Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hata Sökvägar!!!!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var tusan kan jag lära mig vad som gäller sökvägar i linux,unix och OSX(vilken *nix det nu ska vara).
Jag är bara intresserad av resurser skrivna för idioter. Jag har ingen som helst glädje av så kallade 'dokumentationer'

ska det vara en punkt, två punkter, ingen punkt alls, slash före eller och efter, ska det vara två slashar?

hjälplös och något frustrerad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 16:03

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, men kanske var det detta:

Om du skriver en sökväg med / i början, så betyder det att sökvägen utgår från startskivan (alltså den hårddisk som du använder som standard och startar från).
EX: /Program/Verktygsprogram tar dig till mappen Verktygsprogram som ligger i Programmappen på startskivan.

Om du skriver ~ i början (man skriver tecknet med alt+¨), så betyder det att sökvägen utgår från din hemmapp (alltså huset - den mapp där dokument, musik, biler etc ligger - den mapp du får fram när du vljer Hem i Gå-menyn i Finder eller trycker cmd-skift-H).
EX: ~/Musik/iTunes tar dig till mappen iTunes som ligger i mappen Musik, som ligger i din hemmapp.

För att skriva en sökväg till en annan skiva än startskivan (tex en extern hårddisk, en CD, ett USB-minne etc) skriver man /Volumes/ i början av sökvägen. Det är sökvägen till den osynliga mappen Volumes som ligger direkt på startskivan och där det finns alias till alla skivor som är inkopplade. Efter /Volumes/, skriver man namnet på skivan man menar.
EX: /Volumes/Davids_USB-minne/ tar dig till ditt USB-minne, om du har skivit in det namnet på minnet och om det är ikopplat.

Om du inte skriver något alls i början av sökvägen, utan bara skriver ett filnamn eller mappnamn direkt, så utgår den som standard från hemmappen. Vad den utgår från som standard ändrar du (om det är i terminalen du sitter alltså) genom att skriva cd, sedan ett mellanrum och sedan sökvägen till den mapp du vill att den ska utgå från som standard.
EX: Skriv bara "Desktop", så tar den tig till mappen Desktop (alltså skrivbordet) som ligger i din hemmapp.
Skriv "cd /Program" så utgår den därefter som standard från att du menar att du vill utgå från mappen Program, om du inte specificerar. Sen kan du alltså skriva bara "Verktygsprogram" för att komma direkt till mappen Verktygsprogram som ligger i Program-mappen på din startskiva.

Gäller det webbsidor eller vanlig datoranvändning?

hier(7) kan också vara bra att läsa även om den inte innehåller särskilt mycket i OSX.

$ man hier

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 18:58
Ursprungligen av David Slättne:

Var tusan kan jag lära mig vad som gäller sökvägar i linux,unix och OSX(vilken *nix det nu ska vara).
Jag är bara intresserad av resurser skrivna för idioter. Jag har ingen som helst glädje av så kallade 'dokumentationer'

ska det vara en punkt, två punkter, ingen punkt alls, slash före eller och efter, ska det vara två slashar?

hjälplös och något frustrerad...

...och helt OT i utveckling.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-11 19:17

Rajje, bra förklarat tycker jag. Tummen upp!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-11 20:17

Hmm. Men det där med punkter glömdes bort???

. syftar på den katalog du just nu befinner dig i. Vilken du befinner dig i (antar att du jobbar från Terminalen) står i prompten. Enkelpunkter används oftast om du vill köra filer i den katalog du står - finns katalogen inte i något som kallas PATH får du nämligen inte köra filerna i den utan att ange katalogen innan (av någon anledning som jag inte vet om).

.. syftar på katalogen ovanför den du befinner dig i. Står du exempelvis i din hemkatalog, i mitt fall /Users/Magnus, och skriver "cd .." kommer du hamna i katalogen ovanför, "/Users". Det här fungerar på samma sätt i Windows, om du är van vid den världen.

Trotts flera bra svar tänkte jag sticka in med en parantes. Mac OS X bygger på BSD som följer POSIX standarden. Denna standard gäller för alla Unix, Linux och BSD-system (m fl). Eftersom dom följer samma standard, t ex filsystemsnavigering, så kan man lika gärna läsa på dokumentation för dessa.

Slackware Linux har skrivit en enkel manual som är rätt allmän och därför är bra även för icke Slackware användare. Ta er tid och läs den! Rätt enkelt skriven och inte alltför lång. Vill ni fördjupa er så ta en titt på The Linux Document Project.

Slackware Linux Essentials
http://www.slackware.com/book/

The Linux Document Project
http://www.tldp.org/

Senast redigerat 2005-01-16 15:49

Tack för mycket lärorika svar. Med dessa i ryggen kanske man till och med vågar glutta lite i dokumentationen.
Men vad heter sökvägar på engelska? pathways, paths eller nåt annat?

Path är engelska för sökväg.

Testa att skriva set i kommandotolken respektive echo $PATH.

Har inget o göra så jag ältar lite mer...

Kommandotolken visar datornamn, vilken katalog du står i för tillfället, namnet för den inloggade användaren. Går att ändra via variabeln $PS1 (testa att skriva echo $PS1)

$mycomputer:~ myname$ 

Förflyttar dig från hemkatalogen (~) till root-katalogen (/)

$mycomputer:~ myname$ cd /

Förflyttar dig till hemkatalogen från rooten (ex /Users/myname)

$mycomputer:/ myname$ cd ~

Förflyttar dig neråt ett steg i mappstrukturen (till /Users).

$mycomputer:/ myname$ cd ..

Kopierar filen hosts som ligger i mappen /etc till mappen du står i (alltså /Users)

$mycomputer:/Users myname$ cp /etc/hosts .

pwd = Print working directory. Skriver ut hela sökvägen till mappen du står i.

$mycomputer:/Users myname$ pwd
/users

Värt att veta är att man inte kan exekvera en fil från mappen man står i utan att ange ./
Allt i POSIX är filer! Mappar är filer. In/Utenheter är filer (t ex ljudkort).

Lägger in en bra att veta för oss dödliga oxå.

Om du vet vart du ska i findern kan du t ex dra den filen eller mappen till termonalen så fixar den sökvägen. Drag & Drop

1
Bevaka tråden