Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tyst extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är på gång och ska köpa en extern hårddisk. Den är tänkt att komplettera iBooken för lagring av filmer, bilder och annat och kommer att stå bredvid denna i bokhyllan för visning av filer på TV:n. Har redan en Lacie 300GB ansluten till G5:an och den fungerar bra fast den låter lite för mycket för att det ska kännas riktigt bra att köpa en till. Undrar därför ifall någon har något tips om en tystlåten (ett måste), liten (inget måste, men ett plus) och samtidigt stor (200GB eller mer känns som ett minimum) extern hårddisk. iBooken har ju bara USB 2 och Firewire 400 så FW 800 på denna är inget måste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 18:10

LaCie är bland de bästa som finns.

Jag köpte en Firewire-HD från Macoteket, en av dem som de förmodligen skruvar ihop själva. Min är på 120 GB, men den går nog att få i större. Snyggt, kompakt aluminiumchassi och närmast knäpptyst (fläktlös, antar jag). Jag är mycket nöjd med den, har haft den ett halvår ungefär.

Jag har en LaCie D2 som jag är mycket nöjd med. Tyst, robust och snygg. Kolla in den!

Det finns många bra.
Jag har en LaCie D2 som FW-kontakten ramlat in på, så vad det gäller kvalitet där så är jag tveksam. Jag har flera grejor från LaCie som funkar bra, kanske bara hade otur med just den.
Men jag har en ny Seagate Barracuda 200 MB med 8 MB cache och 7200 rpm som jag köpte från Dustin för runt en tusenlapp, den skruvade jag in i ett FW 800-chassie från Macoteket. En riktigt tyst, väldigt snabb och bra HD för knappt 2 papp. Satsa på FW 800, det är bra mycket snabbare än 400.

Angående Macotekets hårddiskar: har de bara en kontakt? Alltså antingen FW 400/800 och ingen USB alls? Antar att det är så.

Vad gäller 800:s fördelar så är det ju inget man kan utnyttja med iBooken eftersom den bara har FW 400 och USDB 2.

Ursprungligen av zkirtap:

Angående Macotekets hårddiskar: har de bara en kontakt? Alltså antingen FW 400/800 och ingen USB alls? Antar att det är så.

Vad gäller 800:s fördelar så är det ju inget man kan utnyttja med iBooken eftersom den bara har FW 400 och USDB 2.

Chassin med FW 800 har två portar för FW och en för USB 2. Det följer med en sladd med 800 i ena änden och 400 i andra.

Så de har alltså tre portar (800, 400 och USB 2) - gäller detta verkligen samtliga externa hårddiskar... Och 800-400-sladden du nämner - varför skicka med den om det ändå finns 400-port på hårddisken? Är väl bara tacka och ta emot antar jag.

Ett tyst och smidigt alternativ är Maxtor OneTouch. Finns i olika storlekar och är tyst som en mus. Köp den från en PC-nasare och formattera om den till HFS+ (kommer som FAT32). Priserna har enligt Pricerunner sjunkit rejält.

Maxtor OneTouche är enligt min mening snyggare än LacCie Porche, tystare än LaCie D2 och har två FW400- samt en USB2-port. Matning via strömdongle dock.

Ursprungligen av zkirtap:

Så de har alltså tre portar (800, 400 och USB 2) - gäller detta verkligen samtliga externa hårddiskar... Och 800-400-sladden du nämner - varför skicka med den om det ändå finns 400-port på hårddisken? Är väl bara tacka och ta emot antar jag.

Nej, de med FW 800 har två st 800-portar och en USB 2. En sladd med 400 i ena änden och 800 i den andra följer med. De med FW 400 har två 400-portar och ingen USB.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-16 10:00

Jag har en Lacie Porsche 160Gb som jag är mycket nöjd med. Men har hört om många som har problem med den. Den stänger av sig efter ett tag (det gör kanske alla externa, har bara testat den här så jag vet inte) så om den inte används så är den helt tyst. Annars så kan den låta lite grann.

Det är egentligen bara valet av HD som behöver avgöra ljudnivån, det finns en uppsjö av passivt kylda chassin där ute.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 14:05

Funderar på en LaCie D2. Är det värt 350 spänn extra hos Apple store för att få med Intego Personal Backup ?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 14:24

En annan fundering är Western Digital Media Center 250 GB med

8-in-1 memory card reader
Dual-option Backup—automatic or on-demand
USB 2.0 hub with two ports; one conveniently located on the front for easy connection of USB peripherals such as a keychain drive, printer, keyboard, or mouse
7200 RPM rotational speed and 8 MB cache for maximum storage performance.
Includes Dantz Retrospect® Express backup software
Built-in USB 2.0 hub for additional drive connections
Two FireWire ports
Front-mounted power button with Safe Shutdown for additional data protection
Fluid Dynamic Bearing (FDB) motor for near-silent operation with WD's whisper-quiet hard drives
Cool running ensured by an elegant, heat-dissipating case
Vertical or horizontal placement
Kensington® security loc

Det låter ju bra på pappret. Är det bra också ? 2385:- hos mycom.

Ursprungligen av condon:

Funderar på en LaCie D2. Är det värt 350 spänn extra hos Apple store för att få med Intego Personal Backup ?

Nix. Det finns billigare alternativ. Kolla på Version Tracker.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-24 19:58

Någon som har koll på denna Seagatedisk? Seagates IDE-diskar brukar ju vara rätt så tysta...
http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/284368/details

leonardo: tänkte byta till en Maxtor Onetouch II då Lacies senaste firewire 800 diskar visat sig inte fungera samtidigt som en Canon dv-kamera är inkopplad.

