Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delicious Library har släppts

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Delicious Library har släppts!
Vad är nu Delicious Library undrar ni säkert? Det är ditt eget bibliotek hemma hos dig som använder ett väldigt enkelt gränssnitt. Delicious Library digitala bokhylla beter sig som det vore en visuell katalog med dina böcker,filmer,musik och video spel.

En enkelt scanning av streckkoden är allt Delicious Libray behöver att lägga upp din bok,film,musik eller videospel på bokhyllan, och ladda ner all information från internet t ex. författare, utgivningsdatum, nuvarande värdet, beskrivning och även en högupplöst bild av omslaget. Importera hela ditt bibliotek genom att använda en iSight som fungerar som en video streckkodsläsare, eller Flic® Laser streckkodsläsare, eller den långsamma vägen genom att skriva in titlarna för hand.

När du har alla dina saker i din Mac så kan du bläddra igenom den digitala bokhyllan, titta på sakerna och låta dina vänner se din digitala bokhylla samtidigt som du kan titta på deras digitala bokhylla och upptäcka nya saker att läsa och titta på genom att använda Apple's inbygga Adress bok och kalender och finna nya saker att läsa,titta på och spela genom att använda bibliotekets rekommendationer.

Delicous Library använder Amazon.com som referens och kommer att kosta $40 enligt hemsidan.

Läs ett test&granskning av programmet här på engelska: http://arstechnica.com/reviews/apps/delicious-library.ars/

Länk till Delicious Librarys hemsida: http://www.delicious-monster.com

Ska ni köpa er Delicous Library och vad tror ni om programmet?

Senast redigerat 2004-11-09 14:55

Tillsammans med iLife och en iSight.. så känns det väldigt komplett..

Det som talar emot programmet är väl att det använder just Amazon.com. Svenska boktitlar och skivor med några år på nacken lär man ju inte hitta där och då blir det ju ändå en massa manuellt knackande.

Idén är ju briljant - frågan är om det mest blir en rolig grej som man "showar" med någon gång då och då. Den egentliga nyttan av ett sådant här program får man ju bara om man verkligen orkar plöja igenom hela skivsamlingen och bokhyllan, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-13 23:07
Ursprungligen av Chilawert:

Det som talar emot programmet är väl att det använder just Amazon.com. Svenska boktitlar och skivor med några år på nacken lär man ju inte hitta där och då blir det ju ändå en massa manuellt knackande.

Känner detsamma - men främst då de tar betalt för ngt som förlitar sig på hur Amazon uppdaterar.. Hrmh...

Läser man Siracusas recension som Martin länkade blir man varse att utvecklarna verkligen har en känsla för detaljer (samt att Siracusa gillar det ).

Ursprungligen av Chilawert:

Idén är ju briljant - frågan är om det mest blir en rolig grej som man "showar" med någon gång då och då.

Jo, det är sant och det är precis vad Siracusa skriver i sin sammanfattning: You do not need this product. In fact, this product, if purchased, will undoubtedly absorb time that could be more productively spent doing something else. Shortly thereafter, you may simply get bored and never use it again. You have been warned. (Men han gillar programmet, tro inget annat!)

Jag testade det lite igårkväll och hittade både bra och dåliga saker med det. Eftersom jag driver www.pop.nu, som iallafall delvis handlar om samma sak så har jag stött på många av problemen som finns med såna här program/tjänster/whateveryoucallit.

Det jag tittat på är enbart skivsamlingsdelen, eftersom det är den jag själv sysslar med
För det första så är det ju riktigt snyggt. Om man bara har "vanliga skivor" som finns hos amerikanska Amazon så funkar inläggningen av skivor hyfsat smidigt. En brist är dock att man bara kan söka på kompletta titlar. Att kunna söka t ex på en artist och kryssa för i en lista vilka man har (som hemma hos mig på pop.nu ) skulle snabba upp inmatningen ganska mycket. Importen av samlingar verkar också lite tveksam. Jag försökte med tre olika format, och fick varken en färdig import eller ett felmeddelande för någon av dem. Ingenting hände helt enkelt. Eftersom jag bara testade demoversionen var exportfunktionen avstängd, så den kunde jag inte testa.
En annan sak som jag inte lyckades göra var att ändra på var inhämtad data från amazon. Antag att jag har två utgåvor av en skiva (t ex en vinyl och en cd) med små skillnader i uppgifterna, som låtar etc. Då vill jag kunna kopiera den ena och sedan ändra de detaljer som skiljer sig istället för att behöva skriva in allt från början för lp-versionen.

