Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med AirTunes!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 18:19

Sitter och lyssnar på musok från min iBook via AirTunes och helt plötsligt slocknar musiken. iTunes står fortfarande på play men låten spelas inte långre upp (tiden står still). Efter det kan man inte ansluta till AirportExpressen igen.. Börjar gå mig på nerverna nu.

Någon som har nått tips???

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 21:31

Låter som om bandbredden inte räcker till. ITunbes lan "stalla" i sådana lägen. Har du bra signalstyrka till APX:en?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-10 21:45

Jag hade lite problem med glapp i musiken emellanåt när jag körde Airport Extreme/Express nät.
Det åtgärdades av att ställa in bassstationen på "Endast 802.11b"
Fick lösningen på Apple.com/forum och det funkade klockrent.

Kanske kan det hjälpa dig?

/Bauer

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 08:24

Testade Bauers förslag. Fungerade utmärkt. Tack ska du ha.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-11 08:29

Kul att det funkade!
/Bauer

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 11:22

Har samma enormt irriterande problem. Men har en Netgear airport express basstation och en pb-titan med vanligt airport kort i. Hur ställer jag om till "Endast 802.11b" i Netgearen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 12:01

Det gör du i inställnigarna på netgear routen.´

Den når du vanligast att slå ditt ip nr (dennes) tex 198.162.0.1.

De vanliga lösen är
admin
password eller (blankt).

//tobias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 12:10

192.168.0.1 är standard vägen...

//tobias

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 13:08

hmm ja jag är där men hittar det inte. eller jo är det "channel: g and b" som jag ska ändra till "b only" ?

Testar!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 13:11

hjälpte inte. skiten hackar fortfarande. usch.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 13:15

ska jag inte välja "endast b" för expressen också? fast det alternativet verkari nte finnas när jagb ara använder expressen för musik o skrivare...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 13:20

jag är lite borta. ser att jag ovan har skrivit att jag har Netgear Airport Express basstation jag menar såklart Netgear Aiport Extreme station. WGR614 heter den.

Denna tillsammans med en Express är ingen bra kombination.
I början hade jag också massa problem, då uppdaterade jag firmwaren på netgearen och allt gick som en dans, fram tills nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 14:01

jo du måste ställa in även airporten till 802.11b....

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 14:06

men det går ju inte om airporten är inställd på endast airtunes och skrivardelning väl? hittar det inte i administratörsverktyget

När vi ändå är igång. Lite off topic kanske, men besläktat.
Vad är det för fel när man får badboll i AP adminverktyget när man vill ställa in en AP Express?
Har provat med att "resetta" AP Expressen, men det hjälper inte.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 14:11

ser ju ut såhär:

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 14:30

men din funkar iaf?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 15:10

Testa trådlösa alternativ!...

Sitter vid en peeze nu så kan inte kolla exakt vart det är.....

//tobias

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-01-16 15:32

Jag kör precis samma två burkar som carpark. Jag har (i princip) inga problem: det är endast en gång som har har haft drop i ljudet. Det har inte kommit tillbaka sedan dess. Och jag har inte haft möjlighet att kolla upp vad det berodde på.

Som jag har skrivit i en annan tråd så har jag kopplat min AE som en klient till NG. Inte som WDS (eller vad det nu hette. Vi pratar om roaming i allafall). Enligt en lista på nätet så är en WGE614 inte möjlig att köra på det mest optimala sättet som en Apple-only lösning.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-16 16:24
Ursprungligen av frazze:

Jag kör precis samma två burkar som carpark. Jag har (i princip) inga problem: det är endast en gång som har har haft drop i ljudet. Det har inte kommit tillbaka sedan dess. Och jag har inte haft möjlighet att kolla upp vad det berodde på.

Som jag har skrivit i en annan tråd så har jag kopplat min AE som en klient till NG. Inte som WDS (eller vad det nu hette. Vi pratar om roaming i allafall). Enligt en lista på nätet så är en WGE614 inte möjlig att köra på det mest optimala sättet som en Apple-only lösning.

