Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Axplock av reaktioner på Mac mini

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gjorde en sökning på Google på Mac mini för att se hur reaktionerna ser ut. Jag gjorde mig jobbet att klistra in talande formuleringar, och sammanställer det här. Jag har undvikit de vanliga mac-sidorna, eftersom jag var mest nyfiken på attityderna utanför skarorna av redan frälsta.

Detta är vad jag har skrapat ihop från de fyra första sidorna av sökträffar. Jag har inte sett en enda uteslutande negativ kommentar.

Ars Technica
http://arstechnica.com/articles/paedia/hardware/mac-mini.ars

Citat:

In keeping with the idea of an iPod in every pocket, and a Mac in every home, the Mac Mini is pictured next to the, er, bait. The Mac Mini at first reminds of the Micro ATX Whatever PC, except that with Apple, small, like everything else must be beautiful. At 3 pounds it weighs less than the lightest laptop Apple makes, and its profile is nearly as slim, a mere two inches tall, a flattened Cube — but flattened with style. The surfaces are smooth, mix of lacquer white and brushed metal, perhaps the love child design of an iMac and a PowerMac. The specifications are also, to be polite, minimal.

Om prestanda:

Citat:

What are the biggest uses for a personal computer today?
• pr0n web browsing
• E-mail
• Word processing
• Games

Well, three out of four isn't bad.

Slutsats:

Citat:

It’s not about the computer. It’s about the effect, or rather the affect. The “y” of xMac, or Mac mini, is another question: why not Windows? For people in the real world, the Mac mini, with the included software, does everything people need, while not doing things they don't need, like becoming infected with malware.

And the Mac mini does it at a price, US$499, competitive with the charcoal turds produced by more successful PC vendors. It's taken twenty years, but Apple may have come full circle at last.

Mac mini: the white brushed metal box for the rest of us.

BBC
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4168111.stm

Citat:

The Mac mini has been welcomed by Apple fans, industry experts and PC users.

The release of the tiny, low-cost machine is seen as a good move for Apple which currently has a small share of the desktop computer market.

Mac watchers and some analysts say the Mac mini will go a long way to help Apple appeal to the mass of consumers.

They speculate that the Mac mini will be bought by iPod owners and those wanting an easy-to-use and administer second home computer.

eWeek
http://www.eweek.com/article2/0,1759,1750469,00.asp

Citat:

"The Mac mini is exactly what Apple has needed to capture Windows users to the [Mac] platform," said analyst Charlie Wolf with investment bank Needham & Co., of New York. He said the low-priced box combined with the "secret sauce"—Apple's easy-to-use iLife content-creation tools, such a iMove and iDVD—were a compelling story. "There's nothing like it for Windows," he said.

eWeek har även talat med Peter Glaskowsky:

Citat:

At the same time, Peter Glaskowsky, an analyst with the Envisioneering Group in Seaford, N.Y., said there'd be little traction for the Mac mini in the enterprise world. "It's hard to imagine an enterprise-level corporation that'd want a Mac but not prefer the power of an iMac or the portability of a PowerBook," he said.

Still, he predicted the new, small Mac would be a hit product. "It's the Mac half-cube," he said, referring to a previous compact Mac model that saw disastrous sales due to a combination of limited expansion and high price. "But Apple will sell 10 times what it sold of the Cube because people can afford the Mac mini."

Ur en blog på O'Reilly Network
http://www.oreillynet.com/pub/wlg/6212

Citat:

I'm a big fan of Apple's new Mac Mini. It looks great. It's elegantly small. And I can seriously recommend it to my friends whose PCs are saddled with adware, spyware, and viruses, which pretty much includes all my neighbors with Windows PCs (and me too, now). Chuck points out that there are some, potentially interesting uses for the Mac Mini other than recruiting Windows users to the Mac camp, but right now I want to focus on switching.

You see, it just seems to me that the time is right for Apple to make a push into the mass-market. First, and bear with me a bit here, let me review some common reasons to go Windows rather than Mac:
1. Windows PCs can be had cheaply
2. There's more software for Windows than for the Mac
3. Some web sites seem to favor Windows Internet Explorer
4. Buy Windows, and you fit in with the majority

I'm sure there's more reasons that I'm missing. But no matter. The Mac Mini certainly answers objection #1. Not only can you get a Mac for $500, it'll look a whole lot cooler than any Windows PC (that I've seen) for the same price.

