Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Tyvärr blir ju Mac Min i lite små dyr...Om man tar med i ekvationen:
Tangentbord och mus (om man inte har det redan), Skärm (om man inte har det), Minne, Airport, Installation av Airport och minne. För man MÅSTE vända sig till auktoriserad verkstad för att sätta in minnen och AirPort på Mac Mini, annars RYKER garantin.. Vilket det inte gör på någon annan av Apples datorer. Bra Apple. Bra...

Har redan svarats, men här är en bra genomgång av vad man får göra. Dvs. allt, mer än andra Apple-datorer snarare.

http://apple.weblogsinc.com/entry/1234000917027372/

  • Medlem
  • 2005-01-14 12:04

Min 19" CRT och en Mini. Hmm...designkrock. Satt sen och klurade på hur mycket fläkten kommer vara igång. Kommer det vara ett epa-traktor ljud denna gång? *tss*

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 15:23

Några bilder från MWSF 05! Inte mina utan hittade dom genom lite googlande.

http://homepage.mac.com/mikedcurtis/PhotoAlbum36.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 17:53

The report also confirms that Asustek has been enlisted by Apple to produce its new flash-based iPod shuffle player. Asustek will reportedly supply Apple with 400,000 to 500,000 of these puppies a month, or nearly 1.5 million per quarter.
****

Stora förhoppningar,, som säker kommer att stämma..

****
Vendors on the show floor at San Francisco Macworld Expo reported today that Apple's retail store in San Francisco sold 20,000 iPod shuffle units in its first four hours of availability this week, depleting its entire inventory. Some individuals purchased four, six, and nine of the 512MB, $99 units, the day's record was apparently set by someone who purchased 24 at once. iPod shuffles are currently shipping to Apple retail stores.

Varför satte Apple inte en liknande prislapp på Cuben som på Minin? Då skulle nog Cuben överlevt längre...

Ursprungligen av Alphonze:

Varför satte Apple inte en liknande prislapp på Cuben som på Minin? Då skulle nog Cuben överlevt längre...

Cube var en high-end maskin när den introducerades, mini är mer en slösurf/nöjesmaskin.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 23:19
Ursprungligen av Andersson:

Cube var en high-end maskin när den introducerades, mini är mer en slösurf/nöjesmaskin.

Undrar om den blir lika omöjlig att sälja begagnad som vissa andra "slösurf/nöjes (pr0n) -maskiner"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-15 02:14
Ursprungligen av Pär:

Undrar om den blir lika omöjlig att sälja begagnad som vissa andra "slösurf/nöjes (pr0n) -maskiner"

Minin kommer att leva länge på sitt utseende. Den är ju Apples snyggaste dator, helt klart. Jag var sugen på cuben när den kom, men mini-macen slår den på fingrarna rejält. Ett litet underverk

Ursprungligen av tobot:

Minin kommer att leva länge på sitt utseende. Den är ju Apples snyggaste dator, helt klart. Jag var sugen på cuben när den kom, men mini-macen slår den på fingrarna rejält. Ett litet underverk

Jag kan hålla med om att Mac minin är snyggare men jag tycker Cuben känns mera som ett tekniskt underverk. Den hade plats för fullstor hårddisk, 3 fullstora minnesplatser, "riktig" AGP-kortplats och saknade fläkt. Det gick dessutom enkelt att själv byta hårddisk och installera mer minne.

Minin är också imponerande förstås men egentligen är ju den mer en 12" PB eller iBook knäckt på mitten och halvorna staplade på varann.

Ursprungligen av Pär:

Undrar om den blir lika omöjlig att sälja begagnad som vissa andra "slösurf/nöjes (pr0n) -maskiner"

Men det var ju en PC. Om min herre syftar på Shuttle?

Den var relativt lättsåld, hade det varit ett beige tower så vete tusan.

Ursprungligen av Andersson:

Cube var en high-end maskin när den introducerades, mini är mer en slösurf/nöjesmaskin.

