Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 21:17

Jag är helt blank vad gäller trådlösa nätverk då jag aldrig haft med det att göra eller sett det som något spännande och satt mig in i det.
Men nu är det så att vår granne i stugan har skaffat trådlöst nätverk, och han föreslog att min far skulle testa koppla upp sig på det. Vad behövs?
Grannen har PC, och far har en iMac i stugan. Vad skall man köpa till för att få det fungera? Och hur långt brukar ett trådlöst nätverk räcka?

Det som behövs är ett airport-kort.

Sitter själv och surfar på ett öppet nätverk just nu. Någon i grannhuset som snällt delar ut sitt. 20 meter är det nog till huset...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 21:29

Spelar ingen roll att det är ett PC-nätvekr man ska in på?

Airport-kort, passar det i alla Macar? Man kan inte ha nån extern som man ansluter istället?
Och kan man bara använda Airport-kort, eller finns det fler alternativ?

Ursprungligen av Anders Båth:

Spelar ingen roll att det är ett PC-nätvekr man ska in på?

WLAN är plattformsoberoende. Airport är kompatibelt med standarderna IEEE 802.11b och g, vilka är de vanligaste.

Ursprungligen av Anders Båth:

Airport-kort, passar det i alla Macar? Man kan inte ha nån extern som man ansluter istället?
Och kan man bara använda Airport-kort, eller finns det fler alternativ?

iMacs fr.o.m de slot in-matade har stöd för Airport, och alla med G3 kräver en speciell adapter, som jag tror brukar finnas även om datorn inte hade airport från början.
När iMac G4 fick 17-tumsskärm och 1 GHz G4 uppgraderades Airport-nätverket i den till Airport extreme. Det är snabbare, men helt kompatibelt med gamla AP.
iMac G5 har alltid Extreme.

Alternativen är USB-adaptrar och Ethernet -> WLAN-bryggor.

Tillägg: Eftersom Apple har slutat tillverka och sälja de gamla korten, så är de nästan omöjliga att få tag i. Dock ska Sony Vaios trådlösa kort vara identiska, och funka precis lika bra som ett riktigt Airport-kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 01:37

känns ju dum å köpa ett kort för en tus bara för att testa!
Eller får ni tillgång till bredbandet ifall ni kommer åt det? då tjänar din far in pengarna på 2 månder.

//tobias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 11:29

Ett alternativ till Airport för en tusenlapp är någon Ethernet-till-trådlöst-burk, t ex denna (620:- på Dustin): http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010051781

Finns säkert billigare ändå om man letar.

  • Medlem
  • 2005-01-18 11:37
Ursprungligen av Anders Båth:

Jag är helt blank vad gäller trådlösa nätverk då jag aldrig haft med det att göra eller sett det som något spännande och satt mig in i det.
Men nu är det så att vår granne i stugan har skaffat trådlöst nätverk, och han föreslog att min far skulle testa koppla upp sig på det. Vad behövs?
Grannen har PC, och far har en iMac i stugan. Vad skall man köpa till för att få det fungera? Och hur långt brukar ett trådlöst nätverk räcka?

Hur långt är det till stugan? Det krävs fri sikt om det är större avstånd, eventuellt krävs externa antenner (jag har en till salu, med 15 m koaxialkabel + pigtail).
Det finns ett antal trådar i ämnet reda, sök och begrunda!

1
Bevaka tråden