Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Think Secret i trubbel!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 00:48

ThinkSecrets, Nicholas Ciarelli blir stämd av Apple för att ha publicerat Apple hemligheter och har inte råd med advokathjälp.

Ciarelli är en 19-årig Harvard student, och han förutspådde korrekt lanseringen av Mac Mini och iPod shuffle på Macworld mässan i San Francisco.

Apple försöker också att stämma Ciarellis källa som enligt Ciarelli skall vara väldigt tillförlitlig. Apple påstår att Ciarellis "begärde information om ickelanserade Apple produkter från dessa individer, som brutit avtalet om tystnadsplikt med Apple genom att tillhandahålla informationen som senare publicerades på ThinkSecrets hemsida." Enligt CNN .

I en intervju med CNN berättar Ciarelli att han åberopar skydd av tryckfrihets förordningen (First Amendment), men har inte råd med advokatkostnaden som skulle behövas. Därför vänder han sig till rättshjälpen för att erhålla gratis eller lågkostnads hjälp.

Under tiden har några medmacmänniskor startat en namninsamling på nätet för att hjälpa. - the Save Think Secret's Nicholas Ciarelli petition - Där ber man Apple att dra tillbaka sin stämningsansökan och uppmanar båda parterna att att komma överens om en alternativ lösning.

Visst kan man förstå att Apple och andra företag inte gillar att deras affärshemligheter läcker ut men som macanvändare tycker jag att det är mitt ansvar att påpeka för Apple att dom jagar fel person. Hur skulle du reagera om Apple stämde 99mac för artikeln om " Powerbook G5 och iBook G5 inom ett halvår "? Så gå dit och stöd den lilla killen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 01:11

Helt rätt, jag håller med och har skrivit på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 01:50

Det är väl inte han den lilla personen som apple vill åt utan stolpskotten som läcker ut information om apples produkter.

Förutspådde är ju inte riktigt det han har gjort ("saida") utan det är källor som har sagt det till honom.

Sen kan man ju fråga sig om det är samma sak här som i bil världen! Man "läcker" ut saker för att skapa uppmärksamhet. Då detta blir dubbel uppmärksamhet.

Jag personligen hatar rykten och vill ha produkten i handen innan jag bildar mig en mening.
Är övertygad om att han den lille killen går fri genom en förlikning som innebär ett förlåt till apple och sen låter han hålla på som vanligt!

För det är ju bra publicitet för apple och det är dom medvetna om!

//t

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-18 08:15

Så... skrivit på.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-18 09:06

Nu har jag skrivigt på.

Nu är det gjort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 09:30

Blev person nr 600 att skriva på...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 09:34

Blev 584 eller nåt (Kanske inte var det viktigaste iockförsig):)

För den som vill läsa mer:

The Harvard Crimson Online: Apple Sues Student
Wired News: Think Secret Seeks Free Lawyer

Obehagligt att ett storbolag ger sig på en stackars unge när hela situationen är orsakad av deras egen inkompetens att hålla tyst.

Största problemet för Apple när nog när missuppfattade rykten sprids som sanningar, snarare än när riktiga rykten sprids. Som att iPod mini skulle vara billig, vilket TS skrev förra året och folk blev jättebesvikna när den inte alls var billig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-18 12:52

Blev 643:e så det är inget vidare drag i namninsamlingen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 13:29

Vad exakt är det ni tycker är så dåligt med att killen stäms? Han provocerar fram kontraktsbrott och skyddar de som läckt och orsakar Apple stora förluster. Varför gör han detta då? Jag ser det ju inte som annat än en blandning nyfikenhet och egohypning. Han eller hans site har väl fått varningar förr och att sabotera företags verksamhet för sitt eget höga nöjes skull tycker jag är värt att prova i domstol. Sen så är det förmodligen inte så att apple är ute efter att ruinera killen utan att komma åt problemet med sina läckor. Alternativt problemet med site:r som think secret. Utan dem så kommer ju förmodligen inte läckorna sprida information lika effektivt iaf...

Flames undanbeds, däremot vore sakliga argument trevliga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 13:40

ThinkSecret i all ära, men jag saknar verkligen den gamla tidningen "MacWeek" som gavs ut av IDG under 80 & 90-talet.

Trevligt format, snygg layout, samt gott om rykten & fakta om Mac-världen.

MacWeek kallades inte för inte för "MacLeak" internt på Apple...