Vadå slösurf/nöjesmaskin?
Jag har aldrig fattat den där prestanda hysterin. Mac min uppfyller de allra flestas behov. De flesta som sitter vid en dator använder den till ordbehandling, mail, internet, presentationer, musik och redigering av sina foton. Mac minin klara photoshop alldeles utmärkt och även enklare redigering av film med imovie. Visst ska du sitta och rendera DVD eller jobba i maya så räcker den inte men hur många gör det?

Själv pluggar jag och lämnar in massor med sidor varje vecka. Dessa skriver jag idag på en imac dv som jag finner lite i slöaste laget. Mac minim är otroligt mycket snabbare än min 400 Mhz som jag nästan klarar mig på. Apple styrka är design och trelig mjukvara. Ska man spela en massa spel kan man köpa sig en pc.

Ursprungligen av hugo.zebergq:

Vadå slösurf/nöjesmaskin?
Jag har aldrig fattat den där prestanda hysterin. Mac min uppfyller de allra flestas behov. De flesta som sitter vid en dator använder den till ordbehandling, mail, internet, presentationer, musik och redigering av sina foton. Mac minin klara photoshop alldeles utmärkt och även enklare redigering av film med imovie. Visst ska du sitta och rendera DVD eller jobba i maya så räcker den inte men hur många gör det?

Själv pluggar jag och lämnar in massor med sidor varje vecka. Dessa skriver jag idag på en imac dv som jag finner lite i slöaste laget. Mac minim är otroligt mycket snabbare än min 400 Mhz som jag nästan klarar mig på. Apple styrka är design och trelig mjukvara. Ska man spela en massa spel kan man köpa sig en pc.

Jag håller med. Min mac är en 1Ghz G4 och iMovie, iPhoto, Word, Powerpoint osv rullar alldeles utmärkt på den. Självklart vill man alltid det ska gå snabbare och man hör ju även folk med snabba G5 maskiner klaga ibland.

Jag blir alltid lika full i skratt varje gång jag läser test i en pc-tidning av säg en 2,9Ghz Celeron processor. Det är ju en sk budgetprocessor och får i dessa tester nästa alltid omdömet "surf och kontorsdator, kan köra lättare spel". WTF brukar jag tänka då, jag skriver detta på en 550Mhz P3:a som går alldeles ypperligt att surfa och jobba med kontorsprogram i. En 2,9Ghz Celeron duger till bra mycker mer än surf och kontorsprogram. Såna uttalanden från en källa folk tar hjälp ifrån vid datorköp gör ju att det blir prestandahets.

Samma är det ju med mac. Efter G5-ans intåg ser ju vissa G4-an som rent oduglig till annat än surf och kontorsprogram när det egentligen absolut inte är så.

Sen måste man ju som alltid se till sina behov. Jobbar du med video och jättestora bilder och har det som ditt levebröd är tid kanske pengar och då är inte Mac mini rätt dator utan då är en PM G5 rätt. Men sitter man hemma och redigerar nån gång ibland och inte vill ha en skrymmande och dyr dator ja då är ju Mac mini alldeles perfekt. Hade det inte varit för att jag uppskattar mobilitet och bärbar så mycket hade jag beställt en Mac mini direkt.

Ursprungligen av Andersson:

Cube var en high-end maskin när den introducerades, mini är mer en slösurf/nöjesmaskin.

Det ska bli kul att få klämma på en Mini och se och känna hur den är byggd. Hoppas den inte skramlar som en budget-Dull när man knackar på skalet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 08:10

Jag håller med att Minin prestandamässigt funkar till det mesta. I princip är alla datorer idag tillräckligt snabba för nästan allt. Jag har en kund som gör avancerade 3D-landskap. Till i höstas satt han på en iMac av äldre modell. Det var lite ansträngande när renderingarna blockerade datorn i flera dagar men det gick.

Jag har kört mycket Photoshop på 68030 burkar med klockfrekvenser på något tiotal MHz (Inte GHz). Och det gick bra. Fast visst gick det ruskigt snabbt när man fick prova Quadra.

