Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Ibook + 19' TFT + Screen Spanning Doctor = Dålig bild!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har installerat Screen Spanning Doctor på min nya IBOOK för att kunna köra högre upplösningar på min externa skärmen som är Samsung 193P 19' (1280x1024) och jag får ut bilden på min externa skärm i önskad upplösning 1280x1024 men bilden och speciellt typsnitt är konstig. Jag ser lite rödaktigt ton runt texten.

Kör jag lite exposé så laggar det som fan. Återgår jag till IBOOK och kopplar ur allt så funkear allt kalas.

Jag använder skärmen til WinXP burk och den fungerar felfritt.

Någon som råkar ha samma problem som jag eller hänger inte ATI 9200 med på de högre upplösningar.

Mvh

//damir

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-01-19 12:19

Samma grafikkort sitter ju i Mac mini och Apple rekommenderar bland annat Cinema Display 23" till den som har mycket högre upplösning än 1280*1024. Kanske är för att man kör 2 skärmar, vet inte om man kan stänga av iBookens skärm.

Planerar själv en 17"/19" TFT till min iBook, vore tråkigt om det är grafikkortet som är för klent

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 12:31
Ursprungligen av k3vlar:

Samma grafikkort sitter ju i Mac mini och Apple rekommenderar bland annat Cinema Display 23" till den som har mycket högre upplösning än 1280*1024. Kanske är för att man kör 2 skärmar, vet inte om man kan stänga av iBookens skärm.

Planerar själv en 17"/19" TFT till min iBook, vore tråkigt om det är grafikkortet som är för klent

Jag kör med en 19" TFT och det funkar prima.
1280*1024 i 65hz blir det klarast bild för mig.

Ursprungligen av k3vlar:

Samma grafikkort sitter ju i Mac mini och Apple rekommenderar bland annat Cinema Display 23" till den som har mycket högre upplösning än 1280*1024. Kanske är för att man kör 2 skärmar, vet inte om man kan stänga av iBookens skärm.

Planerar själv en 17"/19" TFT till min iBook, vore tråkigt om det är grafikkortet som är för klent

Bra tips faktiskt. Hur stänger man av skärmen ifall man vill enbart köra på externa.

Det laggar rätt mycke i exposé vilket enormt irriterande om man har många fönster öppna.

Personligen tycker jag att bilden är suddig på extrena skärmen. Absolut inte lika fin som på IBOOK-en. Skärmen har perfekt bild på Pc'n

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-19 13:58
Ursprungligen av BosnianX:

Bra tips faktiskt. Hur stänger man av skärmen ifall man vill enbart köra på externa.

På en PB gör man så här:
Har båda skärmarna igång, stänger locket på PB:n, väcker PB:n ur vilan på ett externt tangentbord. Sen kan man öppna locket igen om man fruktar värmeutvecklingen...

Ursprungligen av rk:

På en PB gör man så här:
Har båda skärmarna igång, stänger locket på PB:n, väcker PB:n ur vilan på ett externt tangentbord. Sen kan man öppna locket igen om man fruktar värmeutvecklingen...

Vågar man testa det på en IBOOK?

Det ska fungera om man vid installation av screen spanning doctor angav att min ville kunna använda claimshell mode.
Jag har en användare med Ibook jag skall prova på men har inte gjort det än.

Kör man med Screen Spanning Doctor så halveras videominnet, m a o delas upp för två skärmar.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-01-19 15:35
Ursprungligen av Nurell:

Kör man med Screen Spanning Doctor så halveras videominnet, m a o delas upp för två skärmar.

Det jag misstänkte. Om man lyckas stänga av skärmen på iBooken så som rk förklarade (om det nu fungerar), utnyttjas hela videominnet till den externa skärmen då?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 17:32

Hur mycket minne har du?

Nu har jag prövat claimshellmode och det fungerade bra. Skärmen är en 17" TFT så jag ville öka till optimala 1280x1024 i upplösning. Då krympte bilden till ca 14" så det var ju ingen hit.
med 1024x768 fungerar det bra men då blir ju gärna bilden lite suddig då detta inte är optimal upplösning för skärmar på över 17"

Kan det hjälpa att reparera skivbehörigheterna? Nån skada gör det knappast iaf.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-19 17:41

Hur är det med clamshell mode egentligen. Vågar man köra det på en ibook?

Varför skulle man inte våga? Det som möjligen kan hända är att maskinen blir varm, hör man att fläkten varvar upp så får man lyfta på locket.
Jag kör alltid min PB 12" i claimshellmode på jobbet mot en 19" skärm. Det går utmärkt. Men en dag när jag startade upp ett grafikkrävande spel så varvade fläkten upp ordentligt. Men det var bara att lyfte lite på locket så vart det lugnare.

