Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela på tangentbord, mus och skärm med en PC

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 20:03

Tjena.
Tänkte försöka köpa en Mac Mini så fort som möjligt, men jag skulle samtidigt vilja fortsätta använda min nuvarande PC. Min skärm har två ingångar och en omkopplare på framsidan, så den behöver jag inte göra så mycket åt, men vad behöver jag för prylar för att dela på musen och tangentbordet? Musen är USB medans tangentbordet är PS2. Jag vill alltså använda mina grejer till både PC:n och Macen, och växla mellan dom med en omkopplare. Går det att lösa på nåt sätt?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-12 21:06

Det du kan göra är att kasta tangentbordet, köpa USB dito och köpa en USB KVM switch vilket kan vara ganska dyrt, tänk då på att kablage inte altid ingår och kan i vissa fall kosta lika mycket eller mer än själva switchen. Glöm heller inte kolla upp hur hög upplösning switchen klara om du vill köra lite högre sådan.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 21:11

Fast skärmen är inga problem, den har två ingångar. Behöver bara kablar. Finns det inga mojänger som gör att man kan koppla ett PS2-tangentbord till en USB-kontakt? Är rätt tokförtjust i mitt tangentbord.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-12 21:16

Det finns konverterare USB till PS/2 för både mus och tangentbord(inte sådanna som man får med när man köper USB-möss).. Men det är lite si och så med kompabilliteten...

Ursprungligen av Kristjan:

Fast skärmen är inga problem, den har två ingångar. Behöver bara kablar. Finns det inga mojänger som gör att man kan koppla ett PS2-tangentbord till en USB-kontakt? Är rätt tokförtjust i mitt tangentbord.

$29.95 <-- kostar lika mycket som ett USB tgb, men det är det kanske värt? Jag har ett PS/2 tgb till pc'n som är superskönt. Kostade 20:- :D!!!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-13 01:08

sunklösningen är att ha och tangentbord, mus och ev andra USB-tillbehör kopplade till en USB-hub och flytta sladden till USB-hubben manuellt.

Ursprungligen av TERdON:

sunklösningen är att ha och tangentbord, mus och ev andra USB-tillbehör kopplade till en USB-hub och flytta sladden till USB-hubben manuellt.

I stället för att flytta sladden manuellt så skaffar men en USB-switch som man kör "baklänges". Har kört med den varianten tidigare när jag använde PC och Mac. I stället för att koppla två olika USB-enheter till en dator kör man den "baklänges" så att två datorer delar på en USB-enhet. Musen var kopplad till tgb och tgb var kopplad till switchen.

Ursprungligen av Kristjan:

Tjena.
Tänkte försöka köpa en Mac Mini så fort som möjligt, men jag skulle samtidigt vilja fortsätta använda min nuvarande PC. Min skärm har två ingångar och en omkopplare på framsidan, så den behöver jag inte göra så mycket åt, men vad behöver jag för prylar för att dela på musen och tangentbordet? Musen är USB medans tangentbordet är PS2. Jag vill alltså använda mina grejer till både PC:n och Macen, och växla mellan dom med en omkopplare. Går det att lösa på nåt sätt?

Jag hittade en billig KVM-switch här... Du får iofs skaffa ett USB-tangentbord eller sätta en PS/2 --> USB adapter. Dock är den switchen bara med VGA, men det duger kanske?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-15 12:00

Denna kanske? 479:- men då måste du skaffa en PS2 mus
Eller denna, 499:-

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-15 12:05
  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-15 12:09
Ursprungligen av Kentor:

3, 2, 1...

Såld! För 25 pix

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-01-15 15:24

Annars finns det en mjukvarulösning (http://synergy2.sourceforge.net/) på problemet. Set är lite pilligt att få igång, men när det väl funkar är det väldigt smidigt. Det är bara att "knacka med mupekaren" i sidan av skärmen, och vips styr den andra datorn. Det enda som krävs är att de har kontakt via TCP/IP.

Även om det går att lösa tycker inte jag att det verkar specielt smidigt.
Det verka dessutom som att det gärna kan bli dyrare än att kolla efter ett begagnat tangentbord och mus.
Det borde ligga en himmla massa USB mös och tangentbord och skräpa.
100 spänn för begagnad mus och tangenbord kan väl vara rimligt.

