Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation av Bluetooth i iMac G5 / iMac G5 VS PM G4 Dual 1,42GHz

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste denna tråd angående installation av Bluetooth efter att man har köpt datorn.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=102325

Är det någon här som vet om man kan lämna in en iMac G5 till en Service Provider och få Bluetooth installerat utan att bryta garantin?
Jag vet att det säkert skulle bli snuskigt dyrt, men vad jag vill veta är om det är möjligt...

Och sen var det en annan fråga; dubbel G4 mot singel G5.
Jag vet att det finns massor med trådar om det på 99Mac, jag har själv läst många, men jag får inte någon direkt klarhet i vilken som är snabbast.
"Om programmen är optimerade för dubbla processorer är dubbla snabbare" ser man ofta i trådarna men det brukar också stå "om programmen är optimerade för 64-bitars processorer är singel G5 snabbare".

Men rent allmänt, vilken känns snabbast: dubbel G4 1,42 GHz eller iMac G5 1.8 GHz.
Hur blir det i Tiger, kommer det då bli fördel iMac G5 eftersom Tiger kommer att vara bättre anpassat för 64-bitars processorerna?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-16 16:04

Dubbel G4 1.42 GHz (har jag för mig) är än så länge snabbare än 1.6 GHz G5
http://www.barefeats.com/speedtests.html testar de prestanda och jämför olika datorer/processorer/etc.

Sätt dit en BT på USB porten billigt och fungerar direkt

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 21:57

En service provider kan fixa dit en blåtandsadapter både i en PMG4 och iMac G5 med garantin i behåll. Det är inte så farligt dyrt heller. Kanske runt en 1000-lapp för adaptern och arbetet.

Okej, jag har kollat på testet utfört av Barefeats och jag tycker att de verkar ungefär lika snabba.

Ja, det är ju sant men känslan av att ingentig sticker ut från datorn är enligt mig helt underbar.

En tusenlapp, det var inte så farligt!

Tack för svaren!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-17 07:12
Ursprungligen av Schuckert:

En service provider kan fixa dit en blåtandsadapter både i en PMG4 och iMac G5 med garantin i behåll. Det är inte så farligt dyrt heller. Kanske runt en 1000-lapp för adaptern och arbetet.

Inkluderar det priset antenndragning i datorn?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 10:58
Ursprungligen av JohanK:

Inkluderar det priset antenndragning i datorn?

Antenn?. Bluetooth behöver ingen antenn. Sätter du in en BT-adapter i en G5:a följer den lilla "stumpen" med i adapterpaketet.
Vi har satt in BT-dotterkort i ett antal stationära Mac:ar och det har fungerat galant. Man får dock vara noga med att rapportera detta till servicebasen, så att BT-adaptern sitter kvar efter en "skicka-service". Det är ju helt normala serviceåtgärder.
Att ge sig på och komplettera en iBook eller en Powerbook är en helt annan sak. PB12" får man ju riva helt och hållet för att komma åt BT-slot:en

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-17 11:44
Ursprungligen av Schuckert:

Antenn?. Bluetooth behöver ingen antenn. Sätter du in en BT-adapter i en G5:a följer den lilla "stumpen" med i adapterpaketet.
Vi har satt in BT-dotterkort i ett antal stationära Mac:ar och det har fungerat galant. Man får dock vara noga med att rapportera detta till servicebasen, så att BT-adaptern sitter kvar efter en "skicka-service". Det är ju helt normala serviceåtgärder.
Att ge sig på och komplettera en iBook eller en Powerbook är en helt annan sak. PB12" får man ju riva helt och hållet för att komma åt BT-slot:en

Tänkte i iMac G5, där finns ju ingen fördragen antenn. Men det följer alltså med adaptern?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 12:01
Ursprungligen av JohanK:

Tänkte i iMac G5, där finns ju ingen fördragen antenn. Men det följer alltså med adaptern?

Det verkar inte behövas någon annat än ett Bt-dotterkort i iMac G5. Vi har jämför en CTO med Bt och en standard maskin utan, flyttat dotterkortet mellan dessa och allt är normalt. Antenn behövs ju som sagt var inte om maskinen byggd i plast.

-----------
Det verkar dock osäkert vad gäller själva dotterkortet för just iMac G5. Jag tittade just efter i resevdelsbasen. Det enda som dyker upp på "Bluetooth" är själva moderkortet....hmmmm. Har Apple tagit bort möjligheten att addera hårdvara på just den här modellen?

1
Bevaka tråden