Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Adium X

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack till Adrian B för text och nyheten [CENTER]

[/CENTER]

Ny version av instant message programmet Adium X 0.70 har släppts
Adium X är en fri IM-programvara som kan ansluta till alla de stora IM-protokollen som ICQ, AIM, Yahoo Messenger, MSN Messenger, Jabbar m.fl. Programmet ger mycket stora möjligheter till egna inställningar i form av utseende på kontaktlista och meddelandefönster.

Före 0.70 släpptes en ny version av Adium varje vecka, vissa stabila, vissa buggiga. Men vid 0.63 bestämde sig utvecklarna att lägga all kraft på en riktigt bra och stabil version och släppa den när den var klar, inte när en viss tid hade gått. Därför är listan på förbättringar lång.

Här kan du ladda hem Adium X: http://prdownloads.sourceforge.net/adium/AdiumX_0.7.dmg?download

Ni hittar mer information om Adium X på deras hemsida: http://www.adiumx.com

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 07:47

Jag ska bara säga att det här programmet är det snyggaste jag har sett... Helt otroligt! Saknar vissa funktioner:

Kan inte se away-mess från Miranda
Kan inte byta namn på grupper

Öhhh... Hade för mig att det var fler. Men skit samma, Adium är lätt den snyggaste IM-klienten hittills! Wow säger jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 08:19
Ursprungligen av svanerik:

Jag ska bara säga att det här programmet är det snyggaste jag har sett... Helt otroligt! Saknar vissa funktioner:

Kan inte se away-mess från Miranda
Kan inte byta namn på grupper

Öhhh... Hade för mig att det var fler. Men skit samma, Adium är lätt den snyggaste IM-klienten hittills! Wow säger jag.

Det går visst att byta namn på grupper i Adium!
Högerklicka på gruppnamnet, välj View info, fliken Settings och under Alias kan du skriva in gruppnamnet.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 12:53

Sweet!

Men annars saknar jag de vanliga funktionerna att smidigt kunna sätta sin status och att varje gång bli promptad för ett nytt status-mess.

Och sen kan jag inte se särskilt många away-mess alls.

Jättesynd att det här inte funkar... Kan inte Mitz Pettel hjälpa Adium-folket lite? Mitz är han som har gjort icy juice, ett stabilt program som klarar statusmess och filöverföring för icq.

Vad använder ni för teman osv till Adium?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 13:07

webcam...

kan man se webcam från folk med msn om man har audium..??..det är väl den enda funktion jag behöver förutom de som finns i msn för övrigt...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-04 13:12
Ursprungligen av svanerik:

Vad använder ni för teman osv till Adium?

se här: http://99mac.se/forum/showthread.php?p=444985#post444985

The mighty: Nej, det finns inget program varken på linux eller MacOS X som stödjer webcam i MSN. Jag tycker ändå du ska använda Adium istället för Microsofts MSN-klient eftersom den är bättre på många områden och mycket mer "macig" och snygg.

Ursprungligen av akesson:

se här: http://99mac.se/forum/showthread.php?p=444985#post444985

The mighty: Nej, det finns inget program varken på linux eller MacOS X som stödjer webcam i MSN. Jag tycker ändå du ska använda Adium istället för Microsofts MSN-klient eftersom den är bättre på många områden och mycket mer "macig" och snygg.

Jag tycker i princip att det enda den officiella MSN Messenger-klienten för Mac är bra på är att vra vacker. I övrigt suger den stolpe rakt av - loggar ut sig, inga kontaktbilder osv.

Ursprungligen av svanerik:

Sweet!

Men annars saknar jag de vanliga funktionerna att smidigt kunna sätta sin status och att varje gång bli promptad för ett nytt status-mess.

Och sen kan jag inte se särskilt många away-mess alls.

Jättesynd att det här inte funkar... Kan inte Mitz Pettel hjälpa Adium-folket lite? Mitz är han som har gjort icy juice, ett stabilt program som klarar statusmess och filöverföring för icq.

Vad använder ni för teman osv till Adium?

Själv kan jag se varenda statusmeddelande som mina kompisar har. Det står bredvid deras namn och i tooltips när man håller muspekaren över dem.

Jag hade långa e-postdiskussioner met Mitz Petel om Icy Juice och filöverföring. Icy Juice kraschade bara så fort jag ville skicka eller ta emot en fil bakom en hub. I och med att det aldrig fixades och att Adium nu klarar av det så kollar jag inte tillbaka på Icy Juice en gång ens.

Mitt tema till kontaktlistan
Det jag använder i meddelandefönstret
Det soundset jag använder

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 14:17
Ursprungligen av svanerik:

Sweet!

Men annars saknar jag de vanliga funktionerna att smidigt kunna sätta sin status och att varje gång bli promptad för ett nytt status-mess.

Och sen kan jag inte se särskilt många away-mess alls.

Jättesynd att det här inte funkar... Kan inte Mitz Pettel hjälpa Adium-folket lite? Mitz är han som har gjort icy juice, ett stabilt program som klarar statusmess och filöverföring för icq.

Vad använder ni för teman osv till Adium?