Problemet med Ibook är dock fortfarande upplösningen, jag vill kunna köra 1280x1024 på en 17" TFT, helst i claimshellmode.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-19 18:43
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Varför skulle man inte våga? Det som möjligen kan hända är att maskinen blir varm, hör man att fläkten varvar upp så får man lyfta på locket.
Jag kör alltid min PB 12" i claimshellmode på jobbet mot en 19" skärm. Det går utmärkt. Men en dag när jag startade upp ett grafikkrävande spel så varvade fläkten upp ordentligt. Men det var bara att lyfte lite på locket så vart det lugnare.

Problemet med Ibook är dock fortfarande upplösningen, jag vill kunna köra 1280x1024 på en 17" TFT, helst i claimshellmode.

Jo det är just värmen jag har hört att problemen ska gälla. Jag får väl testa när jag får iBooken helt enkelt skulle hellre köra clamshell än dubbla skrivbord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 19:10
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Problemet med Ibook är dock fortfarande upplösningen, jag vill kunna köra 1280x1024 på en 17" TFT, helst i claimshellmode[sic!].

Det är inget problem med en iBook G4 1,2 GHz. Clamshell har jag inte testat eftersom det är smidigt att ha massa småtjafs som mail, rss, itunes på 12"-aren bredvid. Däremot hackar Exposé om man har många öppna fönster, dock är det fortfarande fullt användbart om än inte lika snyggt.

örjan: det är inga problem ...med screenspandoctor fixet så öppnas exakt alla bildskärmsfunktioner som existerar på powerbooken

som synes

meningen att det ska synas en bild här där jag kör extended desktop från ibooken i 1280 på min 17 tft

Ja det fungerar med upplösningen i extended desktop dvs med två skärmar. Men jag vill ha allting på en skärm, 17" skärmen och jag vill helst ha ibooken stängd.

Användaren som har Ibooken vill inte ha två skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 23:14

Hmm...nu är jag lite konfunderad...

1. Är det bara videominnet som påverkas när man kör med extern skärm eller försämras hela prestandan på Ibooken?

2. Hur är det om man kopplar Ibooken till en TV eller en projektor? Gäller samma förutsättningar som för en extern skärm då? Eller handlar det om andra kablar och protokoll och gud vet vad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-29 23:38

Fick plötsligt mail om att tråden var vid liv igen. Har inte fått mail på ett tag vad gäller bevakade trådar...

Har någon fått klarhet i om man även halverar bildskärmsminnet när man kör med avstängd iBook/PB-inbyggd skäm?
Jag kan märka att fläkten gärna går igång oftare när man kör med en extern skärm (högre upplösning).

  • Medlem
  • 2005-01-19 19:53

Jag hade inga som helst problem att köra extern skärm i 1600x1200 på min iBook G3/800. Möjligen blev det lite segare, men det störde inte i alla fall. Bildkvaliteten är som vilken annan analog utgång som helst. Lite sämre än DVI alltså.

  • Medlem
  • 2005-01-30 02:51

logiken säger ju att hela grafikortets minne dedikeras till den enda skärm som körs, oavsett om den är intern eller extern...

Om man nu kör med extern skärm i 1280x1024 med hjälp av SSD på en G4 1.2MHz iBook, kommer fläkten arbeta väldigt ofta om man har Itunes, 5-6 Safari fönster öppna +ordbehandlingsprogram och en icq-klient??

(då man har båda skärmarna igång alltså)

/Erik

Lånar tråden lite
Hur hög uppdateringsfrekvens kan man ha om man kör iBooken på extern skärm i 1600x1200?

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-01 22:17

Jag har problem med Screen Spanning Doctor på min iBook 12". Fungerar utmärkt med två skärmar, men stänger jag av ibookens skärm (stänger locket - väcker via tangentbordet - öppnar ibooken igen) så försvinner bilden på iBooken som den ska göra, men på externa får jag bara upp en utökad arbetsyta i 1024*768 utan meny eller dock :/

F.ö. har jag inga problem med bilden på min 17" Samsung 710T (grym skärm, hämtade den igår ). Texten är lite mer pixlig (större pixlar än på en iBook ju) - löses med att öka antialiasing, men då blir all text så "tjock". Föredrar den lilla pixligheten då

Skulle dock villa lägga allt vram på stora skärmen. Just nu kör jag bara lilla skärmen som "stereo" med itunes, men känns lite onödigt, lägger hällre all vram på stora skärmen för smidigare effekter (expose etc som hackar).

Nu kom jag bort mig lite, men iaf - Någon som har lösning på mitt clamshellmode-problem jag beskrev? Vore väldigt tacksam

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-04 23:30

Ingen som har något tips på hur man ska få clamshellmode att fungera? :/

Det låter som du inte har bildskärmsdubbleringen påslagen. Slå på den innan du stänger iB så du har samma bild på båda skärmarna.

1
Bevaka tråden