Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya systemkrav för Doom 3

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var just inne på Aspyrs hemsida och märkte att de nu har sänkt systemkraven för Doom 3.
Förut påstod Aspyr att en G5:a på 1.5GHz skulle vara nödvändigt för att spela Doom 3 till Mac. Klockfrekvensen håller Aspyr fortfarande fast vid men enligt de nya preliminära systemkraven ska det numera räcka med en G4 på 1.5GHz...

Det finns ingen G4 på över 1.42GHz (väl) men det finns ju DP maskiner så man kanske ska tolka det som att det krävs en G4 Dual 1GHz?

Hur ska man egentligen tolka systemkrav när man har en dubbel-propp? Räcker en 2 x 867 Mhz ifall kraven ligger på 1,4 Ghz?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-15 13:26

Dubbla proppar kan man aldrig ränkna som dubbelhastighet.

Tills det står uttryckligen att spelet stöder dubbla processorer så gör man bäst i att bara räkna med att en av dem används. Jag har för mig att spelet bara använder sig av en processor i Windows-versionen, och stämmer det så ska det vara mycket till om det har ändrats i Mac-versionen.

  • Medlem
  • 2005-01-15 14:52
Ursprungligen av Svampisen:

Det finns ingen G4 på över 1.42GHz (väl) men det finns ju DP maskiner så man kanske ska tolka det som att det krävs en G4 Dual 1GHz?

Min Powerbook har 1,5. Det finns uppgraderingar på upp till 1,7 också.

Ursprungligen av stfm:

Min Powerbook har 1,5. Det finns uppgraderingar på upp till 1,7 också.

Just det, jag tänkte bara på de stationära G4:orna och glömde bort PBn.

Ursprungligen av jawa:

Dubbla proppar kan man aldrig ränkna som dubbelhastighet.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Hur ska man egentligen tolka systemkrav när man har en dubbel-propp? Räcker en 2 x 867 Mhz ifall kraven ligger på 1,4 Ghz?

Man kan inte räkna dubbla som dubbel hastighet men NÄSTAN som dubbel hastighet, cirka 90% eller mer av vad det "egentligen" blir. Exempel: Dual 1GHz= "egentligen" 2GHz men faktiskt hastighet 2000MHz minus 200MHz = 1,8GHz.

Så din, Martin, burk kanske ligger på runt 1,4GHz... Men jag är inte säker.

  • Medlem
  • 2005-01-17 18:35
Ursprungligen av Christofer:

Tills det står uttryckligen att spelet stöder dubbla processorer så gör man bäst i att bara räkna med att en av dem används. Jag har för mig att spelet bara använder sig av en processor i Windows-versionen, och stämmer det så ska det vara mycket till om det har ändrats i Mac-versionen.

Så här säger Aspyr's Glenda Adams:
- Doom 3 is not optimized for dual processors or SMP. This is a major architecture issue, not 'lazy programmers'. The SMP code from Quake 3 never made it into Doom 3 in any real way, so it's very unlikely the entire game engine will be rewritten on the Mac to take advantage of SMP.

i denna Inside Mac Games diskussion:
http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=17881

tjena

Ursprungligen av Svampisen:

Just det, jag tänkte bara på de stationära G4:orna och glömde bort PBn.

Man kan inte räkna dubbla som dubbel hastighet men NÄSTAN som dubbel hastighet, cirka 90% eller mer av vad det "egentligen" blir. Exempel: Dual 1GHz= "egentligen" 2GHz men faktiskt hastighet 2000MHz minus 200MHz = 1,8GHz.

Så din, Martin, burk kanske ligger på runt 1,4GHz... Men jag är inte säker.

Det håller inte. Ett smp-system som använder ett program (spel medräknat då) som enbart stödjer en processor kan inte utnyttja mer en den ena processorns fart - dock kan du sätta igång ett till program och totalt få ut till exempel 2000Mhz (dual 1GHz). Vad jag vet finns det inget spel i dag som stödjer smp, Q3 gjorde det i början men patchades bort vad jag vet.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-04-11 18:07
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Det håller inte. Ett smp-system som använder ett program (spel medräknat då) som enbart stödjer en processor kan inte utnyttja mer en den ena processorns fart - dock kan du sätta igång ett till program och totalt få ut till exempel 2000Mhz (dual 1GHz). Vad jag vet finns det inget spel i dag som stödjer smp, Q3 gjorde det i början men patchades bort vad jag vet.