-Torkel

Jag tänker inte skriva på detta upprop, men ser fram emot en rättslig prövning - jag håller på den som senare visar sig ha rätt och i väntan på att lagen har sin gång så kan jag bara se att Think Secret får stå sitt eget kast... han kan ju inte varit ovetande om att Apple skulle kunna surna till. Hur nyfiken jag än är efter att ha läst diverse ryktessiter så kan jag inte tycka annat än dom förstör mer än att dom skulle hjälpa Apple med en sorts tilltänkt produktplacering.

Mitt namn hamnar inte på listan. Jag är själv bunden till två NDA och skulle absolut förstå hur förbannade företagen skulle bli om jag berättade för pressen (eller någon annan) om vad det handlade om. Jag hade alla möjligheter i värden att tacka nej till att binda mig och att tacka nej till dem hade inte inneburit att jag givit upp några rättigheter.

Skillnad vore om Nicholas Ciarelli hade fört fram information i syfte att skydda konsumenterna (säg att strålningen från AirPort vore skadlig, sådan "visselblåsning" ska absolut tillåtas i enlighet med 1:st Amendment). Men det här är information som frivilligt och med N.C.s goda vetande förts vidare trots kontraktsbrott och det ska inte vara grundlagsskyddande.

Om det dessutom är sant att N.C. provocerat fram kontraktsbrott så gör Apple inte mer än rätt. Om det dock visar sig att den/de som ger N.C. information gör det aktivt åt honom så hoppas jag att det slutar.

Rykten är både härliga och trevliga att läsa om och spekulera i, men det kanske är som att pissa på sig på vintern? I längden är det väldigt onyttigt för alla.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 11:57
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Rykten är både härliga och trevliga att läsa om och spekulera i, men det kanske är som att pissa på sig på vintern? I längden är det väldigt onyttigt för alla.

Hålle rmed om att det är kul att läsa rykten, men det finns en anledning till att hålla kommande produkter hemliga, och att sprida rykten utan kontroll från Apple hjälper sannolikt inte Apple i längden. Så mitt namn hamnar inte heller på listan för jag tror att Apple vet bäst vad som ska släppas ut och när det ska släppas ut.

Jag skriver inte på. Killen förstod nog riskerna när han gav sig in i ryktesspridar-kretsar.

  • Medlem
  • 2005-01-19 12:22
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Mitt namn hamnar inte på listan. Jag är själv bunden till två NDA och skulle absolut förstå hur förbannade företagen skulle bli om jag berättade för pressen (eller någon annan) om vad det handlade om. Jag hade alla möjligheter i värden att tacka nej till att binda mig och att tacka nej till dem hade inte inneburit att jag givit upp några rättigheter.

Skillnad vore om Nicholas Ciarelli hade fört fram information i syfte att skydda konsumenterna (säg att strålningen från AirPort vore skadlig, sådan "visselblåsning" ska absolut tillåtas i enlighet med 1:st Amendment). Men det här är information som frivilligt och med N.C.s goda vetande förts vidare trots kontraktsbrott och det ska inte vara grundlagsskyddande.

Om det dessutom är sant att N.C. provocerat fram kontraktsbrott så gör Apple inte mer än rätt. Om det dock visar sig att den/de som ger N.C. information gör det aktivt åt honom så hoppas jag att det slutar.

Rykten är både härliga och trevliga att läsa om och spekulera i, men det kanske är som att pissa på sig på vintern? I längden är det väldigt onyttigt för alla.

Jag håller med och inte. Stäm inte honom, han har inte skrivit på en NDA. Stäm hans källor - det skulle jag stödja.

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 21:02
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 21:45

Är det nån av er som har skrivit på listan som har en aning om vad apples stämningsansökan innehåller? Själv är jag inte alls påläst men det kan ju faktiskt röra sig om att vid vite sluta att sprida rykten. Kan också vara att vid vite avslöja sina källor. Det behöver inte vara så att han skall betala en massa miljoner dollars för att han redan har spridit rykten.

Ursprungligen av -David-:

Själv är jag inte alls påläst men det kan ju faktiskt röra sig om att vid vite sluta att sprida rykten. Kan också vara att vid vite avslöja sina källor. Det behöver inte vara så att han skall betala en massa miljoner dollars för att han redan har spridit rykten.

En spekulation är att Apple hoppas att killen inför hotet om stora rättegångskostnader skulle vika sig för Apple och avslöja källorna för att Apple skulle då ta tillbaka stämningen. Om TS skulle vika sig skulle knappast någon annan i framtiden vilja avslöja något för dom och på så sätt skulle Apple effektivt misskreditera TS:s källskydd.

Admin Jobba Klibbig Länk Lite överallt!

1
Bevaka tråden