Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages filformat?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 18:57

Är det någon som vet vilket filformat Pages sparar i som standard?

Jag har läst att det kan exportera till Word, AppleWorks, PDF, RTF och kanske någon mer, men vad är det vanliga formatet som den sparar i för att kunna ha med bla bilder och tabeller?

Hoppas verkligen att det inte är ännu ett eget format som ingen annan stödjer, utan att de använder ett öppet format eller åtminståne ett som redan finns ...

(Varför måste man välja en underkategori när man skapar en tråd? - detta passar inte in i något av de som finns, så jag valde Safari ...)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-16 19:03

Ingen aning, men jag skulle kunna tänka mig ett eget format. Vad är det som är så dåligt med det? Dom flesta programmen använder ju egna format. Som tex Word, photoshop, maya, FCP, osv osv osv.
Så länge du kan exportera till andra format så gör det väl ändå inget?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-16 19:15

Det är nog troligt att det kommer använda ett eget format baserat på XML då Keynote använder det. Det är bra eftersom det då finns goda möjligheter för tredjepartstillverkare att använda formatet.

Om några veckor har vi svaret...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-16 20:19

Ni tror inte att Page kommer att köra RTF?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-16 20:23
Ursprungligen av Rayden:

Ni tror inte att Page kommer att köra RTF?

RTF är egentligen rätt simpelt. Av de förhandskikar jag sett verkar Pages vara lite halvt DTP. Ärligt talat har jag för mig att RTF inte är avancerat nog att klara sånt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 21:37

RTF är ett simpelt format för endast formaterad text. RTFD är som RTF, fast det kan innnehålla bilagor av alla typer, som bilder, filmer, ljud etc (dock kan man inte ha bilagor i form av tex flytande bilder, utan objekten lägger sig "i" texten).
RTF/RTFD är väldigt bra eftersom alla kan läsa dem, men de är för simpla för att man ska kunna använda dem till bilder utan problem.

Det dåliga med ett utbrett eget format är att varje gång man ska skicka en fil till nån så kan man inte bara skicka den, utan man måste konvertera och hålla på. Dessutom så försvinner ofta vissa typer av data från dokumentet när man konverterar till andra format.
Och om man vilja använda ett annat program någon gång eller om programmet man använder byter format (som Word, där gamla 5.1-filer är ganka körda), så måste man konvertera ALLA sina dokument till ett annat format (vilket som sagt kan göra att vissa data ändras eller försvinner och blir fel).
I längden så innebär ett specialformat att man alltid måste ha ett orginal i det formatet samt en PDF bredvid, om man vill att dokumentet ska kunna finnas kvar som man tänkt det och gå att använda någon längre tid.

Det optimala hade varit att Apple i samarbete med andra företag och en standardiseringsorganisation gjorde en ny officiell standard för avancerade ordbehandlingsdokument, som alla kunde adoptera (förutom MS då, så aldrig i helvete skulle använda en standard).

RTF är ingalunda något "simpelt" format, det har stöd för bilder, tabeller, formatmallar, metadata och mycket, mycket mer. Den som vill kan ju ladda ner formatspecifikationen härifrån

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e5b8ebc2-6ad6-49f0-8c90-e4f763e3f04f&languageid=f49e8428-7071-4979-8a67-3cffcb0c2524&displaylang=en

Obs, det är inte en vanlig exe-fil, utan ett självuppackande arkiv för pc, så öppna den med stuffit expander

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 09:05
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

RTF är ingalunda något "simpelt" format, det har stöd för bilder, tabeller, formatmallar, metadata och mycket, mycket mer. Den som vill kan ju ladda ner formatspecifikationen härifrån

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e5b8ebc2-6ad6-49f0-8c90-e4f763e3f04f&languageid=f49e8428-7071-4979-8a67-3cffcb0c2524&displaylang=en

Obs, det är inte en vanlig exe-fil, utan ett självuppackande arkiv för pc, så öppna den med stuffit expander

Jo, men i RTFD kan man väl inte ha objekten flytande (man kan dra dem var man vill), utan endast som en del av texten (man får göra mellanrum och nya rader om man vill flytta på bilden)? Eller är det bara Textredigerare som har den begränsningen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-17 08:25

Jag säger som Ken Olsen:
Standards är väldigt bra. Varje företag borde ha sin egen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 10:37

Pages har ett eget filformat, .pages men kan exportera till .doc .rtf .pdf och .html.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 13:39
Ursprungligen av acke:

Pages har ett eget filformat, .pages men kan exportera till .doc .rtf .pdf och .html.

...

Innebär alltså att man i princip inte kan använda sig av Pages speciella funktioner, om man vill kunna skicka dokumentet till någin annan eller spara det för framtida bruk ...

Ursprungligen av Rajje:

...

Innebär alltså att man i princip inte kan använda sig av Pages speciella funktioner, om man vill kunna skicka dokumentet till någin annan eller spara det för framtida bruk ...

