Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna skalet på iMac g3

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ett problem igår, cd-skivan fastnade i cd-spelare och motorn orkar inte mataut den. Enkelt trodde jag, bara att öppna och plocka ut skivan. Mitt problem ligger i två plast klämmor som håller fast plasten, har prövat allt jag kan komma på förutom att bända sönder dom vilket jag inte vill göra. Det som skulle vara enkelt.

Någon som kan hjälpa mig att lösa mitt problem? Är ganska DESPERAT det är inte roligt att sitta framför en windows burk nu som jag gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 16:55

The iMac kanske kan hjälpa till med beskrivande bilder hur man gör.

http://www.theimac.com/
http://www.theimac.com/upgrade.shtml (hur man tar sig in i datorn!)

Dom visade bara för dom tidiga iMac modellerna och jag borde ha medelat att jag har den sista modellen och man öppnar dom inte på samma sätt. Men tack i alla fall.

Stick in ett uträtat gem i det lilla hålet som ska sitta i närheten av släden.
Det borde finnas även om det är en slot-load. (Hur ska man annars får ut den?)

Har prövat men motorn bara snurrar ett tag och slutar efter några sekunder utan att skivan har förflyttat sig.

Om du petar in gemet ska det inte beröra motorn och det, utan alltså gå helt mekaniskt. På så sätt kan man ta ut CDn även om man inte har ström till datorn.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Stick in ett uträtat gem i det lilla hålet som ska sitta i närheten av släden.
Det borde finnas även om det är en slot-load. (Hur ska man annars får ut den?)

Man startar datorn och håller nere musknappen. Men strejkar mekanismen blir det självklart svårt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-18 18:47

Du ska trycka in gemet längst till höger i CD-springan!

Du får trycka ganska hårt.

Min far tog en titt och lyckades efter ett tag att få bort kåpan. Sen var det ganska lätt att komma åt cd-enheten. Förklaringen till varför det inte gick att mata ut var att det fanns två skivor brevid varandra. Fråga mig inte hur, för den ska inte kunna mata in en annan skiva när det ligger en i enheten.

Ursprungligen av Michael Larsson:

Min far tog en titt och lyckades efter ett tag att få bort kåpan. Sen var det ganska lätt att komma åt cd-enheten. Förklaringen till varför det inte gick att mata ut var att det fanns två skivor brevid varandra. Fråga mig inte hur, för den ska inte kunna mata in en annan skiva när det ligger en i enheten.

Hehe, jag lyckades med det i en gammal bilstereo, det funkade dock perfekt, jag var helt konfunderad varför det spelades en helt annan musik än köp-cdn jag hade satt i.

Ursprungligen av Andersson:

Hehe, jag lyckades med det i en gammal bilstereo, det funkade dock perfekt, jag var helt konfunderad varför det spelades en helt annan musik än köp-cdn jag hade satt i.

Det inte alla som har den lyxutrustningen att ha cd-växlare i en bilstereo.

Datorn registrerade dock ingen skiva.

Ursprungligen av Michael Larsson:

Min far tog en titt och lyckades efter ett tag att få bort kåpan. Sen var det ganska lätt att komma åt cd-enheten. Förklaringen till varför det inte gick att mata ut var att det fanns två skivor brevid varandra. Fråga mig inte hur, för den ska inte kunna mata in en annan skiva när det ligger en i enheten.

Det låter som om du har matat in en kopieringsskyddad Audio-CD. Då brukar det bli två ikoner på desktop. I Mac OS 9 kan det skita sig då, i Mac OS X brukar det funka ändå. Om det nu var så du menade med två skivor bredvid varandra alltså. Eller var det två skivor inmatade rent fysiskt?

Ursprungligen av Nurell:

Det låter som om du har matat in en kopieringsskyddad Audio-CD. Då brukar det bli två ikoner på desktop. I Mac OS 9 kan det skita sig då, i Mac OS X brukar det funka ändå. Om det nu var så du menade med två skivor bredvid varandra alltså. Eller var det två skivor inmatade rent fysiskt?

Dom låg ovanpå varandra i cd-enheten, rent fysiskt alltså. Det har blivit några fula märken på dom men dom funkar som tur är.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-19 13:51

Ladda ned DisctopPro så kanske det hjälper dig, så att det inte händer igen.

1
Bevaka tråden