Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text-fil ska laddas ner istället för att visas i webläsaren

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 14:46

Jag har en textfil på en webserver som jag vill ska laddas ner automatiskt och inte visas i webläsaren när man går till filen. Jag fick för mig att det skulle räcka med att använda en filändelse som inte webläsaren har associerad med något program, men märkte att så inte var fallet.

Antar att man måste mecka med mime-types på webservern. Vad ska jag då använda för mime-type för att en textfil inte ska visas utan laddas ner?

Filen i fråga heter "fil.si", och är en plain text-fil.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-19 14:51
Ursprungligen av Stephan H:

Jag har en textfil på en webserver som jag vill ska laddas ner automatiskt och inte visas i webläsaren när man går till filen. Jag fick för mig att det skulle räcka med att använda en filändelse som inte webläsaren har associerad med något program, men märkte att så inte var fallet.

Antar att man måste mecka med mime-types på webservern. Vad ska jag då använda för mime-type för att en textfil inte ska visas utan laddas ner?

Filen i fråga heter "fil.si", och är en plain text-fil.

Du kan väl packa filen till en .sit ller .zip, då borde den laddas ned per default.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 17:09

Jag vill inte att den ska vara komprimerad utan den ska vara en ren textfil eftersom användarna ska kunna ladda ner filen och öppna med ett det program som filen är avsedd för utan att behöva packa upp filen eller på något annat sätt ändra något.

Ursprungligen av Stephan H:

Jag vill inte att den ska vara komprimerad utan den ska vara en ren textfil eftersom användarna ska kunna ladda ner filen och öppna med ett det program som filen är avsedd för utan att behöva packa upp filen eller på något annat sätt ändra något.

Du måste ändra i config filen till Apache webbservern och tala om att filändelsen med .si skall laddas ner och inte visas som text.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 17:39

Precis. Och vad ska jag skriva där?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-19 18:09

Du kan också googla runt efter scripter som heter nåt i stil med "force download", troligen i t.ex. PHP.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 12:38

Kör JSP och hittade litekod som "tvingar" nerladdning. Funkar perfekt

1
Bevaka tråden