But here's my real point: All the reasons to stay with Windows pale in the light of one fact. And that fact is:

Your Windows PC won't work!

CNN
http://edition.cnn.com/2005/TECH/ptech/01/11/apple.value.reut/index.html?section=cnn_tech

Citat:

Apple has traditionally aimed for high-end markets both for its Mac computers and the iPod, eschewing discount models.

But the company reversed that course in one fell swoop on Tuesday with the $99 "iPod shuffle" and the $499 "Mac mini."

The new products expand Apple's four-year-old "digital hub" and could broaden Apple's market considerably, analysts said.

News.com
http://news.com.com/Apple+unveils+499+PC/2100-7354_3-5532008.html?tag=nl

Citat:

The new Mac Mini will go on sale Jan. 22 and will cost $499 for the base model, or $599 for one with a bigger hard drive. The device marks one of Apple's boldest moves yet to expand PC sales beyond a loyal but limited market of Mac addicts. The iPod and Apple's iTunes music store have been responsible for a dramatic surge in Apple revenue, but to date there has been little evidence that those products have done anything for Apple's PC business.

Rätt trevlig läsning, eller hur? Särskilt om man tänker på att upphetsningen över iMac G5 knappt har hunnit lägga sig när Apple släpper Mac mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 18:17

Ja, jag tror att Mac mini kommer att bli fruktansvärt stor.

Aldrig förut har väl de vanliga nyhetstidningarna skrivit så mycket om en ny Apple-produkt och dessutom dagen efter lanseringen?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 20:19

Jag gillar vårat fruktföretag skarpt!
Inom kort kommer användarantalet börja stiga från 2% det är jag helt säker på.

Även om jag för närvarande inte planerar att köpa en mini, så är den en perfekt produkt. Billig utan att ge avkall på design och användbarhet för alla som inte egentligen bryr sig om siffror och prestanda (majoriteten av alla potentiella datorköpare.) Vi har ju nått en punkt där de flesta datorer kan täcka de flesta hemanvändares behov, då är det dags att börja konkurrera på andra kriterier, och genom ett attraktivt pris utnyttja "iPod-effekten", medan den varar!

Ursprungligen av Perry:

Jag gillar vårat fruktföretag skarpt!
Inom kort kommer användarantalet börja stiga från 2% det är jag helt säker på.

Det var länge sedan apple hade sådan här bra potential att komma åt större del av marknaden! Låt de inte schabbla bort det igen bara

Mac mini, eMac, iMac och Powermac ger en dator som passar allas plånbok och krav (nästan), pctillverkarna verkar inte kunna komma ifatt iBook och powerbook modellerna, vad gäller design och "genomtänkthet".

Framtiden ser ljusare ut på länga för Mac-diggare!

Jag tror att Mac Mini kommer att bli en formidabel succé, bara Apple ser till att kunna leverera nu, annars blir det jobbigt.
Det är bara att läsa i den där sweclockers-tråden någon länkade till häromdagen. Även peze-nissarna gillar den skarpt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 09:06

Hittade lite intressant läsning om Apple och dess konkurrenter.

"For the first time in eons, Apple is gaining market share."

http://www.theglobeandmail.com/servlet/ArticleNews/freeheadlines/LAC/20050115/RCOVER15/business/

Ursprungligen av Nurell:

Jag tror att Mac Mini kommer att bli en formidabel succé, bara Apple ser till att kunna leverera nu, annars blir det jobbigt.
Det är bara att läsa i den där sweclockers-tråden någon länkade till häromdagen. Även peze-nissarna gillar den skarpt.

Tyvärr faller många offer för "MHz-myten", folk som sitter med processorer på 3+ GHz kan inte förstå hur en fjuttig 1,25 GHz processor ens kan vara användbar. Självklart har få av dessa användare sett en Mac "in action".