Men sitter man hela dagarna och tjänar pengar på sin tid ska man såklart ha en dator som är tillräckligt snabb för att det ska vara kul och ekonomiskt försvarbart. Använder man inte datorn till sådana saker professionellt räcker ju pestandan gott till om det suttit anständigt med minne i Minin.

Datorhandel
SAMSUNG 2.5" M40 80GB ATA/100 5400 RPM (MP0804H) 1123:-
TRANSCEND 1GB DIMM DDR333 PC2700 CL2,5 2634:-

*nickar*

Senast redigerat 2005-01-17 11:19
Ursprungligen av Andersson:

Datorhandel
TRANSCEND 1GB DIMM DDR333 PC2700 CL2,5 2634:-

*nickar*

Specitek:
Kingston, 1GB DDR DIMM PC2700 CL2.5 1877,50.kr

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 20:18
Ursprungligen av Fredric:

DELLs CEO verkar inte ha någon vidare koll han säger bl.a

"It's interesting the iPod has been out for three years and it's only this past year it's become a raging success. Well those things that become fads rage and then they drop off. When I was growing up there was a product made by Sony called the Sony Walkman – a rage, everyone had to have one," he said. "Well you don't hear about the Walkman anymore. I believe that one product wonders come and go"

Walkman ledde marknaden i nästan 20 år med över 1 miljard sålda knappast en dagslända. Fortfarande så tillverkas det nog miljontals kassett walkman som nu iofs oftast är väldigt billiga.

hurra vilken liten smutt mac-server jag snart kommer att ha!!!!!

Enl apple.com levereras den med iLife '05. Är inte det presenterat?
Mattias som för första ggn missat en live rapport från MW.

  • Medlem
  • 2005-01-11 21:33

Mycket intressant mac. Avskalad och enkel. Anmärkningsvärt att man har satt in en G4 processor i den. Hoppas att det påverkar priset. Jag hade gärna sett att man kunde ansluta den till Airport och att den hade något större HD.

En ytterligare intressant kommentar:
"And yes, Mac mini will take advantage of your two-button USB mouse with scroll-wheel and your favorite USB keyboard. Just plug them in."

Blir nästa Apple produkt en tvåknappars mus med scrollhjul? Den kan ske släpps till sommaren?

Edit:
Man kunde visst köpa till Airport men ingen större HD än 80 GB???????

Inte mycket till server med 80 Gb....

Ursprungligen av Leftrustle:

Inte mycket till server med 80 Gb....

Beror på vilken typ av server.. Webb räcker det väl till.

/Stefan

Ursprungligen av Leftrustle:

Inte mycket till server med 80 Gb....

Man får väl slänga på en ordentlig FW-hårddisk då. Fin liten sak, har tyvärr ingen vettig anlening att köpa en sådan. Måste hitta på en ursäkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 21:35
Ursprungligen av Leftrustle:

Inte mycket till server med 80 Gb....

För personliga foton, filmer och dokument, epost, web? Räcker längder!

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 21:43

Glad

Inget snack om saken!!

För mig som bara surfar, skickar mail och ordbehandlar och lyssnar på musik
kan det inte bli bättre än så här? Ska beställa en bums

Ursprungligen av Leftrustle:

Inte mycket till server med 80 Gb....

Det är inte Xserver Mini som lanserades, utan just en liten Mac. Detta är den perfekta switcher-datorn.

/ibook blir nästa privata mac

Alltså denna burk är även ett kap som ren dvd-spelare. inte många sånna som har digital bildutgång (HDMI). Om man maxar den med bluetooth /hd/ram etc så kan man få ett rackarns hightech hem i ett huj!

Vi beställde nio stycken 1.25GHz och en 1.4GHz alldeles nyss

Ursprungligen av Björnström:

Vi beställde nio stycken 1.25GHz och en 1.4GHz alldeles nyss

Kul, men varför?
:rolleyes:

Bevaka tråden