Här är mitt tema!

/Fredrik

Vi kanske skulle starta en speciell tråd där vi kan posta skärmdumpar av teman och kontaktlistor?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 20:49
Ursprungligen av Adrian B:

Vi kanske skulle starta en speciell tråd där vi kan posta skärmdumpar av teman och kontaktlistor?

Ja, och pratar om hur underbart Adium är!

Jag tror att det är folk som använder Miranda som ställer till problem. Det är deras statusmess jag inte kan se. Tror jag, för det är rätt många. Mitz vet hur man gör, han kan väl hjälpa dom?

Jaha, så filöverföring funkar... Det låter bra.

  • Medlem
  • 2004-11-04 18:30

Har nu installerat och använt adium för första gången ....fint program får jag säga ..väldigt praktist.

Är det bara min installation här eller går det inte att skicka filer till Rendezvous-användare i Audium? Och går det inte att ha en avatar till Rendezvous?

Ursprungligen av Michael Nord:

Är det bara min installation här eller går det inte att skicka filer till Rendezvous-användare i Audium? Och går det inte att ha en avatar till Rendezvous?

För att aktivera rendevouz-stöd i Adium får du visa info på filen och öppna delen med insticksfiler, markera Rendevous.adiumplugin. Samt starta om programmet.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

För att aktivera rendevouz-stöd i Adium får du visa info på filen och öppna delen med insticksfiler, markera Rendevous.adiumplugin. Samt starta om programmet.

Den är ju redan aktiverad. Annars hade det ju inte gått att använda Rendezvous-delen. Men jag kan inte skicka filer till andra som är anslutna via Rendezvous. Går det bara att skicka till andra Adium-användare. Resten här på kontoret kör iChat...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-17 12:36
Ursprungligen av Michael Nord:

Men jag kan inte skicka filer till andra som är anslutna via Rendezvous. Går det bara att skicka till andra Adium-användare. .

Typ. MSN ska väll fungera att skicka filer över/till oxå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-17 12:49

Hur står sig Proteus mot Adium? Borde jag byta bums?

Ursprungligen av Jens H:

Hur står sig Proteus mot Adium? Borde jag byta bums?

Du borde testa i alla fall.

Ursprungligen av Jens H:

Hur står sig Proteus mot Adium? Borde jag byta bums?

Jag bytte bums

Testa!

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-19 08:28
Ursprungligen av Andersson:

Jag bytte bums

Testa!

Jag också

Ursprungligen av Lm:

Typ. MSN ska väll fungera att skicka filer över/till oxå.

Jojo, jag kan skicka till ICQ-användare och så, men jag vill kunna skicka till folket här på kontoret (som kör iChat) och listas under Rendezvous-kategorin.

Ursprungligen av Michael Nord:

Den är ju redan aktiverad. Annars hade det ju inte gått att använda Rendezvous-delen. Men jag kan inte skicka filer till andra som är anslutna via Rendezvous. Går det bara att skicka till andra Adium-användare. Resten här på kontoret kör iChat...

Så långt tänkte jag inte på. Kan tyvärr inte hjälpa dig längre än så. För min del funkar filöverföring bra så länge en av parterna inte är bakom en router. Det kvittar om det är PC eller inte, eller vilket protokoll (AIM/ICQ/...) det funkar så länge inte båda är bakom varsin router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 10:12

det enda värdelösa med adium är att det går i 0.5 kb/sec att skicka filer.

i microsoft klient svischar det bara på. behöver det verkligen vara så?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 13:45

Nån fler än jag som upplever att Adium i nyaste version uppträder konstigt och kraschar ofta?

Hittade hur man lägger till avatar för Rendezvous (högerklicka på grupprubriken och välj Visa info). Återstår bara att ta reda på hur man skickar filer...

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-17 12:12

Kört Adium i ett par v nu.. helt underbart program

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-17 13:45

Jag lyckas inte logga in på mitt AIM-konto eftersom jag inte vet mitt lösenord. iChat loggar in automatiskt och jag kan inte få ut lösenordet genom någon "Glömt lösenordet"-knapp någonstans.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 14:00

Går det att använda iChat som klient till alla konton, precis som Adium?

Ursprungligen av petsematary:

Nån fler än jag som upplever att Adium i nyaste version uppträder konstigt och kraschar ofta?

Det finns en känd bugg som gör att 0.74 kraschar vid uppstart, är det vad som händer för dig?

Ursprungligen av petsematary:

Går det att använda iChat som klient till alla konton, precis som Adium?

Nej, iChat stödjar bara AIM-protokollet ("Oscar"). Eftersom det är samma protokoll som ICQ använder så kan du dock använda ICQ till en viss del i iChat. Men MSN, Yahoo, Jabber m.fl. fungerar inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 14:26
Ursprungligen av Adrian B:

Det finns en känd bugg som gör att 0.74 kraschar vid uppstart, är det vad som händer för dig?

Bland annat, ja. Dessutom fördröjer det ibland mess med flera timmar. Fick tio mess av en kollega igår, som han skickade i fredags.

Bevaka tråden