Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp: Problem med Airport Express och Internet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:17

Ok, förutsättningarna:

Bredband från Bostream vilket innebär en bredbandsrouter för VDSL
Två fasta IP-adresser, en kör jag på PC:n, en har jag tills nu kört med lina på iBooken
Nyinköpt Airport Extreme kort och Airport Express..

Har installerat kortet i iBooken, det gick bra...
Har pluggat in AE:n i väggen, dragit ut nätverkssladden ur iBooken och stoppat in den i AE:istället.
Har konfigurerat AE:n...
iBooken hittar AE:n...

Problemet:

Jag kommer inte ut på Internet och jag begriper inte hur och var jag ska mata in information så att det fungerar...
I och med att jag har fast IP så ska jag ju inte köra DHCP...jag har försökt att mata in IP-adress mm. i System Preferences och i Airport Admin Utility men inget fungerar...

Någon som kan tipsa mig om vad jag gör för fel?

Visst kan du köra DHCP, se bara till att du i Nätverksportsinställningar lagt Airport överst

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:38
Ursprungligen av Pocahontas:

Visst kan du köra DHCP

Kan, kan jag väl, men det är väl dumt när jag har fast IP, eller?
Har f.ö. testat med DHCP och det fungerar inte heller...

Ursprungligen av Pocahontas:

se bara till att du i Nätverksportsinställningar lagt Airport överst

Dum fråga, men vardå någonstans?

Det måste ju vara något med AE:n för det fungerar fortfarande om jag kör sladden direkt in i datorn...

Av och till när jag håller på och laborerar får jag dessutom ett varningsfönster med rött utropstecken och texten:

IP Configuration
xx.xxx.xx.xxx (mitt IP-nr alltså) in use by 0:11:24:d:9:a2

Men det begriper jag ju inget av...

Nätverk ar definitivt inte min starka sida...:)

Systeminställningar>Nätverk> Visa>Nätverksportinställningar.
Du kan flytta runt de tre alternativen Lägg Airport överst.

I TCP/IP ska du inte skriva in några DNS-adresser

leder dig kanske lite i blindo här nu men. Är det inte så att du skriver in din fasta IP-adress i Airport Administratörsverktyget under TCP/IP (konfigurera manuellt). Där fyller du givetvis också i DNS servers och subnät.

Sedan under Nätverksfliken så skall Distribuera IPadresser vara ikryssat (de båda översta alternativen) Starta om APE:n

Sedan går du in i systeminställningar och nätverk. Klicka där att du vill konfigurera AirPort. Där i skall du skriva i att du vill använda DHCP Och får du inte rätt nummer när du väl kopplat upp dig på ditt trådlösa nät. så testa att välj DHCP med manuell adress och skriv in samma subnätmask och router som APE:n har.

För att vara helt säker så kan du ju kryssa ur ethernet-porten i Konfigurera nätverksportsinställningar under "plats drop downmenyn"

Hoppas det hjälper dig. Finns säkert många fler personer här som kan detta mycket bättre än jag.

ps. felmeddelandet du fick beror nog på att du redan har det IPnumret loggat på din basstation...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 10:30

Ah, det kan vara något...ska testa när jag kommer hem...tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 19:06

Strålande, Shinji_Ikari...det fungerade...tack för hjälpen!

Kul! Alltid trevligt att hjälpa till

1
Bevaka tråden