Ursprungligen av PierreW:

Annars finns det en mjukvarulösning (http://synergy2.sourceforge.net/) på problemet. Set är lite pilligt att få igång, men när det väl funkar är det väldigt smidigt. Det är bara att "knacka med mupekaren" i sidan av skärmen, och vips styr den andra datorn. Det enda som krävs är att de har kontakt via TCP/IP.

Funkar klockrent! Jag har PC:n som server och min iBook som klient och det funkar klockrent. Det som inte stöds fullt ut är kopiering av text mellan datorerna, det funkar ibland men inte alltid. Sedan så går iBookens varningsljud igång varje gång man byter skärm och sedan funkar inte synkningen av skärmsläckarna. Men det är petittesser i sammanhanget tycker jag.

Jag sitter mest och jobbar/spelar på PC:n men har mail, adressbok, webradio (SRX), iTunes och liknande på iBooken. Och istället för att sträcka mig över till iBooken så "slänger" jag bara över musen. När jag spelar med musen är det bara att trycka ner Scroll Lock och musen är låst till den skärm där den är just nu.

/Linus

PS: Det kanske skall tilläggas att min iBook är av den första ljusblå basslocks modellen...

PPS: Det man behöver göra för att få windows-tangenten att fungera som kommand på macen är att sätta alt till super och super till allt i konfigurationen för macen.

PPPS: Sedan behövs det ju två skärmar...

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Funkar klockrent! Jag har PC:n som server och min iBook som klient och det funkar klockrent. Det som inte stöds fullt ut är kopiering av text mellan datorerna, det funkar ibland men inte alltid. Sedan så går iBookens varningsljud igång varje gång man byter skärm och sedan funkar inte synkningen av skärmsläckarna. Men det är petittesser i sammanhanget tycker jag.

Jag sitter mest och jobbar/spelar på PC:n men har mail, adressbok, webradio (SRX), iTunes och liknande på iBooken. Och istället för att sträcka mig över till iBooken så "slänger" jag bara över musen. När jag spelar med musen är det bara att trycka ner Scroll Lock och musen är låst till den skärm där den är just nu.

/Linus

PS: Det kanske skall tilläggas att min iBook är av den första ljusblå basslocks modellen...

PPS: Det man behöver göra för att få windows-tangenten att fungera som kommand på macen är att sätta alt till super och super till allt i konfigurationen för macen.

PPPS: Sedan behövs det ju två skärmar...

skulle detta fungera som en sorts fattigmans kluster/dual? funkar det tillräckligt bra för att köra och kunna använda ett program på varje dator?
kan man dela tangentbordet på det viset också?

Citat:

"PPS: Det man behöver göra för att få windows-tangenten att fungera som kommand på macen är att sätta alt till super och super till allt i konfigurationen för macen."

^^ vad menar du ? (något viktigt?)

Ursprungligen av Frostyfog:

skulle detta fungera som en sorts fattigmans kluster/dual? funkar det tillräckligt bra för att köra och kunna använda ett program på varje dator?
kan man dela tangentbordet på det viset också?

Det funkar som en omkopplare för tangentbort och mus. Du måste alltså ha en skärm per dator. Jag vet inte hur copy – paste fungerar på mac – mac men det fungerar som sagt sådär mac – windows. Så du kan inte dela program mellan datorerna utan mer som att du kan jobba på den ena och surfa på den andra. Den största fördelan som jag ser det är att du kan ha olika datorer med olika operativsystem med samma set av tangentbord/mus.

Ursprungligen av Frostyfog:

^^ vad menar du ? (något viktigt?)

Om du kör windows som server och mac som klient så har ju tangentbodet 'fel' tangenter och då måste man 'mappa om' tangenterna. Detta görs i serverprogrammet i windows.

Så om du skall köra mac – mac så är det inte viktigt.

/Linus

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Funkar klockrent! Jag har PC:n som server och min iBook som klient och det funkar klockrent. Det som inte stöds fullt ut är kopiering av text mellan datorerna, det funkar ibland men inte alltid. Sedan så går iBookens varningsljud igång varje gång man byter skärm och sedan funkar inte synkningen av skärmsläckarna. Men det är petittesser i sammanhanget tycker jag.

