Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxtor 160GB osynlig i extern montering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 17:45

Hej!

Jag avser att formatera en ny 160GB Maxtor DiamondMax Plus 9 ATA/ 133 tagen från oöppnad förpackning. Sätter hårddisken i ett nytt externt kabinett för USB2 och FW. Kabinettet stöder storlekar över 137GB.

Inkopplad via USB2 eller Firewire i min PowerBook G4 1.33GHz syns ingen hårddisk alls i Skivverktyg. Kabinettet syns dock i Systeminformation/USB/USB-höghastighetsbuss, när det är inkopplat och strömmen på. Hårddisk till eller från gör dock ingen skillnad. Den är osynlig.

– Skall man använda något annat formateringsprogram än Skivverktyg?
Jumprarna står på Master. Har emellertid prövat med alla kombinationer av bygling i den externa monteringen. Inget resultat.

– Är jag helt fel ute???

Prövar reservalternativet att sätta in hårddisken i min Cube och starta från annan extern FW-enhet med OS 10.3.7. Hårddisken syns och heter Maxtor CALYPSO men den går inte att formatera. Inte ens till 120GB partition.

– Kan jag inte formatera dem så får jag sälja dem. Priset är bra. Är det någon som behöver 160GB-diskar så har jag två nya som jag kan sälja just nu.

Borde de inte sättas i Cable select....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 18:15

CS Enabled utan resultat

Åtgärden resulterade i att hårddisken blev helt osynlig, även i Cuben.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 19:06

Maxtor skall byglas som master olika om den är ensam eller om den har en slav…

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 01:18

Nu funkar ena disken

Nu funkar ena disken
Jag har alltså två likadana. Den ena bara dök upp, efter ett tag. Kunde formateras. Den andra disken har aldrig synts. Bägge är Master, inget annat. Inkopplade separat, på en cube respektive en PowerBook 1,33GHz.

Konstiga diskar, de liksom lever sitt eget liv. Huga… tacka vet jag 120-diskar; dem kan man lita på!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-20 01:29
Ursprungligen av Pär Johansson:

Nu funkar ena disken
Jag har alltså två likadana. Den ena bara dök upp, efter ett tag. Kunde formateras. Den andra disken har aldrig synts. Bägge är Master, inget annat. Inkopplade separat, på en cube respektive en PowerBook 1,33GHz.

Konstiga diskar, de liksom lever sitt eget liv. Huga… tacka vet jag 120-diskar; dem kan man lita på!

Är BÄGGE byglade som master? Och kopplade in internt för tillfället? Det må vara en dum fråga, men du är medveten om att du bara kan ha en disk inkopplad som master per ATA-kanal (dvs per flatkabel)? Har du två får du antingen använda separata kanaler eller bygla den ena som slave...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 13:29

Nej en enda disk

Nej en enda disk per maskin.

Avsikten är att formatera de två 160GB-diskarna, montera dem i varsitt externt kabinett och använda dem som roterande media vid backuptagning i litet nätverk.

Inledningsvis satte jag den första disken i första kabinettet och anslöt med firewire till PowerBook G4 1.33GHz. Disken helt osynlig, oavsett bygling, alla byglingsvarianter som Maxtor räknar upp testades.

När ingenting syntes från externa kabinettet satte jag in disken i cuben. Där syntes den men gick varken att formatera eller partitionera. Fel uppstod i formateringsprocessens början.

Ut igen ur cuben och in i kabinettet med disken. Vid ett tredje/fjärde försök i kabinettet dök den första disken plötsligt upp i Skivkontroll och kunde formateras. Den andra disken är fortfarande osynlig.

Monterar jag in den andra disken i kabinett 2 och slår på strömmen till det, lyser indikatorlampan på kabinettet röd. I Systeminformation syns "Firewire Device". Efter en minut går hårddisken igång, indikatorlampan skiftar till grönt och i Systeminformation syns då…

OXFORD IDE Device 1:

Tillverkare: Oxford Semiconductor Ltd.
Modell: OXFORD IDE Device 1
Hastighet: 400 Mbit/sek
Revision av fast programvara: 21
Unit Spec-Id: 24734
Enhetens programversion: 10483

Ingenting syns i Skivverktyg. Efter fem minuter fortfarande ingenting. Alla formaterade och färdiga diskar jag har fungerar i kabinettet.

Det är därför jag har beställt 120 GB-diskar nu…

Vissa modeller på G4:a kan inte hantera mer än 120 GB med det ordinarie ATA kortet. Det går att sätta in ett annat för att klara större diskar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 23:38

Det skulle förvåna mej om inte en ny PowerBook G4 klarade detta

Det skulle förvåna mej om inte en ny PowerBook G4 klarade att formatera över 137GB-gränsen! Men det kanske finns någon som VET istället för att tro, i denna saken?

1
Bevaka tråden