Sen var det några andra saker som saknades också, men annars ser det mycket lovande ut för framtida versioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-09 16:26

Hur coolt som helst! Har importerat böcker med digitalkameran nu och det fungerade ruggigt bra. Ett par titlar fick jag dock slå upp på egen hand med ISBN. Nu får jag inte importera med pga demobegränsningen, men detta är ett givet köp!

En liten kul grej är att man fyller Delicious Library med massa av ens böcker,filmer,musik och tvspel osv. så berättar det otroligt mycket om en själv.. Tänk om man träffar en person på iChat t ex. som undrar vad man är för typ? Tänk om man bara kunde visa han ens eget Delicious Library så får han bilda en egen uppfattning hehe

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

En liten kul grej är att man fyller Delicious Library med massa av ens böcker,filmer,musik och tvspel osv. så berättar det otroligt mycket om en själv.. Tänk om man träffar en person på iChat t ex. som undrar vad man är för typ? Tänk om man bara kunde visa han ens eget Delicious Library så får han bilda en egen uppfattning hehe

Tänkte det samma.

"Så, berätta lite om dig själv..."
"Vänta så ska du få kolla in mitt Delikata Bibliotek"

Ursprungligen av Andersson:

Tänkte det samma.

"Så, berätta lite om dig själv..."
"Vänta så ska du få kolla in mitt Delikata Bibliotek"

Det kommer i nästa version.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-09 16:56

Den hittar ju inte några filmer... har sökt på flera olika men det kommer bara upp massa böcker

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 17:54
Ursprungligen av Max Wik:

Den hittar ju inte några filmer... har sökt på flera olika men det kommer bara upp massa böcker

Samma problem här. Tror inte det blir ett köp förrän version 1,5 eller 2,0.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-11-09 17:35

Lyckas inte heller få den att funka. Har testat ungefär 15 olika filmer nu och 10-20 olika cd-skivor, men ingen av dem funkar. Inte ens de importerade skivorna... Verkar ju koolt, men verkar vara US-only för att det skall funka med streckkodläsningen. (som jag måste säga funkar helt klockrent)

Streckkodsfunktionen skulle jag gärna se i ett separat program. Bara det vore nästan värt de $40 som programmet kostar...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 18:27

En otroligt läcker "recension" av ett helt onödigt men läckert program jag utan vidare skulle köpa bara det fungerade med annat än Amazons mediadatabas. iTunes for the rest of your life...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 19:53

finns väldigt mycket engelska titlar oxå, och jag blev lite överraskad...

vore grymt om det kunde kopplas ihop med discogs.com oxå, då vore det ännu bättre.

ett praktiskt sätt att lägga till grejer på, är att trycka på Similar-fliken...

Jag hittar minsann ingenting, trots att den läser av streckkoden rätt. Hmm.. Både importerade och vanliga skivor och filmer.

Är detta tjänsten de använder? Det fungerar i alla fall inte att knappa in siffrorna där heller.

Det funkade i alla fall med en del böcker. Wow! Vilket imponerande program! Sånt här som gör att man blir glad att man är Mac-användare. Liknande finns helt enkelt inte till andra plattformar.

Saxat från Ars Technica om programmet och att de har så otroligt snygg bild t.o.m. för en splashscren till en beta:

Look hard at that graphic. This is a splash screen for a beta—something that will never be seen by more than a handful of people. Note the bullet hole, the magic marker graffiti, the scratched-out slogan, the haphazardly placed logo sticker.

Linux users, think about this image the next time you download a release version of a product without a comprehensive sample configuration file or with "cosmetic" bugs. Windows users, think about this the next time you see a poorly drawn 16-color icon or toolbar graphic in a multi-hundred dollar commercial software package.