Öh, rätta mig om jag har fel, men inte kan man väl använda sig av Pages speciella funktioner i mjukvara som inte använder sig av funktionerna (ex word på en PC). Frågan är hur många av funktionerna som översätts till PC-word (fram och tillbaka, på ett korrekt sätt) och det vet vi väl inte än?

Kan pages importera .doc ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 11:19
Ursprungligen av lilledanne:

Kan pages importera .doc ?

Jepp.

"Imports like a champ"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 13:35
Ursprungligen av Mondo:

Sedan får vi väl se hur det står till med det i verkligheten, utanför Apple marknadsföringshäxfält.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-18 13:38
Ursprungligen av acke:

Sedan får vi väl se hur det står till med det i verkligheten, utanför Apple marknadsföringshäxfält.

Är det så man översätter Reality Distortion Field?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 19:39
Ursprungligen av jarviz:

Är det så man översätter Reality Distortion Field?

Nått sådant ja...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 15:51
Ursprungligen av Mondo:

Pages importerar Word-filer, men öppnar dom i ett "namnlöst" fönster, det går alltså inte att växla mellan dom två speciellt bra. Låter suddigt, men jag menar, om du öppnar ett word dokument i Pages är det omständigt att sen spara det som Word. Du måste gå till Exportera menyn, välja format osv. Man jobbar alltså i pages-format, och SEN exporterar man. Detta kan ju skapa lite problem om man tänker samarbeta med folk som kör Word.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 19:59
Ursprungligen av svantet:

Pages importerar Word-filer, men öppnar dom i ett "namnlöst" fönster, det går alltså inte att växla mellan dom två speciellt bra. Låter suddigt, men jag menar, om du öppnar ett word dokument i Pages är det omständigt att sen spara det som Word. Du måste gå till Exportera menyn, välja format osv. Man jobbar alltså i pages-format, och SEN exporterar man. Detta kan ju skapa lite problem om man tänker samarbeta med folk som kör Word.

Tänkte inte på det... Det är naturligtvis inte bra. Apple borde arbeta tillsammans med andra och skapa ett alternativ till Word-formatet, ett slags redigerbar PDF, kanske i samarbete med Adobe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 20:23
Ursprungligen av svantet:

Pages importerar Word-filer, men öppnar dom i ett "namnlöst" fönster, det går alltså inte att växla mellan dom två speciellt bra. Låter suddigt, men jag menar, om du öppnar ett word dokument i Pages är det omständigt att sen spara det som Word. Du måste gå till Exportera menyn, välja format osv. Man jobbar alltså i pages-format, och SEN exporterar man. Detta kan ju skapa lite problem om man tänker samarbeta med folk som kör Word.

Allvarligt???
Kan Pages inte spara/öppna Worddokument, utan endast importera och exportera till formatet? Precis som AppleWorks???

Nej ... Isf är Pages rent skräp ... Har säkert flera bra funktioner mm, men kan det inte spara till öppna format eller ens utbredda format, så är det i praktiken oanvändbart ... Såvida man inte bara tänker använda alla dokument på sin egen dator i nuvarande konfiguration alltså ...

Detta var ju för h-e den största anledningen till att jag övergav AppleWorks ...

(Jag använde förr i tiden MacWrite II och i bland WordPerfect. Vad ska jag göra med de dokumenten nu? Går inte att öppna någonstans ... Precis samma sak kommer det att bli med ev sparade .pages-dokument ... Fast värre, eftersom jag numera sparar många fler dokument än då ...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 20:47

Öhh???

Är det inte lika bra att använda Word då? Om man prompt vill slippa import/export?

Jag får dåndimpen av Word på daglig basis (även om 2004-versionen är bäst sedan 5.1) och ser därför fram emot att testa på vad sätt Pages kan bli en ersättare för det jag vill göra. Jag tror inte att omaket att exportera till .doc eller .pdf kommer att negativt inverka på min produktion, så fort går det inte. Nåja, låt oss pröva pages först och sedan komma med vår kritik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 20:56
Ursprungligen av KalleG:

Öhh???

Är det inte lika bra att använda Word då? Om man prompt vill slippa import/export?

Jag får dåndimpen av Word på daglig basis (även om 2004-versionen är bäst sedan 5.1) och ser därför fram emot att testa på vad sätt Pages kan bli en ersättare för det jag vill göra. Jag tror inte att omaket att exportera till .doc eller .pdf kommer att negativt inverka på min produktion, så fort går det inte. Nåja, låt oss pröva pages först och sedan komma med vår kritik.

Nej, Word är ett fruktansvärt dåligt program, så det vill man ju inte använda - det är därför man vill att Apple ska göra ett bättre program ...

T.o.m. det simpla Textredigerare i Mac OS X kan ju spara och öppna DOC-filer ...
Bilder och annat kommer inte med då - endast texten, men det borde väl inte vara några problem att fixa så att även det kommer med, om man nu har ett program som kan hantera det innehållet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 20:57

Word är ett fruktansvärt dåligt och ogenomtänkt program på både Mac OS och Windows. Det har alltid gjort mig arg. Det är egentligen väldigt underligt att denna undermåliga och användarfientliga produkt har blivit standard på kontoren.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 21:16
Ursprungligen av Rajje:

T.o.m. det simpla Textredigerare i Mac OS X kan ju spara och öppna DOC-filer ...
Bilder och annat kommer inte med då - endast texten, men det borde väl inte vara några problem att fixa så att även det kommer med, om man nu har ett program som kan hantera det innehållet?