Har du din Netgear inställt på "b only" eller inte? Annars kör vi ju exakt samma konfiguration vad jag vet? Och du har vanligt airport-kort i din dator också?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-17 20:42

hatar när det kommer till denna punkten. jag blir liksom inte av med problemet och det verkar ju kört...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-19 00:33

jag gick in i min Netgear igen och installerade om firmwaren...efter det så har allt funkat perfekt inte ett hack på Airport Expressen, i över en dag. Men så just för 5 minuter sen har den börjat hacka igen och det slutar inte...

Jag har inte ändrat något, det bara händer.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 06:58

Hade också samma problem och bytte till ny Firmware men det hjälpte inte alls.
Ringde supporten hos Netgear och påtalade felet och de frågade vilken version jag hade på min Netgear 614. Hade version 1 och har nu fått version 4 och sedan dess har jag inte alls haft några problem.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-19 08:24

Du har väl testat att avsluta/starta iTunes? Kanske kan det hjälpa.

Personligen har jag haft sekundlånga avbrott vid kanske 3–4 tillfällen sedan december -04 då jag installerade AE.
Alltså inget som har varit störande. Har för mig det har hände när datorn var belastad med andra, tunga uppgifter samtidigt.
Jag spelar timtals musik på kvällar/helger och är alltså en mycket nöjd AE-användare.
Så mycket bra musik man köpt genom åren som man lyssnar på nu! Blandfunktionen är på jämt.
Det enda som retar mig med iTunes är de små glappen som blir vid live-CD:s etc.
"Sätt ihop spår" gör ju tyvärr en liveplatta till ETT spår. Detta måste Apple åtgärda snart.
/Bauer

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-19 08:51

För min WGR61(v1) verkar det inte finnas någon version 4:a. Jag kör version 1126 eller 1.126 eller vad dom kallar den. Där finns en beta, 1400 som jag försökte installera men det gjorde bara att Netgearens airport började blinka en gång i sekunden (airportmätaren blinkade och visade att jag hade kontakt med netgearen, jag hade ingen kontakt, jag hade kontakt osv)

http://kbserver.netgear.com/products_automatic/WGR614v1.asp

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 22:48
Ursprungligen av carpark:

För min WGR61(v1) verkar det inte finnas någon version 4:a. Jag kör version 1126 eller 1.126 eller vad dom kallar den. Där finns en beta, 1400 som jag försökte installera men det gjorde bara att Netgearens airport började blinka en gång i sekunden (airportmätaren blinkade och visade att jag hade kontakt med netgearen, jag hade ingen kontakt, jag hade kontakt osv)

http://kbserver.netgear.com/products_automatic/WGR614v1.asp

Sorry, jag menar version 3 på hårdvaran och senaste firmware.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-19 12:33

ringde netgear och dom bad mig testa att resetta netgearen, vilket är gjort och nu funkar det men det gjorde det när jag installerade ny firmware förut också. Men ska se om det håller nu då,

återkommer.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-01-20 13:05

hmm mitt funkar fortfarande det borde lägga av nu om allt ska vara i sin ordning.

hittade just en rätt söt bugg. det finns en låt i min spellista som vägrar spelas i stereon. även om den är inställd på expressen så spelar den låten i datorhögtalarna, växlar jag till en annan låt i spellistan spelas den direkt i stereon som är kopplad till expressen.

mycket skumt .

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-20 15:02

Kom ihåg att allt som gäller repeating, roaming, bridgning som används för att utöka nätet påverkar prestandan NEGATIVT. Ibland tom avsevärt NEGATIVT.

Har själv ingen Airport Expres med Airtunes men jag funderar på att köpa en så man blir ju ltei kluven nu..

Ställa om till b är ju inte så kul heller då man har ett nät baserat på Extreme produkter (även om de 22Mbit man kan få upp skiten i är få räknade)...

Nåväl, vore intressant om du använder den som repeater och testa att stänga av den funktionen för att se om det blir bättre

//Henke

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-20 15:54
Ursprungligen av FIIZ:

Sitter och lyssnar på musok från min iBook via AirTunes och helt plötsligt slocknar musiken. iTunes står fortfarande på play men låten spelas inte långre upp (tiden står still). Efter det kan man inte ansluta till AirportExpressen igen.. Börjar gå mig på nerverna nu.

Någon som har nått tips???

Det gäller ju iofs inte dig eftersom du har en iBook men jag hade iaf samma problem med min G5. Det visade sig att jag hade glömt att sätta dit den externa antennen bak på G5:an

Bevaka tråden