People are right when they suspect that something very different is going on over in the Mac corner of the software development universe. Is it something crazy, or something sublime? You be the judge.

Ciryon

Senast redigerat 2004-11-09 23:08

Scannade in en massa böcker med videokameran och det funkar ju kanon. Omslagen kommer inte alltid med, men det går ofta att hitta dem på engelska Amazon istället. CD och DVD däremot är helkört, inget hittas vilket helt klart måste ha med amerikanska Amazon som används att göra. Det borde inte vara särskilt jobbigt för dem att fixa tycker man...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 09:24

jag gjorde en sökning, till exempel på Fabric. då fick jag upp nästan alla Fabrics skivor. lade till alla jag hade, klickade på tex Craig Richards, tryckte på Similar, fick då upp massor av Tyrant, Lee Burridge osv, precis som sig bör. Givetvis blir det lite jobbigt att lägga till alla skivor på det här viset. Testade att skriva in Titel och Artist, vips så hade den sökt upp rätt skiva och lagt till den.

Så om den kopplar upp sig mot fler Amazon, Discogs, Bokus osv, så kommer det att bli hur grymt som helst.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-11-10 12:00

har säkert redan snackats om det, men hur gör jag om jag vill lägga till flera skivor med samma artist? verkar som jag måste söka igen och igen för efter att ha tryckt på lägg till-knappen så kommer jag ju in till skivan så att säga

Ursprungligen av carpark:

har säkert redan snackats om det, men hur gör jag om jag vill lägga till flera skivor med samma artist? verkar som jag måste söka igen och igen för efter att ha tryckt på lägg till-knappen så kommer jag ju in till skivan så att säga

Etta av de större problemen hittills tycker jag... Man borde kunna markera flera och lägga till.

Men det kommer nog, är ju bara version 1.0

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-11-10 13:41
Ursprungligen av Leftrustle:

Etta av de större problemen hittills tycker jag... Man borde kunna markera flera och lägga till.

Men det kommer nog, är ju bara version 1.0

ett märkligt probblem då det är så jäkla uppenbart, tog mig 5 min att störa mig på det efter öppnat programmet

Delicious Fridge

Nu väntar jag bara på kylskåpsversionen av Delicious Library - man scannar allt man har i kylskåpet och sen skulle man få recept baserat på vad man har i kylen och skafferiet...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 13:32

Jag har suttit och lekt med programmet i en timme och känner... att jag måste äga!

Om du lagt till en CD kan du klicka på Similar. Då brukar man få upp en lista på skivor, oftast andra skivor med samma artist. Sen är det bara att dra och släppa från den listan in i biblioteket...

Jo, märkt det nu. Bara att dra från listan man får upp, även direkt efter sökning, de man vill ha. Inte helt uppenbart. Problemet med OS X , saker görs så enkelt och smart så det går en förbi...

Har fått mail från Delicious Monster:
"Hello,

Thanks for your bug report about problems using Delicious Library outside of the U.S. I've made two important changes to Delicious Library, and if you'd like you can download the beta version now and test them out before I release them in a day or so.

The URL is:

*borrtagen*

The changes are:

- When fetching DVDs, we were sending bad code to Amazon for any country that wasn't set up to hit the American or Japanese server, so we ended up defaulting to getting books instead of DVDs.

- There's a new preference where you can set which Amazon server you want to use to look up items. Note that most countries don't have an Amazon XML server just for them (even if they have their own Amazon store) - we're not playing favorites, we're just showing you the only four options Amazon gives us.

I'm sorry these two big problems weren't fixed in the release you used at first, and I hope we can win back your trust.

Thanks,
-Wil Shipley
Delicious Monster Software"

Så nu vet ni....

Senast redigerat 2004-11-10 15:09

Tänk på att det är en beta, och hgar kraschat rätt många gånger för mig...

Ladda inte ner! Den är tillbakadragen. Funkade sådär.

En ny beta är ute, och nu funkar det att lägga in filmer, och att använda brittiska Amazon!
(Har inte testat att scanna in CD än...)

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 10:08

Ok program för att vara en version 1.0. Saknar dock fler export funktioner typ till html ala DVDpedia. Denna version har bara txt export med tab brytningar.

Bevaka tråden