Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna DVD på Powerbook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 10:28

Hej!

Jag har en imagesfil på 4,31 Gb och ska bränna den på en DVD med min superdrive. När jag drar filen till DVD så får jag meddelandet att filen är för stor. Skivan ska ju rymma 4,7 Gb vad kan det vara för fel, någon som har något tips?

Mvh JOHAN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 10:52

Vad menar du med "drar filen till DVD..."? Vilket program använder du? Du ska montera (mounta) en .imgfil innan du bränner, eller i Toast t.ex finns alternativet "gör en DVDavbild från en .imgfil". 4,7GB för DVD är samma oformatterade mått som på hårddiskar där man räknar 1MB som 1000byte istf 1024. En skiva rymmer "i verkligheten" ca 4,4GB.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 10:58

Använd Apples Skivavbildning för att bränna imagefilen til en DVD.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 11:02
Ursprungligen av Mattias Malm:

Använd Apples Skivavbildning för att bränna imagefilen til en DVD.

Ursäkta, men jag är nybörjare på Mac. Du har inte möjlighet att beskriva hur jag gör en sådan skivavbildning?

Mvh JOHAN

Rtfm

Rtfhf

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 11:38

Jag var nog lite snabb i mitt tidigare inlägg. Programmet heter inte "Skivavbildning" utan "Skivverktyg". Det ligger i mappen "Verktygsprogram" i "Program". När du kört igång programmet klickar du på ikonen "Bränn" och väljer din imagefil. Stoppa in DVD-skivan och kör igång det hela.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 11:46
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag var nog lite snabb i mitt tidigare inlägg. Programmet heter inte "Skivavbildning" utan "Skivverktyg". Det ligger i mappen "Verktygsprogram" i "Program". När du kört igång programmet klickar du på ikonen "Bränn" och väljer din imagefil. Stoppa in DVD-skivan och kör igång det hela.

Ok, tack ska prova detta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-18 14:43

FileVault?!?

Kör du med FileVault kan det inträffa att du i det utrymme som FileVault skapar till dig på hårddisken saknar utrymme för en DVD-image. Har hänt mig!
En workaround kan vara att skapa ett konto till och i detta bränna din DVD. Har prövat och det funkar men jag arbetar vidare på FileVault-problemet... har någon en idée :rolleyes:

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-18 15:28

En skiva rymmer 4.3 eller 4.7, det beror på om du räknar GiB eller GB.
1 Gbyte (GB) = 1 073 741 824 byte = 2^30 byte = 1 Gibibyte (GiB)

"Anledning är att minneskretsar tillverkas i storlekar som lättast beskrivs i tvåpotenser och inte tiopotenser, varför halvledartillverkarna lät kilobyte betyda 2^10 byte = 1024 byte istället för 10^3 byte = 1000 byte."

Men till ON topic. Du kanske behöver ett brännarprogram som stödjer overburning om isofilen är på marginalerna till skivans storlek.

  • Medlem
  • 2005-01-18 17:19
Ursprungligen av Knight:

Hej!

Jag har en imagesfil på 4,31 Gb och ska bränna den på en DVD med min superdrive. När jag drar filen till DVD så får jag meddelandet att filen är för stor. Skivan ska ju rymma 4,7 Gb vad kan det vara för fel, någon som har något tips?

Mvh JOHAN

Det är inte så enkelt att Toast är inställt på att bränna CD? Ovanför den stora bränn-knappen står det vilket format som är inställt, klicka för att ändra.

Står iofs inte att du använder Toast, ett tips dock. Använd annars, som sagt, "Skivverktyg" för att bränna din image-fil. Annars finns det freeware-brännarprogram.

1
Bevaka tråden