Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motivera mera ram..

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-18 10:50

Nu är jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre...
Jag använder en G3:a på 500 Mhz och 256 mb ram. Jag kör OS X version 10.3.7.
Jag använder min dator till surfande (alla möjliga sidor), musik, hantering av digitala foton och studier..
Enligt vad jag lärt mig här så borde jag bli vansinningt irriterad för att jag har en seg dator.. Men jag märker ingenting av att den är seg?! *S*
Alla säger man borde ha minst 528 mb ram för OS X..
Det här har ju gjort mig lite fundersam och sugen på att byta upp mig.. Men, lite undrande är man ju - vad är det som förbättras? Vilka program kör ni som 256 mb inte räcker till för?
Hjälp mig att hitta en bra motivering att köpa mera ram, det räcker ju inte bara med mina prylgalna argument..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-18 11:16

Nu sysslar ju du inte med det jag sysslar med så du kan inte förklara bort något med program som Maya, motion, shake och final cut pro.
Men om du sitter med foton kanske du sitter med en kopia av photoshop också, där har du en bra anledning. Sen händer det ibland att webbläsare har minnesproblem och slukar en massa minne. SEn om du köper 256mb mer ram så tror jag du kommer märka av det och då kommer du inse att 256 inte var bra
Och studier. tänk så mycket matematik du får plugga om du köper mer minne, då får du öva lite addition

Skriv 100 gånger 256 + 256 är 524.

Se det som ett litet steg på vägen mot upplysning.

Ursprungligen av leonardo:

Skriv 100 gånger 256 + 256 är 524.

Eh, vad hände med 512?

Ursprungligen av Leif Karlsson:

Eh, vad hände med 512?

". . . ett litet steg . . ." - 524 är mindre fel än 528.

  • Medlem
  • 2005-01-18 11:42
Ursprungligen av leonardo:

Skriv 100 gånger 256 + 256 är 524.

Se det som ett litet steg på vägen mot upplysning.

När du har skrivit det kan du skriva 256 + 256 är 512.

Jag sitter med 320 Mb i en TiBook med 10.3.7 som bara används till Textredigeraren, Allrams julspel, netTunes och Safari. Funkar finfint. Men jag ska nog stoppa i 512 Mb till, för säkerhets skull...

  • Medlem
  • 2005-01-18 14:20

Jag sitter med 320 Mb i en TiBook med 10.3.7 som bara används till Textredigeraren, Allrams julspel, netTunes och Safari. Funkar finfint. Men jag ska nog stoppa i 512 Mb till, för säkerhets skull... [/QUOTE]

Gapskratt! Nu kör du med samma dåliga argument som jag... "För säkerhets skull"... Tihi, tänkte det var sådana argument jag skulle slippa dra för mig själv. Men prylgalningen i mig tycker det är ett mycket, strålande argument.

  • Medlem
  • 2005-01-18 14:26
Ursprungligen av leonardo:

Skriv 100 gånger 256 + 256 är 524.

Se det som ett litet steg på vägen mot upplysning.

Tihi, tur att de andra var snälla nog att påpeka räkne felet för det hade jag aldrig sett själv.. Matte är min akilleshäl!
Men vad jag inte förstår, kommer jag ens att märka någon skillnad eftersom jag inte har några väntetider nu att kapa? Vad skulle kunna gå fortare? Laddning av internet sidor möjligen men jag tror att den största biten där är mitt halvtaskiga adslabbonemang.. (o,5mb) Tvekar på att det kan gå snabbare med mera ram, men kanske, kanske...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-18 14:30
Ursprungligen av stiko:

Tihi, tur att de andra var snälla nog att påpeka räkne felet för det hade jag aldrig sett själv.. Matte är min akilleshäl!
Men vad jag inte förstår, kommer jag ens att märka någon skillnad eftersom jag inte har några väntetider nu att kapa? Vad skulle kunna gå fortare? Laddning av internet sidor möjligen men jag tror att den största biten där är mitt halvtaskiga adslabbonemang.. (o,5mb) Tvekar på att det kan gå snabbare med mera ram, men kanske, kanske...

sen tror jag att du inte har hastigheten 0,5 millibit/secund utan 0,5Mb/secund på ditt modem

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-18 14:42

Stiko: Köper du mera ram kan du surfa, spela allrams julspel, lyssna på musik och hålla koll på bilder samtidigt som du läser din mail och gör lite systemadministrativa arbeten på datorn

För mycket ram är inte överskattat. Beror ju helt på vad man har datorn till. Ska man multitaska jättemycket eller om man jobbar med tex tung grafik/video så behövs mycket ram, det går inte att komma ifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-18 15:03
Ursprungligen av nr3:

Stiko: Köper du mera ram kan du surfa, spela allrams julspel, lyssna på musik och hålla koll på bilder samtidigt som du läser din mail och gör lite systemadministrativa arbeten på datorn

För mycket ram är inte överskattat. Beror ju helt på vad man har datorn till. Ska man multitaska jättemycket eller om man jobbar med tex tung grafik/video så behövs mycket ram, det går inte att komma ifrån.