Jag har lagt upp en torrent på Jon Rubinsteins förklaring över hur en G4 arbetar, jag har även en länk till detta i min signatur på Sweclockers. Ladda ner om ni inte sett den och hjälp gärna till att seeda

kolla även på dessa två:
http://www.overclockers.com/articles1176/
http://www.overclockers.com/articles1175/

Citat:

Initially, the PC makers are going to be left flat-footed, which will mean rather more mini Macs sales than otherwise, but I think this is going to give a big push to not only HTPCs, but (comparatively) little PC boxes, too.

All different kinds of little boxes. Eventually, as they come online, the mini Mac will fade, for just that reason. Since the PC world isn't a top-to-bottom monopoly like the Mac world, we'll eventually see all different kinds of little boxes meeting all kinds of needs: smaller small boxes for those with small needs, bigger small boxes for those with bigger needs, and most will be a lot more configurable than Apple's.

That's the killer advantage the PC world will always have over the Mac world: diversity and flexibility.

So the real question isn't how many mini Macs will get sold, but whether small PCs will become mainstream sooner rather than later.

(Ed brukar ha rätt vettiga åsikter i min mening)

OffT: Andersson, nic på swec? aac_ripper?

Senast redigerat 2005-01-16 13:53

Bra sammanställning Nicklas!

Här kommer en annan intressant artikel från osOpinion: Mac mini Price Significantly Less than DIY PC

Artikeln jämför Mac mini med DIY (Do It Yourself) PC. I kommentarerna kan man läsa folk som är kritiska till jämförelsen (förstås ) men det jag tycker är intressant är att även mjukvaran tas med. Det är ofta något som folk inte tar upp (de flesta macanvändare tar det för givet) men förutom hårdvaran får man ju även OS X och iLife (plus program som Safari mm som ingår gratis i OS X). Det är ju ett rätt bra värde faktiskt, för även om folk här ibland ser ner på iPhoto mm så är det ju klart användbara program även om det finns bättre. (Utöver dessa program tas även AppleWorks och Quicken 2005 for Mac upp, som verkar följa med Mac mini, hur stort värde dessa har vet jag inte riktigt.)

Och please, låt nu inte denna tråd bli datorkrig på grund av denna artikel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 13:38

Jag tror också att Mac mini blir en enorm succé. Det återstår ett problem. Minnet. Hur öppnar man på ett riskfritt sätt burken och stoppar in mer minne? När det frågetecknet rätats ut finns det inget som kan stoppa Mac mini.

Ursprungligen av Mondo:

Jag tror också att Mac mini blir en enorm succé. Det återstår ett problem. Minnet. Hur öppnar man på ett riskfritt sätt burken och stoppar in mer minne? När det frågetecknet rätats ut finns det inget som kan stoppa Mac mini.

Samma här. Det och Core Image-kompatibiliteten är mina frågetecken.

Kommer inte tillräckligt många att switcha för Apple att börja tjäna pengar på Mac mini så kommer definitivt vi redan frälsta att se till att det händer. Kolla bara på omröstningen. Frågan är bara hur många kompletterar med en mini och hur många som inte köper en iMac tack vare minin.?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 13:50

Är det någon som sett några svenska artiklar än?

Jag menar av vardagstyp eller dagstidningar.

I vårt Microsoft dominerande land så har ju Apple svårt att göra sig hörda.

Edit: Såg precis att Aftonbladet skriver om den idag.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Ursprungligen av jannes:

Är det någon som sett några svenska artiklar än?

Jag menar av vardagstyp eller dagstidningar.

I vårt Microsoft dominerande land så har ju Apple svårt att göra sig hörda.

Janne

Aftonbladet skrev om det vid lansering det gjorde dom om iMac G5 också
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,587828,00.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-25 22:16
Ursprungligen av Mondo:

Jag tror också att Mac mini blir en enorm succé. Det återstår ett problem. Minnet. Hur öppnar man på ett riskfritt sätt burken och stoppar in mer minne? När det frågetecknet rätats ut finns det inget som kan stoppa Mac mini.

XLR8yournac har en länk till ett filmklipp som visar hur man enkelt med hjälp av en spackelspade tar bort skalet på Mac mini för att kunna installera minne.
Direktlänk till filmen http://www.smashsworld.com/uploads/macminidl.php

Ursprungligen av Homy:

XLR8yournac har en länk till ett filmklipp som visar hur man enkelt med hjälp av en spackelspade tar bort skalet på Mac mini för att kunna installera minne.
Direktlänk till filmen http://www.smashsworld.com/uploads/macminidl.php

Problemet är att garantin ryker all världens väg...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 20:46

"He invested in some kind of Fruit company"....

