Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor disk i en G4:a Sawtooth

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2005-01-16 22:28

Jag undrar ifall jag kan peta in en 200 GB disk i en Sawtooth utan att köpa en ny kontroller. Kan man dela upp den i en 128 GB parition och sedan resten i en annan. Eller kommer datorn endast att kunna se maximalt 128 GB av 200 GB:aren?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-16 22:34
Ursprungligen av Puppet:

Jag undrar ifall jag kan peta in en 200 GB disk i en Sawtooth utan att köpa en ny kontroller. Kan man dela upp den i en 128 GB parition och sedan resten i en annan. Eller kommer datorn endast att kunna se maximalt 128 GB av 200 GB:aren?

Ja du kan använda den i din Sawtooth efter att ha dela upp den på t.ex 2st 100 GB partitioner i en annan modernare Mac "PM Quicksilver 2002 eller nyare".

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2005-01-16 22:40
Ursprungligen av Kentor:

Ja du kan använda den i din Sawtooth efter att ha dela upp den på t.ex 2st 100 GB partitioner i en annan modernare Mac "PM Quicksilver 2002 eller nyare".

Jaha.. Så det går inte utan en modernare Mac alltså.. Klurigt. Jag har ingen sådan..

Kan vara farligt att fusk-partitionera så där. Om man är tanklös nån gång i framtiden och försöker laga en av partitionerna med Skivverktyg så kan den förstöras logiskt. Och då är det bara att börja om från början. Jag vet...

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2005-01-17 20:03
Ursprungligen av Alphonze:

Kan vara farligt att fusk-partitionera så där. Om man är tanklös nån gång i framtiden och försöker laga en av partitionerna med Skivverktyg så kan den förstöras logiskt. Och då är det bara att börja om från början. Jag vet...

Det är kanske bättre att köpa ett kontrollerkort eller en extern FW-låda då?

Men visst kan man stoppa in och partitionera en 200-giggabajtare ändå, men den blir inte större än 127 GB. (Men det visste du säkert redan...)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 23:05

Det finns en drivrutin att köpa från intechusa som ger stöd för större diskar. Om det är en bra lösning är en annan femma... sök på intech och Hi-cap så hittar du mer.

Ja, absolut! Eller nöja sig med 127 GB/disk.

Här kan du välja och vraka på USB2/FW-hårddiskkabinett hos Komplett:

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10160

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 16:42

Det är väl smartare att köpa två diskar på 120 GB och sätta dem som master resp. slave.

Dustin säljer Seagate barracuda 120 GB 7200 rpm med 8 mb cache för 636 kr exkl moms/st.

Jag skall beställa en sån i januari. Frakten är gratis denna månaden ut.

1
Bevaka tråden