Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1.25 eller 1.42?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 11:10

Ja.. vad ska man välja..

Hårddisk har jag en 200gb extern som jag kommer använda. Så frågan är.. Är det värt 1000:- för att få de där 170 extra mhzen?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-17 11:26

Nej det har jag svårt att tänka mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-17 11:45

lägg dem på RAM istället...

  • Medlem
  • 2005-01-17 11:59

...om du inte behöver superdriven såklart. Den gick inte att välja till "lilla" modellen va?

/Fredrik

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-17 12:10
Ursprungligen av Nifo:

...om du inte behöver superdriven såklart. Den gick inte att välja till "lilla" modellen va?

/Fredrik

Jo det går det.

Ursprungligen av trissen:

Ja.. vad ska man välja..

Hårddisk har jag en 200gb extern som jag kommer använda. Så frågan är.. Är det värt 1000:- för att få de där 170 extra mhzen?

Jag valde 1,42. 40G extra kostar ju 470:- på 1,25:an och 80G är ju standard på 1,42:an, så det blir 530:- extra för 170MHz. Det kan det ju vara värt för att få "topp" modellen. Däremot skippar jag superdrive och köper en extern 8X DL brännare ist.

Skillnaden mellan 1.25 GHz och 1,42 GHz är +13,6 % till ett pris som är 11,3 % högre. Alltså är det kostadseffektivt att satsa på den "större" modellen. Om man sedan kommer att märka av dessa 13,6 % i daglig drift är tveksamt. Jag skulle hellse satsa pengarna på att sätta i den större driven i den mindre modellen och updragera minnet själv.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-17 14:12
Ursprungligen av leonardo:

Skillnaden mellan 1.25 GHz och 1,42 GHz är +13,6 % till ett pris som är 11,3 % högre. Alltså är det kostadseffektivt att satsa på den "större" modellen. Om man sedan kommer att märka av dessa 13,6 % i daglig drift är tveksamt. Jag skulle hellse satsa pengarna på att sätta i den större driven i den mindre modellen och updragera minnet själv.

Frågan är om 13,6% mer Mhz presterar 13,6% bättre. Det tvivlar jag starkt på.

Jag tror de allra flesta klarar sig med 1,25 i vardagligt bruk.

Skulle du behöva mer lär det inte vara några problem att sälja vidare minin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 14:20

det känns bara så trist att ta 1,3 när det finns 1,4 dessutom skulle man ju ändå betala för 80 gb disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-17 14:35
Ursprungligen av snigel1:

det känns bara så trist att ta 1,3 när det finns 1,4 dessutom skulle man ju ändå betala för 80 gb disk.

Avgörande för mig blir fläktljudet ifall det skulle vara skillnad mellan 1.25 och 1.42 Ghz.

Kanske det faller sig naturligt att den upphottade processorn på 1.42 har ett större kylbehov än standard G4 processorn på 1.25 Ghz..

Det är G4- processor 7447a som sitter i dagens Powerbook G4 or som vi snackar om. Dom utgår från 1.25 Ghz sedan trimmas dom upp till max cirka 1.5 Ghz.

Desto högre frekvens desto mer värme.= mer fläktbehov. usch usch.. usch

Då väljer jag tveklöst 1.25 Ghz med viss modifiering - superdrive mm... !

vad väljer ni - mopedljud eller fågelkvitter

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-17 15:44
Ursprungligen av CUBEIS:

Avgörande för mig blir fläktljudet ifall det skulle vara skillnad mellan 1.25 och 1.42 Ghz.

Kanske det faller sig naturligt att den upphottade processorn på 1.42 har ett större kylbehov än standard G4 processorn på 1.25 Ghz..

Det är G4- processor 7447a som sitter i dagens Powerbook G4 or som vi snackar om. Dom utgår från 1.25 Ghz sedan trimmas dom upp till max cirka 1.5 Ghz.

Desto högre frekvens desto mer värme.= mer fläktbehov. usch usch.. usch

Då väljer jag tveklöst 1.25 Ghz med viss modifiering - superdrive mm... !

vad väljer ni - mopedljud eller fågelkvitter

det finns ingen fläkt i minin. som jag har fattat det iaf

Jag är rädd att Du missuppfattat det. Det är i princip samma konstruktion som en PowerBook, dvs. en temperaturstyrd fläkt, "whisperquiet". SJ sa heller aldrig i sin keynote "totally silent except för the sound of the drives" och det hade han aldrig missat om det vore sant. Nog sitter det en fläkt i den alltid.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-17 15:51
Ursprungligen av leonardo:

Jag är rädd att Du missuppfattat det. Det är i princip samma konstruktion som en PowerBook, dvs. en temperaturstyrd fläkt, "whisperquiet". SJ sa heller aldrig i sin keynote "totally silent except för the sound of the drives" och det hade han aldrig missat om det vore sant. Nog sitter det en fläkt i den alltid.

ok trist. för jag har just för mig att jag sett nån bild nånstans där det stod fanless men du har nog rätt. den är nog iofs rätt tyst ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 09:38
Ursprungligen av xtimmyx:

ok trist. för jag har just för mig att jag sett nån bild nånstans där det stod fanless men du har nog rätt. den är nog iofs rätt tyst ändå.

Det står lite olika beroende på vilken Apple site man läser på, men på den svenska (fast fortfarande engelska) står det helt klart att det har fläkt: http://www.apple.com/se/macmini/design.html

Det verkar som om de första exemplaren börjar komma i händerna på folk i USA (förhands-ex antar jag) så snart lär vi få veta hur mycket den låter.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-17 18:13

Hoppas det dyker upp lite benchmarks snart.
Jag klarar mig bra på 40 GB, men är det märkbar skillnad i hastighet så vill jag ha 1.4 GHz modellen...

1
Bevaka tråden