Önskar jag kunde säga dessamma...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 14:00

Svenska IDG, Computer Sweden och Mikrodatorn kommer väl att tiga ihjäl Mac mini så mycket de orkar, som vanligt när det handlar om Apple-produkter. Datorn har inte Windows installerat, och därför anses den ointressant för deras läsare kan man tänka sig. I USA däremot är en Mac också en PC. En persondator. PC World, en IDG-tidning, kommer garanterat att skriva extremt positivt om Mac mini, på samma sätt som de gav iMac G5 fem poäng av fem möjliga.

Kan man parallellkoppla en Mac Mini och en PC burk

Det här är kanske en dum fråga, men jag undrar om det går att parallellkoppla en Mac Mini med en PC burk?

Vad jag tänker mig är en kombination av hårdvara och mjukvara i Windows som gör att en traditionell PC användare kan plugga in en Mac Mini vid sidan av sin vanliga burk. Jag tänker mig en lösning där båda är igång samtidigt och en Mac Icon kommer upp på PCs desktop precis som en extra hårddisk. Vill användaren köra t.ex. ett program i iLife serien klickar han eller hon på Macsymbolen och Macen tar nu över skärm och tangentbord. (Alternativt körs Macen i ett fönster i Windows precis som VirtualPC går i ett eget fönser). När man är färdig klickar man på en Windows symbol i dockan, och med en elegant övergång (ungefär som när man byter användare i OSX) kopplas man vidare och nu är det PC burken som är den som tangentbord och skärm är kopplade till.

På det här sättet skulle man kunna förena det bästa av två världar - PCs överlägsenhet som spelmaskin och Macens överlägsenhet när det gäller användarvänlighet och smarta program - Detta utan att behöva köra via en långsam emulator.

Men jag är ingen datanörd, och har därför ingen aning om det skulle gå att få att fungera. Om det gick tror jag däremot att det skulle kunna ge en väldigt stor marknad för Apple. Tänk alla prynnissar som nu får möjlighet att koppla in ytterligare en ny rolig pryl till sin PC. En pryl som gör att de kan leka med helt nya och eleganta program etc utan att behöva ha två separata datorer med bildskärm, tangentbord etc. Eftersom MacMini levereras med attraktiv mjukvara blir prylen inte särskilt dyr - och dessutom får man ju en extra hårddisk på köpet.

Kanske är en sådan här lösning redan på gång - Nån som vet?

Crister

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-23 12:20
Ursprungligen av Crister:

Det här är kanske en dum fråga, men jag undrar om det går att parallellkoppla en Mac Mini med en PC burk?

Vad jag tänker mig är en kombination av hårdvara och mjukvara i Windows som gör att en traditionell PC användare kan plugga in en Mac Mini vid sidan av sin vanliga burk. Jag tänker mig en lösning där båda är igång samtidigt och en Mac Icon kommer upp på PCs desktop precis som en extra hårddisk. Vill användaren köra t.ex. ett program i iLife serien klickar han eller hon på Macsymbolen och Macen tar nu över skärm och tangentbord. (Alternativt körs Macen i ett fönster i Windows precis som VirtualPC går i ett eget fönser). När man är färdig klickar man på en Windows symbol i dockan, och med en elegant övergång (ungefär som när man byter användare i OSX) kopplas man vidare och nu är det PC burken som är den som tangentbord och skärm är kopplade till.

På det här sättet skulle man kunna förena det bästa av två världar - PCs överlägsenhet som spelmaskin och Macens överlägsenhet när det gäller användarvänlighet och smarta program - Detta utan att behöva köra via en långsam emulator.

Men jag är ingen datanörd, och har därför ingen aning om det skulle gå att få att fungera. Om det gick tror jag däremot att det skulle kunna ge en väldigt stor marknad för Apple. Tänk alla prynnissar som nu får möjlighet att koppla in ytterligare en ny rolig pryl till sin PC. En pryl som gör att de kan leka med helt nya och eleganta program etc utan att behöva ha två separata datorer med bildskärm, tangentbord etc. Eftersom MacMini levereras med attraktiv mjukvara blir prylen inte särskilt dyr - och dessutom får man ju en extra hårddisk på köpet.