Jo, men även Pages öppnar word-dokument rakt av. Och i Textredigeraren måste du ju välja Spara som, och på samma sätt väljer du Exportera i Pages. Exakt lika många moment! Endast ett moment mer än i Word, det skall vi väl klara?

Jfr. http://www.apple.com/iwork/pages/compatibility.html

Håller med dig KalleG. Jag förstår inte det krångliga i att importera/exportera. Att importera ett redan färdigt .doc lär väl inte gå så mkt långsammare än att öppna på vanligt vis, sedan jobba på det i .pages format och om det ska skickas vidare exportera det som .doc. Det blir iofs två filer, men .doc kan man ju kasta efter att man har skickat det vidare.

Och vill man inte mellanlagra som .pages kan man ju helt skippa öppna/spara och ersätta det med imortera/exportera, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 20:08

Om advokater och domstolar verkligen skulle vilja ge MS en pungspark, glöm WMP och Internet Explorer. Tvinga MS att öppna upp sina filformat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 17:52

Textredigerare kan öppna och spara Worddokument direkt, såvida de inte innehåller saker som Textredigerare inte kan läsa, tex bilder. Och eftersom Pages kan läsa nästan allt som Worddokument kan innehålla, borde det vara lätt att få den att spara det mesta direkt.

Och ja, att behöva importera och exportera hela tiden istf att spara direkt är MYCKET omständigare.
Istf att bara trycka cmd-S lite snabbt var femte minut ungefär, så måste man gå till Spara som, bläddra till rätt mapp om den inte är det från början, tycka på Spara och sen på Ersätt, om det nu går att ersätta trots att dokumentet är öppet etc etc ...

Att först importera det, jobba med det i .pages-format och sen exportera när man är klar kan man ju också göra men även det är betydligt mer omständigt och osmidigt - att ändra något lite snabbt i ett Worddokument har plötsligt blivit något omständigt som kräver att man genomför flera olika moment för att fungera - inte alls så lätt som att bara öppna och sen spara. Dessutom är det alltid extra förvirrande att jobba med två versioner av ett dokument - väldigt lätt att man tar fel när man ska slänga eller skicka.

Kanske kommer jag att använda Pages ändå eftersom det säkert kommer att vara väldigt bra i övrigt, men detta kommer alltid att vara ett irriterande moment som får mig att dra mig för att spara mm. Väldigt o-macigt ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 18:45

Jag är ledsen Rajje, jag är av en annan åsikt - jag menar att det är ett LITET problem. Du vill jobba med word-filer, men inte använda Word. Du måste öppna och stänga komplexa word-dokument så ofta att extra-klickandet i Pages kommer att skapa stora problem... Du är säkert hypersnabb med att producera massor av dokument, men jag kommer nog att pula med mina dokument ett tag i .pages-format och när jag blir klar med dem emellanåt så gör jag en export och skickar till mina stackars PC-kamrater. Voila!

Om jag förstår dig rätt vill du att Apple skall göra ett eget word-program. Jag vet förvisso inte hur det är, men jag misstänker att .doc-formatet inte är öppet att använda hur som helst... Men den dag MS säljer sin MBU till Apple kanske?

En lösning i enlighet med ditt resonemang skulle ju vara att man kunde välja standard-öppningsformat och standard-sparningsformat i Pages till .doc, men - som sagt - det kanske är en fråga för Steve och Bill att reda ut, eller EU-domstolen, vad vet jag? Något att scripta kanske?

Hur som helst, jag tycker det skall bli intressant att testa Pages när det kommer, då får vi se vad det duger till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 16:42
Ursprungligen av KalleG:

/.../
Om jag förstår dig rätt vill du att Apple skall göra ett eget word-program. Jag vet förvisso inte hur det är, men jag misstänker att .doc-formatet inte är öppet att använda hur som helst... Men den dag MS säljer sin MBU till Apple kanske?
/.../

Nej, själva programmet Pages verkar OK som det är och jag vill inte att det ska bli mer likt Word, men det hade varit en klar fördel om det hade kunnat öppna Worddokument direkt ...

Men jag antar att dina misstankar om att formatet är stängt stämmer och då finns det ju inget att göra ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 18:54

Page är mer ett DTP-program än ordbehandlare.

Så om man nu nödvändigtvis måste jobba med ett dokument ihop med någon annan så kan man använda MS Word, SubEthaEdit eller textredigeraren och .RTF

När man väl har författat dokumentet så sätter man text och bild med Page (mha templates om man vill) för att senare generera ett .PDF-dokument eller för utskrift.

Om DTP-programmet Page sedan råkar ha ett eget filformat spelar ingen roll. Framförallt då man ändå har texten som .rtf och bilder som .tiff kvar.

Bevaka tråden