Slås den på/av automatiskt när datorn slås på/av och går i/ur viloläge när den är kopplad via firewire? Har en tredjeparts firewiredisk som kräver att man använder en strömbrytare på baksidan för detta.

Ursprungligen av buenoben:

leonardo: tänkte byta till en Maxtor Onetouch II då Lacies senaste firewire 800 diskar visat sig inte fungera samtidigt som en Canon dv-kamera är inkopplad.

Slås den på/av automatiskt när datorn slås på/av och går i/ur viloläge när den är kopplad via firewire? Har en tredjeparts firewiredisk som kräver att man använder en strömbrytare på baksidan för detta.

var läste du om problemen med Canon DV och LaCie-diskar?

Ursprungligen av Patrik G:

var läste du om problemen med Canon DV och LaCie-diskar?

Fick själv erfara problemet på min iMac med en Canon XM2:a. Fick detta svar från Lacie:

Citat:

The Canon camcorder cannot coexist with any device that supports FW800 like
the Extreme; this is a Canon limitation.

Solution is to establish separate FireWire bus for the camcorder to isolate
from other FireWire drives. Can be added with PCI card in G4/G5 computers or
PC Card in PowerBooks.

This is the only workaround.

Problem is due to camcorder not supporting the FW800 interface as found in
the Extreme, even when used with the FW400 port.

Canons support kände inte till problemet men lovade att höra av sig, har inte hört något från dem än och det har gått mer än en månad :/ Lacie hårdisken är tillbaka hos Dustin.

Ursprungligen av buenoben:

Fick själv erfara problemet på min iMac med en Canon XM2:a. Fick detta svar från Lacie:

Canons support kände inte till problemet men lovade att höra av sig, har inte hört något från dem än och det har gått mer än en månad :/ Lacie hårdisken är tillbaka hos Dustin.

men det är alltså ett Canonproblem med FW800-prylar och inte enbart ett LaCIe-problem?

Ingen annan som vet hur det ligger till med maxtors OneTouch firewire diskar? Slås de på/av automatiskt när datorn slås på/av och går i/ur viloläge när den är kopplad via firewire?

Är nöjd innehavare av en Maxtor Onetouch Pro 250 GB (firewireansluten). Har inte haft tillfälle att jämföra direkt mot en LaCie, men den spinner tyst. Kan rekommenderas.

Ursprungligen av buenoben:

Ingen annan som vet hur det ligger till med maxtors OneTouch firewire diskar? Slås de på/av automatiskt när datorn slås på/av och går i/ur viloläge när den är kopplad via firewire?

Jag har en Maxtor OneTouch 160Gb (inte senaste modellen, utan den med blått chassi). Inte speciellt tyst tycker jag, har fått ställa den på en musmatta för att vibrationerna inte skall fortplanta sig i möblerna. Den spinner dock ner när man unmountar från Mac på FW.

Ursprungligen av tvamvarg:

Jag har en Maxtor OneTouch 160Gb (inte senaste modellen, utan den med blått chassi). Inte speciellt tyst tycker jag, har fått ställa den på en musmatta för att vibrationerna inte skall fortplanta sig i möblerna. Den spinner dock ner när man unmountar från Mac på FW.

En sån har jag med (fast 200 GB-modellen). Fläktlös men inte ljudlös. En fånig sak är att om man bryter strömmen till den så måste man ansluta den och montera-avmontera för att få den att spinna ner (men när den väl spunnit ner är den rätt tyst).

Skulle jag köpa en ny blir det att köpa Seagate's egna. Kanske inte snyggast men man får en bra disk i alla fall.

Har nu två lacie diskar. 160gb och 250gb. Tyvärr är dessa diskar rena skiten. Det som är tråkigt med lacie är att vissa har tur och får Seagate diskar andra har otur med som mig och åker på Maxtor diskar som tyvärr är opålitliga. Verkar vara hemskt strömkänsliga och minsta lilla så ger de upp.

Båda har varit in på service vilket sköts med fedex till Frankrike och tar en jäkla lång tid.

Nu är de tillbaka, haft tur och fått 160gb utbytt mot en ny disk och kontroller. 250gb fick jag en helt ny.

Men nu har det blivit resonans i 250gb och den låter för mycket för att vara trevlig att ha på skrivbordet så den har hamnat vid servern.

Nä Lacie diskar är snygga men tyvärr så är det verkligen att köpa grisen i säcken när man inte vet vilken hårddisk som sitter i.

Alternativt är att bygga ett eget. Du kan även byta ut diskarna i de flesta chassina. Men som på lacie verkar ju även kontrollern vara lite tveksam.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-24 12:23
Ursprungligen av bingolotto:

Nä Lacie diskar är snygga men tyvärr så är det verkligen att köpa grisen i säcken när man inte vet vilken hårddisk som sitter i.

Då har jag haft tur. Min går som en klocka och är tyst som en mus (Lacie D2 250). Men man ska väll inte "ropa hej när man är i glashus" - den är bara ett par månader gammal.

nu har jag beställt en hårddisk.
va tror ni om denna?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=WDXF2500JB

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-06 10:28
Ursprungligen av corbijn:

nu har jag beställt en hårddisk.
va tror ni om denna?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=WDXF2500JB

Hur gick det?

Då kan du kanske svara på buonobens fråga ovan. Sätter de igång automatiskt när datorn slås på/av eller sätts igång efter vila? Min Lacie gör det och jag tycker att det mest är irriterande eftersom de inte är alltid man vill använda den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 22:42

Jag har två LaCie d2 Extreme 200 GB nu. Grymt bra grejor. Den ena har två Fw 800- och en Fw 400-port, den andra två Fw 800, en Fw 400 och en USB 2. I övrigt är de identiska. Det sitter bra och rätt så tysta hårddiskar från Western Digital monterade i dem.

Bevaka tråden