Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Outlook Express Error -108 vid sändning av mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har (tyvärr) ett par OS9-maskiner kvar och (ännu mer tyvärr) medarbetare som envisas med Outlook Express. Och: det går inte att skicka mejl längre...

”Det gick inte att skicka e-post till kontot (det egna kontot)” (det är för övrigt det man skickar från, trodde jag...)

”Det finns inte tillräckligt med minne”

”Error -108”

Nostalgi

Höja minnestilldelningen åt Outlook Express kanske?

Skumt... jag håller precis på och hjälper en kollega med samma bekymmer. Det har inte med minnestilldelningen att göra. Det gäller kollegans hemdator och han fick precis med sig hem att testa rebuild på databasen. Kasta prefsfiler och uppdatera programmet har inte hjälpt.

Har du testat att bygga om databasen (håll ned Alt vid start av programmet)?

Man sparade ju ett antal MB på hårddisken. Men sända... nej, det går inte.

Måste nämna att jag skapat andra konton för att testa om det skulle gå bättre, men icke.

STOPP! Nu funkar det. Hjälpen hittade jag på en annan avdelning (sökte först på 99mac innan jag började skriva, men hittade inget då, men nu kom det upp en länk när jag skrev förra inlägget och jag hamnade på samma ämne under övrig programvara).

Och det är det gamla klassiska problemet som alla som gick över från OS8 till OS9 känner igen och som då först yttrade sig som skräptecken och inga åäö i bl a Explorer, nämligen dubletter av text encodings-filerna i systemmappen.

Det (o)roliga (och Apple-typiska) är att det är de text encodings-filerna med svenska namn som inte tillhör det svenska systemet och som ska slängas. Man kollar det bäst själv genom visa info och kolla versionen som då alltid ska börja på ”S-9...” Gör de inte det så släng.

Gjorde det och nu går det att skicka mejl igen (även med Outlook Extress, även om det tar emot).

Så det är bara att tacka nedanstående medverkande och 99mac för att inläggen sparas tillräckligt länge...

Tobbe Sunesson

#143|143

.

26 år

189 inlägg

May 2001

Prylar

2002-03-21, 17:18 Inlägg 5

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Två fix som diskuterats på microsoft.public.internet.outlookexpress.mac , utöver de du beskriver, är att:[list][*]Kontrollera och ordna till så att det bara finns en uppsättning text encodings.

//Mikael

Jepp! Det funkade när jag tog bort de svenska filerna... Många fina problem som har uppstått pga dom där textkodarna...

Tack för hjälpen.

Kanon!

Tror du kan ha fel om de svenska filerna. Som jag minns så brukade det vara så att man sparade på de filer som hade nyast versionsnummer. Systemet brydde sig inte om filen var svensk eller engelsk till namnet. Det är innehållet i filen som är det väsentliga. Rätta mig om jag har fel.

Du har i sak rätt, men hittills har det enligt min erfarenhet alltid varit så att de nyaste filerna enligt versionsnumret (som dessutom ska börja med S-) alltid har varit de med engelska namn. Men som sagt, det är riktigt att det är versionsnumret som avgör vad som ska sparas...

(Antar att det är namnkonflikten – att översättarna gått över till att inte längre översätta dessa filnamn – som ligger bakom problemet. De äldre filerna ersätts alltså inte av de nya på grund av att namnen inte är lika...)

1
Bevaka tråden