp till!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-20 15:07
Ursprungligen av Adrian B:

Sant. Men det skulle gå att lösa rätt enkelt ändå. Säg att switchen på baksidan för att slå av och på även hade ett radio-läge. Då skulle man kunna autosöka stationer med framåt och bakåt-knapparna (alternativt att man hoppade mellan förvalda stationer och så använde man play för att autosöka). På så sätt behövs inte en enda knapp till!

Eller så kör man shuffle! Hoppsan, nu kom P3 Frank! Nejmen, där kom Radiosporten! Ojsan, Barnradion!

Ursprungligen av skamuel:

Eller så kör man shuffle! Hoppsan, nu kom P3 Frank! Nejmen, där kom Radiosporten! Ojsan, Barnradion!

He he, bara jag slipper Rix MorronZoo så...

Bevaka tråden