Kanske är en sådan här lösning redan på gång - Nån som vet?

Crister

Det där kan du redan göra med t.ex. Timbuktu, VNC, Apple Remote Desktop eller MS Remote Desktop. Det finns förmodligen fler lösningar. Jag vet inte om det t.ex. går att köra DeameWare (eller hur det stavas) på en Mac.

Ett alternativ är att skaffa en KVM-switch.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 15:52
Ursprungligen av Crister:

Det här är kanske en dum fråga, men jag undrar om det går att parallellkoppla en Mac Mini med en PC burk?
Kanske är en sådan här lösning redan på gång - Nån som vet?

Crister

Det går att se varandra i båda världarna. Du kan även köpa en adapter som dlear skärmen på två datorer och swtichar vid behov.

Mvh
Jonas

Det går typ, christer

Någon lösning i stil med VPC fast med hårdvara är av tekniska skäl totalt uteslutet. Men att dela skärm och tangentbord är lätt och smidigt, köp bara en USB KVM switch t.ex. den här http://www.aten.com/02-p-item.php?id=471. Det är den jag använder och jag är nöjd, finns säkert bättre och sämre, men se till att det är en som stödjer USB-tangentbord, för annars så blir det strul med macen (då de flesta andra alternativ kör PS2 anslutning)

Jag kör alltså en PC och en mac på samma uppsättning tangentbord/skärm och så "byter" man dator via en knappkombination på tangentbordet. Fungerar fin fint.

/Kalle

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 12:25

Till och med själve Djävulen själv (Paul Thurrott) är översvallande positiv…

[font="times"]Let me address some concerns. Yes, a SuperDrive is extra. RAM is extra. The monitor, mouse and keyboard will add up. Yes, the 32 MB 1999-era video card is a joke. You know what? Who cares? The Mac mini rocks. I want one.
Grade: A. It's about time. The Mac is back, baby.[/font]

Ursprungligen av Pär:

Till och med själve Djävulen själv (Paul Thurrott) är översvallande positiv…

Nu blir jag intresserad! Har befunnit mig på den ljusa sidan i snart fem år, men aldrig stött på detta namn (Thurott vill säga, inte djävulen). Vem är han och vad har han gjort?

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Nu blir jag intresserad! Har befunnit mig på den ljusa sidan i snart fem år, men aldrig stött på detta namn (Thurott vill säga, inte djävulen). Vem är han och vad har han gjort?

Han är mer övertygad än Bill Gates och Steve Ballmer tillsammans om att Windows är guds gåva till mänskligheten.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Han är mer övertygad än Bill Gates och Steve Ballmer tillsammans om att Windows är guds gåva till mänskligheten.

Har nu besökt hans sidor. Fantastisk läsning! Har alltid trott att folk hållt sig till windows, helt enkelt för att de aldrig fått prova OSX, men denna man har ju faktiskt testat det. Lik förbaskat kan han skriva artiklar som "Panther - the good, the bad, the ugly". Skrattretande. Men han gillar ju iaf minin.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Nu blir jag intresserad! Har befunnit mig på den ljusa sidan i snart fem år, men aldrig stött på detta namn (Thurott vill säga, inte djävulen). Vem är han och vad har han gjort?

Han driver nån slags windows supersite, där han rapar om hur coolt Longhorn kommer bli, när det nu kommer.... Helt sjukt beteende, det handlar ju inte ens om Tiger!

OJ!

Nu måste jag nästan köpa en.

Inte för att jag behöver den, eller har råd, men om HAN är positiv, då har vi att göra med ett underverk.

Jag kan skuldsätta mig för underverk

Två pers i mina två paralellklasser har sagt att de nog ska köpa en. En pluggar dataspelsprogrammering och den andre dataspelsdesign.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-06 20:13

Nej, apple har sagt att garantin inte ryker för att man öppnar mac minin.

Går den däremot sönder när man gör det eller till följd av något man gör när man har den öppen så får man skylla sig själv (såklart)

1
Bevaka tråden