Jag sitter mest och jobbar/spelar på PC:n men har mail, adressbok, webradio (SRX), iTunes och liknande på iBooken. Och istället för att sträcka mig över till iBooken så "slänger" jag bara över musen. När jag spelar med musen är det bara att trycka ner Scroll Lock och musen är låst till den skärm där den är just nu.

/Linus

PS: Det kanske skall tilläggas att min iBook är av den första ljusblå basslocks modellen...

PPS: Det man behöver göra för att få windows-tangenten att fungera som kommand på macen är att sätta alt till super och super till allt i konfigurationen för macen.

PPPS: Sedan behövs det ju två skärmar...

Kan du få skärmerna att byta plats också? Det vill säga, få skärmen som är kopplat till Macen att visa PC:ns skrivbord och vice versa? Och det kanske går att switcha mellan dessa två lägen med ett script istället för en hotkey-kombination?

önsketänker Bjørn

Ursprungligen av bjornaw:

Kan du få skärmerna att byta plats också? Det vill säga, få skärmen som är kopplat till Macen att visa PC:ns skrivbord och vice versa? Och det kanske går att switcha mellan dessa två lägen med ett script istället för en hotkey-kombination?

önsketänker Bjørn

Tyvärr inte. Det är en feature som står på önskelistan. På hemsidan står det att de vill implementera det men att det ligger långt i framtiden. Det är tydligen svårt.

/Linus

Ursprungligen av Kentor:

Tänk bara på att den adaptern är passiv och inte gör någon som helst signalkonvertering. Det den gör är alltså att leda ut signalen från pinnarna i PS/2-kontakten till en USB-kontakt, och musen man ansluter *måste* alltså kunna skicka ut en USB-signal via sin PS/2-port. Vissa nyare möss gör det, men de mössen känner man som regel igen på att de levereras med just en sådan adapter. Kopplar man in en ren PS/2-mus får USB-controllern helt enkelt psykbryt. Målgruppen för den där adaptern är alltså folk med kombinerade usb/ps2-möss som schabblat bort sin befintliga adapter, övriga måste köpa dyrare aktiva adaptrar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:31
Ursprungligen av Kentor:

Kan meddela att den inte funkar med mitt Logitech Flat-X. Får gå tillbaka till Kjell imorgon och byta den mot en aktiv dito och se om det funkar bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 16:09
Ursprungligen av Kristjan:

Tjena.
Tänkte försöka köpa en Mac Mini så fort som möjligt, men jag skulle samtidigt vilja fortsätta använda min nuvarande PC. Min skärm har två ingångar och en omkopplare på framsidan, så den behöver jag inte göra så mycket åt, men vad behöver jag för prylar för att dela på musen och tangentbordet? Musen är USB medans tangentbordet är PS2. Jag vill alltså använda mina grejer till både PC:n och Macen, och växla mellan dom med en omkopplare. Går det att lösa på nåt sätt?

Jag använder en Belkin USB/VGA switch med 4 portar. Varje port har också Ps/2 kontakt + audio. Man drar VGA + en USB till varje dator och kopplar sedan in ett PS/2 eller USB tangentbord till Belkin switchen. Det fungerar utmärkt. Jag kör en Laptop PC i Windows 2000, en Silicon Graphics O2 och en Apple G4 Cube och det switchar smidigt och bra. Som tangentbord har jag ett urgammalt från Compaq och musen är en Expert Mouse trackball. Det enda problemet är att ett PC tangentbord inte har samma knappar som på ett Mac-tangentbord så man måste lära sig en del knappkombinationer för att skriva vissa tecken. Inget större problem. Switchen finns att köpa på inwarehouse.se och Belkin har även färdiga sladd-kit med kombinerad VGA/USB eller VGA/PS2. Det kostar lite att köpa, men det är otroligt smidigt. Besvikelsen är AUDIO stödet. Jag trodde jag kunde switcha audio-out, dvs. ha en uppsättning högtalare och sedan få "rätt" ljud ut beroende på vilken dator som var inkopplad. Det visade sig att det endast är tänkt för audio-in. Dvs. så att en mikrofon kan anslutas och kopplas till resp. dator vid omkoppling. Dock har jag inte provat att köra den "baklänges", dvs. använda den som audio-ut. Det kanske fungerar...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-15 16:55
Ursprungligen av Kristjan:

Tjena.
Tänkte försöka köpa en Mac Mini så fort som möjligt, men jag skulle samtidigt vilja fortsätta använda min nuvarande PC. Min skärm har två ingångar och en omkopplare på framsidan, så den behöver jag inte göra så mycket åt, men vad behöver jag för prylar för att dela på musen och tangentbordet? Musen är USB medans tangentbordet är PS2. Jag vill alltså använda mina grejer till både PC:n och Macen, och växla mellan dom med en omkopplare. Går det att lösa på nåt sätt?

Jo det går det. Det du behöver är en ps2 usb omkopplar till mac och en ps2 switch för tangentbord och mus. Har använt dylika lösningar på jobbet. Dessvärre händer det att Windows kapar pga detta därför rekomenderar jag att du istället skaffar dig USB tangentbord och mus med en USB omkopplare istället för en PS2 omkopplare. Ifall du vill att det ska fungera stabilt alltså.

Saken är der att jag på jobbet slutade använda detta för det var för instabilt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 14:48

Tack för alla svar! Har lite mer att gå på nu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 11:28

Apple har sänkt priset på sina USB-tangentbord till 275 kr exkl moms.

Köp ett sånt och en tvåknappsmus med scrollhjul så slipper du hålla på och switcha.
Det räcker väl att du delar på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 23:09

KVM switch

Jag använder en Belkin KVM switch F1DL102UEA 452:- +moms från Dustin, USB, skärm, ljud. Alla kablar ingår. Fungerar alltid utan problem med en mac och en PC. Min skär har också två ingångar varav en DVI så jag kopplar upp min PowerBook också. Tre datorer till en skärm alltså.

Jag kör en Cube och en PC parallellt på samma skärm/tgt-bord och mus med hjälp av en sån Goodway KVM-switch som Andersson länkade till i inlägg #7 (fast jag använder (den billigare) versionen med ps/2-ingångar för både mus & tgt-bord). Det fungerar alldeles utmärkt. Krångligare var det med ljudet (två datorers ljud ur samma högtalare utan att behöva switcha) – lösningen blev en mixer från Behringer (kostade 400:- på Förstärkardoktorn).

Njae, det är möjligt att jag fått detta om bakfoten, men det jag vill åstadkomma är en sorts övervakning av två olika processer på två olika datorer med var sin skärm. Den ena skärmen står i ett rum, den andra i ett annat rum. Jag vill kunna switcha mellan datorerna utan att behöva lämna rummet, och utan att behöva klicka på något. När den ena skärmen switchar till dator A, switchar den andra till dator B och vice versa.
Låter omöjligt, eller dyrt..?
Fast en server/klient lösning över ett nätverksprotokoll, som Synergy, låter i alla fall nära.

Bjørn

Ursprungligen av bjornaw:

Njae, det är möjligt att jag fått detta om bakfoten, men det jag vill åstadkomma är en sorts övervakning av två olika processer på två olika datorer med var sin skärm. Den ena skärmen står i ett rum, den andra i ett annat rum. Jag vill kunna switcha mellan datorerna utan att behöva lämna rummet, och utan att behöva klicka på något. När den ena skärmen switchar till dator A, switchar den andra till dator B och vice versa.
Låter omöjligt, eller dyrt..?
Fast en server/klient lösning över ett nätverksprotokoll, som Synergy, låter i alla fall nära.

Bjørn

Tyvärr fungerar inte synergy till det du beskriver, den switchar inte monitorerna. För att det skall fungera måste du se bägge monitorerna.

/L

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 00:41

Hur funkar det att köra Microsofts motsvarighet till Remote Desktop på Macen för att styra PC:n? Antar att jag kan glömma att spela Command & Conquer - Generals, men skulle jag kunna köra lite enklare grejer i Windows med det? Det skulle onekligen spara en slant åt mig.

Bevaka tråden