Sant men så länge du arbetar innom ditt minnes område så har det ingen betydelse.

Har en PBG4/400/358MB/10GB. Och jag har inte problem med att RAM skulle vara för klent tillsatt utan snarare på alla andra fronter som: få Mhz, liten HD och klent grafikkort.

Ursprungligen av juanito:

Sant men så länge du arbetar innom ditt minnes område så har det ingen betydelse.

Har en PBG4/400/358MB/10GB. Och jag har inte problem med att RAM skulle vara för klent tillsatt utan snarare på alla andra fronter som: få Mhz, liten HD och klent grafikkort.

Med en PB så är minnet det enda du lätt kan uppgradera jag har svårt att tro att inte även din PB skulle må bättre och fungera smidigare med mer minne.

  • Medlem
  • 2005-01-18 15:59
Ursprungligen av juanito:

sen tror jag att du inte har hastigheten 0,5 millibit/secund utan 0,5Mb/secund på ditt modem

Hmm, måste lata jag alltså lära mig att skriva stora bokstäver?? *suuuck*
Tror nog alla förstod vad jag menade iallafall. som tur var. *skrattar*

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-18 14:27
Ursprungligen av stiko:

Nu är jag så nyfiken att jag inte kan hålla mig längre...
Jag använder en G3:a på 500 Mhz och 256 mb ram. Jag kör OS X version 10.3.7.
Jag använder min dator till surfande (alla möjliga sidor), musik, hantering av digitala foton och studier..
Enligt vad jag lärt mig här så borde jag bli vansinningt irriterad för att jag har en seg dator.. Men jag märker ingenting av att den är seg?! *S*
Alla säger man borde ha minst 528 mb ram för OS X..
Det här har ju gjort mig lite fundersam och sugen på att byta upp mig.. Men, lite undrande är man ju - vad är det som förbättras? Vilka program kör ni som 256 mb inte räcker till för?
Hjälp mig att hitta en bra motivering att köpa mera ram, det räcker ju inte bara med mina prylgalna argument..

Jag anser att mycket ram är överskattat på detta forum men visst hjälper det till.

  • Medlem
  • 2005-01-18 14:28
Ursprungligen av juanito:

Jag anser att mycket ram är överskattat på detta forum men visst hjälper det till.

Det kan jag nog nästan vara benägen att hålla med dig om!

Ursprungligen av juanito:

Jag anser att mycket ram är överskattat på detta forum men visst hjälper det till.

Jag håller med om att det är rätt överskattat. OS X snurrade på bra för mig med 256. Visst märker jag lite skillnad med 512, men den är inte jättestor. Den trevligaste förändringen var nog att menyn kom upp fortare vi högerklick, för den kunde dröja en sekund när jag hade 256. Och de få gånger jag drar igång många program samtidigt så märks det ju.

Men påståenden om att OS X är oanvändbart med 256 är skitsnack.

  • Medlem
  • 2005-01-18 15:57
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag håller med om att det är rätt överskattat. OS X snurrade på bra för mig med 256. Visst märker jag lite skillnad med 512, men den är inte jättestor. Den trevligaste förändringen var nog att menyn kom upp fortare vi högerklick, för den kunde dröja en sekund när jag hade 256. Och de få gånger jag drar igång många program samtidigt så märks det ju.

Men påståenden om att OS X är oanvändbart med 256 är skitsnack.

Det låter ungefär som de erfarenheter jag har.. Eftersom jag sällan jobbar med några stora program uppe samtidigt så har jag sällan problem. De få gånger den är seg är det samtidigt svårt att veta om det beror på mina 256 MB ram eller processorn på 500 Mhz..

Ursprungligen av stiko:

Det låter ungefär som de erfarenheter jag har.. Eftersom jag sällan jobbar med några stora program uppe samtidigt så har jag sällan problem. De få gånger den är seg är det samtidigt svårt att veta om det beror på mina 256 MB ram eller processorn på 500 Mhz..

Antagligen är den seg ibland på grund av minnesbrist. Ju mer hårddisken hörs arbeta desto mer tecken på att man har för lite minne.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 22:12

I min gamla PB har jag 384 MB minne, det funkar utmärkt för det mesta. Med flera krävande program blir det segt, naturligtvis för att det är en slöare dator också. I min nya PB har jag 1,5 GB och det funkar utmärkt hela tiden, hittills i alla fall... Kör "top" i terminalen och se hur mycket som används!

Grejen med OS X är väl att det slukar så mycket minne som finns tillgängligt. Mindre minne funkar bra, mer funkar bättre.

1
Bevaka tråden