Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini Dock

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-17 22:33

De som vill ha sin Mac Mini som bästa polare i TV-rummet skulle hurra om en sådan här produkt verkligen skulle göras; tills vidare får vi dreggla över denna bild:

Kan det funka?

Ursprungligen av quiksilver_90:

Kan det funka?

"Docken" måste ju anslutas någonstans. Jag tror inte att Apple har satt dit dockkontakt på den
Det skulle ju gå att lösa med en firewirekoppling.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 22:39

Nix, inte riktigt, men med ett ir-öga på framsidan, usb- och firewire-kablar som går mellan den under och övre enheten borde det väl funka..

Björnström!!

Nu har du din chans, fixar du en sån däringan pryl med TVkort för digitalmottagere osv så man kan spela inn på HD osv.. Ja då kommer du troligen blir ekonimiskt oberoende, ifall du inte redan är det..

Kanske dags att ta ett long distance call till asien?
För det där vill jag defenetivt HA!!!
tror många håller med mig..

Shit alltså, prylnerven är ju i upplösningstillstånd

* Tjacke försöker komma på hur man ska övertala pärona att köpa en sådan till plasman*

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-17 23:06

Den som lanserar en sån produkt kommer att sälja massor, det är jag övertygad om!

Jag har snackat lite med tillverkare och det är för stort för att jag ska kunna göra det helt självfinansierat. Kostnaderna för att ta fram ett "macmini fw chassi" skulle vara minst en kvarts miljon och sedan får man lägga till kostnaden för att köpa in några tusen stycken.

Om vi gick ihop tio stycken däremot skulle det nog gå att tjäna miljoner...

Vi har planerat att åka till Taiwan under 2005 för att lära känna folk bättre, kanske kan man göra något liknande i framtiden när man har etablerade kontakter. Världen är mindre än man tror.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-17 23:26

Skulle man inte kunna göra tvärtom istället?

Det vill säga lyfta ur innehållet i Minin och lägga det i en större låda tillsammans med en inbyggd nätdel, 5,25" DVD-brännare och riktig 3,5"-disk modell större m m.

Den gamla originallådan med äpplet kan man ju sedan göra om till en snygg vägglampa.

Powerlogix tog ju fram en större låda till Cuben.

http://www.powerlogix.com/products/enclosure/index.html

Det går ju relativt lätt att göra en bra RGB-scart fran den vanliga Mac mini så varför skumme man vilja ha en värdelös komposit- eller sämre s-video-signal istället? Det enda som skulle vara direkt positivt med det där tillägget skulle vara att få TV-in. För det är TV-in som är det största som står ivägen för att mini ska bli en finfin dator till teven. Å andra sidan kan man skaffa en firewire-tuner till det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-17 23:39
Ursprungligen av Shilian:

Det går ju relativt lätt att göra en bra RGB-scart fran den vanliga Mac mini så varför skumme man vilja ha en värdelös komposit- eller sämre s-video-signal istället? Det enda som skulle vara direkt positivt med det där tillägget skulle vara att få TV-in. För det är TV-in som är det största som står ivägen för att mini ska bli en finfin dator till teven. Å andra sidan kan man skaffa en firewire-tuner till det.

Behövs det verkligen en TV till TV:n?

Nu får ni väl ändå bestämma er om ni skall koppla datorn till TV:n eller TV:n till datorn.

(OK OK, jag fattar. Ni har ingen TV, bara en projektor eller gammal dum bildskärm.)

Ursprungligen av Macus:

Behövs det verkligen en TV till TV:n?

Nu får ni väl ändå bestämma er om ni skall koppla datorn till TV:n eller TV:n till datorn.

(OK OK, jag fattar. Ni har ingen TV, bara en projektor eller gammal dum bildskärm.)

TV-in är väl högst nödvändigt om man ska kunna spela in TV program..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-17 23:50
Ursprungligen av mrsandin:

TV-in är väl högst nödvändigt om man ska kunna spela in TV program..

video-in kunde ju räcka ifall man använder en annan TV-tuner.

Jag har själv ett Alchemy-kort i min Power Mac, så jag förstår vad ni är ute efter.

Man kan ju hoppas på att Elgato designar om sina boxar så att de även designmässigt passar ihop med Minin.

Att koda Mpeg2 med en vanlig G4 tar en evinnerlig tid. Helst skall man ha speciell hårdvara som tar han om den biten. LaCie har något sånt på gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-17 23:48
Ursprungligen av Macus:

Behövs det verkligen en TV till TV:n?

Nu får ni väl ändå bestämma er om ni skall koppla datorn till TV:n eller TV:n till datorn.

(OK OK, jag fattar. Ni har ingen TV, bara en projektor eller gammal dum bildskärm.)

Har du en TV-in på datorn kan du spela in TV-program på hårddisken. Dessutom kan du med vissa program sätta igång en inspelning och gå på dass och sedan tio minuter komma tillbaka och börja se från början samtidigt som den spelar in. När du kommer till första reklampausen hoppar du bara fram fem minuter och fortsätter se, utan avbrott. Vidare exempel på användningsområden är t.ex. schemalagd inspelning.

Men eftersom man kan fixa både video- och tv-in med hjälp av en extern firewire-apparat så är det inte direkt nödvändigt att göra en helt ny låda för Mac mini att stå på.

Och Marcus snälla det var såklart för att spela in från tv:n. Men nu när jag tänker på det har ju jag digitalbox så det skulle räcka med bara en ingång för s-video. Om http://www.plextor.be/products/px-tv402u.asp?choice=ConvertX%20PVR%20PX-TV402U hade haft stöd för OSX kanske den skulle varit intressant.

Som utsignal har man en egenmeckad RGB-scart, för visst är det så att Apple bara säljer s-video som bäst?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-18 00:41
Ursprungligen av Shilian:

Om http://www.plextor.be/products/px-tv402u.asp?choice=ConvertX%20PVR%20PX-TV402U hade haft stöd för OSX kanske den skulle varit intressant.

Den har stöd för MacOS X med Elgatos programvara.

Den som släpper en box likt den ovan med dubbla TV-tuners, digitalt ljud ut, fjärrkontroll och en snygg välfungerande HTPC-programvara för MacOS X kommer tjäna grova pengar de kommande åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 11:39
Ursprungligen av akesson:

Den som släpper en box likt den ovan med dubbla TV-tuners, digitalt ljud ut, fjärrkontroll och en snygg välfungerande HTPC-programvara för MacOS X kommer tjäna grova pengar de kommande åren.

Jag köper direkt!

Men den som tar fram en sån låda måste förstås få till ett vettigt pris. MacMini + HTPC-lådan motsvarar väl ungefär en Network Mediastation http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010076592 för 20 000:-, så man har väl en 10 000:- på sig (räknar med att Minin kostar ca 8 000:- med 80GB, Airport, BT + tangentbord och mus). Låter görbart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 00:35

KöpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpakKöpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpakKöpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpakKöpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpakKöpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpakKöpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpakKöpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpakKöpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpaköpak måste köpa

Apple genen säger sitt..

1
Bevaka tråden