Nja, det där med "patchades bort" vet jag inte. Starta ett spel som använder Q3 motorn (ex Medal of Honor, Wolfenstein ET, Call of Duty, Jedi Knight 2) på en dubbelpropp-mac (ex min) så står det "detecting cpu Powerpc G4 * 2", "found cpu * 2" eller liknande när man startar spelet, och i config.cfg står det seta r_smp "1" vilket innebär dubbelpropp, (innan jag satte in min dubbelpropp så stod det seta r_smp "0")

Ursprungligen av henil:

Nja, det där med "patchades bort" vet jag inte. Starta ett spel som använder Q3 motorn (ex Medal of Honor, Wolfenstein ET, Call of Duty, Jedi Knight 2) på en dubbelpropp-mac (ex min) så står det "detecting cpu Powerpc G4 * 2", "found cpu * 2" eller liknande när man startar spelet, och i config.cfg står det seta r_smp "1" vilket innebär dubbelpropp, (innan jag satte in min dubbelpropp så stod det seta r_smp "0")

Kan ligga kvar från innan patchningen. Men gör det enkelt, sett på seta r_smp "0" och kör ett timedemo, sen sätt "1" och se om det är någon skillnad. Det bör bara rätt märkbar resultatskillnad.

  • Medlem
  • 2005-04-12 09:28
Ursprungligen av henil:

Nja, det där med "patchades bort" vet jag inte. Starta ett spel som använder Q3 motorn (ex Medal of Honor, Wolfenstein ET, Call of Duty, Jedi Knight 2) på en dubbelpropp-mac (ex min) så står det "detecting cpu Powerpc G4 * 2", "found cpu * 2" eller liknande när man startar spelet, och i config.cfg står det seta r_smp "1" vilket innebär dubbelpropp, (innan jag satte in min dubbelpropp så stod det seta r_smp "0")

Q3 ja, men det är en mycket äldre motor än den i Doom 3.

Q3 hade ju hyffsade prestanda redan på de blåvita G3:orna.

Jag tror personligen att de som portade Doom 3 gjorde ett kasst jobb.

/hpe

Har för mig att Carmack av någon anledning "inte tror på SMP". Hurvitt citatet är ordagrant eller ens sant kan man ju tvista om, och kanske framförallt; varför?

Men, som sagt, Doom3 är inte på något sätt optimerat för mer än en processor..

Ursprungligen av johan dansk:

Har för mig att Carmack av någon anledning "inte tror på SMP". Hurvitt citatet är ordagrant eller ens sant kan man ju tvista om, och kanske framförallt; varför?.

Har för mig ha sa nått i stil med "Bara för man har två bilar som kör i 100 km/h betyder det inte att de tillsammans kör i 200 km/h"… fast på engelska dårå…

en prop

Doom 3 stöder tyvär bara singelprocessorer, det gör att man måste ha en ny PB för att kunna lira Doom som minimum.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 07:51

Jag kör Doom på min eMac 1.25 och jag tycker det flyter bättre än Knights of the old republic...

Blir väl till att köpa på sig en G5:a när spelet dyker upp!

*suck*

och jag med en 1,6 G5:a med radeon 9800 256 och 1 gig ram är fortfarande rädd att det ska sagga järnet på min burk.

Ursprungligen av mandrake:

*suck*

och jag med en 1,6 G5:a med radeon 9800 256 och 1 gig ram är fortfarande rädd att det ska sagga järnet på min burk.

De kan du nog tyvär räkna med. Testade det på en 2 x 2 GHz G5, GF 6800 Ultra-kort, 1GB RAM. Kunde inte ens köra på medium-inställningar. SKitspel.

Och ja, jag vet att man kan tweaka, stänga av grejer o hålla på men de ska inte behövas med en sån dator.

1
Bevaka tråden