Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som båtdator

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-19 09:35

Hej,

jag håller på att hjälpa en vän med att göra en Macbaserad båtinstallation.

Bakgrund:
Från början var tanken att arbeta med en iBook med Bluetooth och Airport kort.
Vi har redan installerat en bluetoothkopplingspunkt till båtens navigeringssystemsnätverk, så vi har tillgång till GPS och annan skeppsdata över bluetooth.

Musik strömmas via iBooken till en Airport Express som är kopplad till båtens ljudsystem (Vanlig AUX ingång).

I hamn så används WLAN (om det finns), annars så skall Internetuppkopplingen gå över bluetooth till en Nokia 6630 (3G/GPRS-telefon).

Ibooken kommer att vara konfigurerad för Internetdelning, så besökande med egen dator får koppla in sig via TP-kabel (korsad!) och surfa ut via iBookens förbindelse.

Ibooken kommer även att användas för att titta på DVD.
Slut bakgrund

Det enda problemet med ovanstående är faktumet att iBooken är en laptop - och därmed det första som försvinner om man lämnar båten obevakad i hamn för en stund.

Som ett alternativ till "iBookmodellen" har vi börjat diskutera en "Macminimodell".

Fördelen med Mac minin är att den skulle kunna byggas in i de fasta installationerna i båten (Och att det skulle vara lite kul).

Macminimodellen
GPS och annan skeppsdata över bluetooth.

Ljudutgången kopplad till båtens ljudsystem (Vanlig AUX ingång).

I hamn så används WLAN (om det finns), annars så skall Internetuppkopplingen gå över bluetooth till en Nokia 6630 (3G/GPRS-telefon).

Konfigurerad för Internetdelning, så besökande med egen dator får koppla in sig via TP-kabel (korsad!) och surfa ut via Mac minins förbindelse.

Mac minin kommer även att användas för att titta på DVD på den Phillips 17" TFT som installeras fast i båten, skärmen har även en TV-tuner.

Till Mac minin används bluetooth tangentbord och mus (Apple)

Frågor
1. Mac minimodellen kräver att den kan hantera flera samtidiga bluetoothanslutningar. Tangentbord, mus, navigationsdata och mobiltelefon samtidigt. Kan MacOSX detta?

2. Strömförsörjning till Mac mini, skulle en Belkin 12V biladapter för PowerBook kunna driva Mac minin eller vad krävs?

3. Är det hjärndött att strula med Mac minin istället för att gå med iBooken (som är en enkel lösning)?

Bonusinfo
Givetvis så kommer Mac minin att ha en webserver, mySOL, och php för att driva en dynamisk loggning av all navdata i det lokala nätet (inkl lokal skeppsblogg). Så besökande med en laptop och Airport/WLAN kan surfa in och läsa loggar. Denna lokala server exporteras till en webbplats på nätet när man har WLAN-koppling.

mvh,

Morris

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 09:43

Jag läste det som "Mac mini som båtmotor"!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 09:48

Strömförsörjningen fixar du med den här eller den här.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 11:44
Ursprungligen av Mondo:

Strömförsörjningen fixar du med den här eller den här.

Eftersom Minin har en extern nätadapter så vore det ju knas att omvandla spänningen från båtens 12 eller 24 volt upp till 230 volt och tillbaka ner till 12 volt eller vad det nu är som Minin vill ha.

Så första alternativet går bort, anser jag.

Det andra alternativet kan ju fungera, även om priset var lite högt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 11:40

Det finns väl smarta lösningar för att kunna låsa fast även en iBook i båten. Och då menar jag inte enbart med en enkel kabel, utan någon typ av metallåda med lås. Nackdelen är väl att det kanske inte blir särskilt snyggt.

Fördelen med en iBook är ju att den enkelt kan plockas ur båten, om man låser upp lådan, och användas när man är i hamn eller har lagt upp båten för vintern.

För att ge strömförsörjning till en iMac mini så måste man väl bara ta reda på om den går på 12 volt eller någon annan spänning, konvertera spänningen till rätt nivå samt hitta en kabel med rätt kontakt som passar i Minin.

Iom att det också talas om en TFT som troligtvis kräver 220 V så tycker jag att en spänningsomvandlare som mondos första länk vara det vettigaste.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-19 12:06

Frågor
1. Mac minimodellen kräver att den kan hantera flera samtidiga bluetoothanslutningar. Tangentbord, mus, navigationsdata och mobiltelefon samtidigt. Kan MacOSX detta?

JA!

2. Strömförsörjning till Mac mini, skulle en Belkin 12V biladapter för PowerBook kunna driva Mac minin eller vad krävs?

Tror också att Mondo's första förslag är rätt väg att gå, då ni ju behöver 220v för skärm. bl.a

3. Är det hjärndött att strula med Mac minin istället för att gå med iBooken (som är en enkel lösning)?

Om ni hittar en billig TFT skärm "bör ju inte vara ett problem" så tycker jag det är en snyggare och roligare lösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-19 12:34

Kör med minin, fast installation är tuffare än en laptop. Och koppla in en liten hubb där besökare kan jacka in sina datorer så slipper de strula med korskopplade kablar. Varför inte köra ett lokalt WLAN-nät förresten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 12:47

Det finns ju hållare för låsvajer på Mac mini också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 13:00

Får man ha 220 volt i en vanlig småbåt?

Med tanke på brandrisken, menar jag.

Föresten så borde man väl kunna koppla in en TFT-skärm utan att för den skull behöva använda 230 volt. Det behövs ju inte 230 volt för att driva skärmen.

en variant vore ju att använda en sån där liten skärm som bilstereobyggarna använder när de installerar DVD i bilar. Undrar om de accepterar VGA eller om man måste koppla in dem via s-vhs?

  • Medlem
  • 2005-01-19 13:08

Mera, mera!

Tack för alla synpunkter hittills.

Skärmen går på 12V. (VGA)

Båten har omvandlare till 220V men, det finns ett utbrett motstånd bland mig och andra i båtsvängen att använda 220V så att säga ute i båten.
Om det går att använda 12/24V så blir man gladare... (Detta är en kulturgrej - det går givetvis alldeles utmärkt ur ett tekniskt perspektiv att använda omvandlare).

Det estetiska har betydelse i denna installation - därför känns en Kensingtonkabel med hänglås som en "B"-lösning med iBooken.

/morris

Bara tre synpunkter från mig, sedan ska jag vara snäll och tyst igen...

1. Naturligtvis föredrar jag mini-varianten. Mycket större möjlighet att få det hela att se välintegrerat ut. Det hela är ju en smaksak, och man kan ju alltid ha även en iBook med sig i båten...

2. Dela ut nätverket via sladd verkar ju bra. Men det borde ju gå att köra NAT mellan två adresser på AirPorten också (så att man kan dela på en trådlös Internetförbindelse trådlöst). Bara 99% säker på att det funkar i OSX, vet 100% att det fungerar utmärkt i Linux...

3. Lös strömmatningen med DC/DC omvandlare om 12/24 inte är rätt spänning, låt bli omvägen över 220V AC (inte bara för att det inte passar i en båt, vilket jag håller med om utan även för att lösningen inte är särskilt elegant...).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 13:42

Det borde väl gå att hitta en spec på nätadaptern till Minin.
Annars får man väl sätta någon elkunnig person på att mäta upp utnivåerna på den lilla specialkontakten på nätadaptern och sedan tillverka en lämplig spänningsomvandlare med motsvarande kontakt.

1
Bevaka tråden