Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur "länka" från min hemsida till min garderobserver?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 20:28

Jag har en hemsida med 125MB i lagringsutrymme (B-one.net).Nu har jag planer på att slänga upp små filmprojekt och musikprojekt som sammanlagt tar upp ca 1GB-2GB.
Kan jag på nåt sätt lägga filmerna och musiken på en Mac här hemma och länka från hemsidan till den?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

En nybörjarförklaring på hur man gör skulle uppskattas enormt.

Mvh/David

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-16 21:10
Ursprungligen av Dalachriser:

Jag har en hemsida med 125MB i lagringsutrymme (B-one.net).Nu har jag planer på att slänga upp små filmprojekt och musikprojekt som sammanlagt tar upp ca 1GB-2GB.
Kan jag på nåt sätt lägga filmerna och musiken på en Mac här hemma och länka från hemsidan till den?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

En nybörjarförklaring på hur man gör skulle uppskattas enormt.

Mvh/David

Du får se till att köra antingen en FTP- eller webserver på den dator som du har i garderoben. Sätts igång via Systeminställningar/Fildelning. Jag skulle rekommendera nybörjare att använda Webdelning.

Sedan lägger du alla filer du vill dela ut i undermappen "Sites" till din hemkatalog. Då kommer man att kunna nå filerna på http://din.adress.på.internet/~Användarnamn/filnamn

Har du inte någon fast adress (IP duger) så kan du skaffa en dynamisk internetadress på www.dyndns.org, kostar inget.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 21:12

Hur ser jag om jag har fast eller lös adress?(Använder BBB rätt i väggen).

Ursprungligen av Dalachriser:

Hur ser jag om jag har fast eller lös adress?(Använder BBB rätt i väggen).

Om du har en fast adess betalar du förmodligen för det nöjet, så troligen inte

Kolla med BBB vad de vill ha för en fast adress, annars fungerar säkert dyndns väldigt bra om din kärra står på 24/7.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 22:04

Nu la jag in en mp3:a på webbsidormappen.Det funkade bra när jag provade att surfa dit själv.
Kan nån prova och se om ni får fram låten?

http://192.168.0.2/~davideriksson/Diminish.mp3

Ursprungligen av Dalachriser:

Nu la jag in en mp3:a på webbsidormappen.Det funkade bra när jag provade att surfa dit själv.
Kan nån prova och se om ni får fram låten?

http://192.168.0.2/~davideriksson/Diminish.mp3

Nejnejnej, det funkar inte att använda privata ipadresser på internet
Du sitter alltså bakom router? Då måste du "forwarda" de portar du använder i den.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 22:12

???????????

Hehe,jag kör på Airport (router?).
Hur gör man då då?

Då har du dynamisk (lös) adress.

(tror man kan beställa fast, men om du inte vet om det har du med största säkerhet inte det )

Ja, uppenbarligen routar airporten trafiken. Detta skulle du dock kunna stänga av då du via bbb får publika ipadresser direkt via dhcp.

Alltså, antingen låter du airporten endast fungera som brygga, eller ställer du den på att skicka vidare de portar som servern använder mot 192.168.0.2.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 22:30

Vart gör jag det?
Ursäkta mitt tjat,men det skulle vara kanon att slippa betala B-one tusentals kr för 1GB utrymme.

Kanske var otydlig

En router brukar man ha när man endast har en ipadress på internet men vill använda flera datorer för den. Är man däremot lyckligt lottad och har bbb behöver man ingen router utan det räcker med en vanlig hub eller switch. Den ipadress datorn då tilldelas är den publika ipadressen på internet (inte en privat så som 192.168... eller 10.10...).
Har man router och vill köra en server behöver trafiken slussas vidare till den ipadress på det privata nätet som servern har. Ska du köra en webserver skall alltså routern ställas in på att skicka vidare (forwarda) tcp-port 80 till 192.168.0.2

I administrationsverktyget för airport.
(Även om jag i ditt läge skulle ställt airporten på att endast vara en basstation. Men det gör du som du vill.)

Programmappen - Verktygsprogram - Airport Administratörssverktyg - Välj din airport och klicka på ställ in - Skriv in lösenordet - Välj Portkoppling.

Så är det på en airport express i alla fall. Är inte säker på att det är likadant med en "vanlig" airport.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 23:52

Nu har jag läst i Netgear 614 (min basstation) manualen.Man skulle tydligen ut på nätet för att ställa in Port Forwarding.

Nu ställde jag in så här:

Service name: HTTP
Start Port: 80
End Port: 80
Server IPaddress: 192.168.0.2

Kommer det att funka nu?

Ursprungligen av Dalachriser:

Nu har jag läst i Netgear 614 (min basstation) manualen.Man skulle tydligen ut på nätet för att ställa in Port Forwarding.

Nu ställde jag in så här:

Service name: HTTP
Start Port: 80
End Port: 80
Server IPaddress: 192.168.0.2

Kommer det att funka nu?

Du sa ju att du hade en airport
Det är ju helt olika hur man konfigurerar olika sorter.

Bra att du lyckades till slut i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 09:57

Förlåt,jag skrev Airport och menade trådlöst.
Tackar för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 00:18

Enklast kanske är att gå in på www.whatismyip.com för att se vad man har för extern IP.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 00:22

Är det den IPadressen som jag ska skriva in?

Alltså Server IPaddress 213.114.77.118 istället för 192.168.0.2?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 00:40

Ja, det är den som alla andra ser, 192:an finns bara lokalt hos dig.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 00:57

Det gick inte bra. Kom ingenstans när jag skulle surfa.
Inget annat man ska ställa in?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 01:10

Kommer du fram till mp3:an också?

http://213.114.77.118/~davideriksson/Diminish.mp3

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 01:17
Ursprungligen av Dalachriser:

Kommer du fram till mp3:an också?

http://213.114.77.118/~davideriksson/Diminish.mp3

Nemas problemas

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 01:27

Perfekt!!

Tack alla för hjälpen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-17 01:35

Om jag minns rätt ger inte BBB fasta IP:n (även om det är rätt vanligt att de kan vara lika länge eftersom de försöker förändra dem så mycket som möjligt). I ditt fall skulle jag koppla IP-adressen till en textadress från www.dyndns.org, och sedan lägga in automatisk uppdatering av den adressen antingen i routern (som borde ha stöd för det) eller i garderobsdatorn. Då riskerar du inte att alla dina sidor går sönder om ett halvår när BBB får för sig att byta IP på dina datorer...

1
Bevaka tråden