Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken w-lan-router?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska enligt Bornet få bredband nästa vecka och tänkte förbereda så gott det går. Var nere hos den lokala winte-krängaren och han tyckte attt jag skulle köpa en DLink för 700:-

Är detta ett ok köp elle ska man satsa på en Netgear eller Zyxel istället?

En annan fråga... Klarar ett "Alcatel Speedtouch Home" en bandbredd på 8 MBit?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-16 11:45

Har en Netgear 624 som aldrig gjort mig besviken........har även en D-link brygga, men den stökar lite.

Netgear WGR614GE - 551:-

Borde vara uppföljaren. Satsar på den då. D-link verkar vara lite allmänt instabila.

Fast om Speed Touch:en inte klarar 8 MBit så kanske man ska köpa en kombo?

Ursprungligen av David Molarin:

Netgear WGR614GE - 551:-

Borde vara uppföljaren. Satsar på den då. D-link verkar vara lite allmänt instabila.

Fast om Speed Touch:en inte klarar 8 MBit så kanske man ska köpa en kombo?

Har en D-LINK 624 tillsammans med en SpeedTouch. Den kopplar ner någon gång ibland så man får vänta några irriterande sekunder, men bra räckvidd.

Ominstallationen av SpeedTouchen var rena farsen. Efter diverse snack med Tele2 så fick jag veta att jag skall 0-ställa modemet genom att stänga av, kort tryck på strömbrytaren, när powerlampan blinkar grön kort tryck igen, vänta 6 sek sedan kort tryck igen. simsalabim så är allt klart, D-Linken tog över inloggningen och det spelar. Jobbar över den just nu. Mysigt med trådlöst.

Örjan

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-01-16 20:08

Linksys wrt54 är en mycket bra wlan-router som jag rekommenderat i flera trådar. Den har sjunkit i pris och är enligt mitt tycke det bästa köpet. Har en själv som aldrig gett mig några bekymmer.

/c

Netgearen har jag harft i ett par månder nu och den är lättconfad så den kan jag rekommendera.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-16 21:39

Kolla att WAN-porten på routern är på mer än 10 MBit så att du kan uppgradera till mer bandbredd så småningom. Upptäckte den begränsningen på min ruoter efter att ha fått 24 Mbit från BBB.

Jag har en 3com router med inbyggd 802.11b accesspunkt.
Den har 100mbit WAN port med orkar bara routa 8-9mbit, utan routern får jag däremot ca 17mbit via min BBB 24mbit adsl koppling.

Någon som har koll på en router med inbyggd 802.11g accesspunkt och 4ports switch som routar utan att strypa min förbindelse?

/A

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 01:40

Hallå. Vad skulle ni rekommendera för router åt mig?

Jag tänkte sätta upp ett litet hemmanätverk med en Mac mini som server, en PB, en Xbox och några portar i reserv för framtida behov.
Jag vill köra nätverket i 100Mb och ha möjlighet att använda APE när jag itne orkar sitta vid skrivbordet längre. Jag kommer ansluta den till mitt Telia gruppansluten bredband, vilket i likhet med BBB är en RJ45:a i väggen, dock strypt i hastigheten.

Jag har funderat på följande routrar, D-link DI-624+ och NetGearWGR614

Är det någon som har erfarenhet av dem? Läser man recensionerna på Pricerunner så är de synnerligen varierande, där en del lovprisar samma produkt som andra sågar.

Se http://se.pricerunner.com/networking/broadband-gateways/186093/details
och http://se.pricerunner.com/networking/broadband-gateways/186125/details

Kommer routern att växla mellan AP och kabel automatiskt om man t.ex. laddar ner en fil och känner för att vandra iväg?

jag gjorde en skiss på hur jag tänkt mig att det hela ska se ut i OmniGraffle:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 14:55
Ursprungligen av Doktor G:

Kommer routern att växla mellan AP och kabel automatiskt om man t.ex. laddar ner en fil och känner för att vandra iväg?

Om du på powerbooken definierar ditt AP-interface till samma IP-nummer som kabelinterfacet så kommer pb:n själv att välja det snabbaste tillgängliga interfacet "on the fly". Det fanns en tråd nyligen om detta i comp.sys.mac.portables där en kille testade att koppla in sig med kabel efter att ha startat en nerladdning över AP. Inga problem, det bara fortsatte i mycket högre hastighet.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 02:08
Ursprungligen av steli:

Om du på powerbooken definierar ditt AP-interface till samma IP-nummer som kabelinterfacet så kommer pb:n själv att välja det snabbaste tillgängliga interfacet "on the fly". Det fanns en tråd nyligen om detta i comp.sys.mac.portables där en kille testade att koppla in sig med kabel efter att ha startat en nerladdning över AP. Inga problem, det bara fortsatte i mycket högre hastighet.

Okej, tack så mycket. Ungefär som jag trodde det skulle fungera, Macigt och bra.

Hur är det med routrar? Någon som skulle vilja rekommender en bra modell? Jag blir rätt tveksam när jag läser recensionerna på Pricerunner och folk delar ut toppbetyg och citronpris om vart annat.

Jag har en linksys wrt54gs och den fungerar super!
kör WPA och mac adress filtrering. Inte fått ett enda weak packet sedan jag installerade den. Ger inte WPA ifrån sig några svaga paket? Hmm... rekomenderar den iaf.... sen läggerman in hyperwrt hackat firmware så har man lite meroch leka med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 11:20
Ursprungligen av blodsugare:

Jag har en linksys wrt54gs och den fungerar super!

Jag har också funderat på att köpa en linksys wrt54gs, men läste någonstans att den hade problem med värme - har du märkt det? (Alltså, att den blir för varm och börjar fungera sämre vid hög last)

Ursprungligen av steli:

Jag har också funderat på att köpa en linksys wrt54gs, men läste någonstans att den hade problem med värme - har du märkt det? (Alltså, att den blir för varm och börjar fungera sämre vid hög last)

Värme? Nääää. Imitt datorrum är det varmt, betyligt varmare än 23 grader. Min router haer varit i gångi 45 dagar idag utan haft något problem med den

ska dock beställa en ny antenn till den

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 10:13

Jepp, har själv en wrt54g och kan bara rekommendera den starkt. Fast jag hade lagt in firmware från www.sveasoft.com istället

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 15:01

Okej, ja WRT54G fick ju bra betyg i MW:s routertest. Att den är ful som stryk spear ingen roll då jag ska gömma undan den i ett skåp. Höga betyg och lågt pris på Pricerunner talar också till dess fördel.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-21 22:54

Kikar lite på D-Link 514. Är inte i behov av Extreme-fart, då iBooken bara har "vanligt" AirPort och den verkar ligga bra till i pris lite här och var. Kravet är bara att min 24Mbits-ADSL från BBB kan nyttjas av iMacen fullt ut, vilket nuvarande Netgear-låda inte tillåter.

1
Bevaka tråden