Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken webbläsare använder du?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 17:14

Vilken eller vilka webbläsare använder du? Du kan rösta på flera alternativ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-15 17:28

Firefox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 17:29

Ahem... Firefox heter den nu ja...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-15 17:46

Lynx fattas.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 17:56

Nä, fel!
Det finns inga program till Mac - det kan inte finnas så mycket läsare…

(Curl och EmacsWthree då??? Är det "Annan"? Är det någon som använder det? Till vad i så fall?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 17:59

Jag har använt Safari sedan jag skrotade Classic och gick över till Mac OS X, men nu börjar jag tycka att Mozilla Firefox är överlägset bäst.

Safari för det mesta. Den är otroligt bekväm. I andra hand kommer firefox, och någon enstaka gång drar startar jag Shiira.

Varför är inte PT Bruiser inte med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 21:06

FireFox är min favorit, flikar, bokmärkesmenyn till vänster, klara nästan alla sidor och den som laddar snabbast. Safari på klar andra plats.

För min del:

95% FireFox
5% Safari

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-15 21:46
Ursprungligen av Andersson:

För min del:

95% FireFox
5% Safari

Instämmer nu då även Länsförsäkringars bank fungerar fullt ut med Firefox.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 21:30

safari...
har testat de flesta andra... camino kom nära men safari verkar alltid komma tillbaka till slut...

Firebird och Firefox är olika läsare. Jag använder dem båda, men mest Firefox - både i Macarna hemma och i Windows-pc:n på jobbet. I HP-UX-datorn på jobbet använder jag Mozilla, men jag vet inte vad den heter i "efternamn".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-15 22:56
Ursprungligen av Alphonze:

Firebird och Firefox är olika läsare. Jag använder dem båda, men mest Firefox - både i Macarna hemma och i Windows-pc:n på jobbet. I HP-UX-datorn på jobbet använder jag Mozilla, men jag vet inte vad den heter i "efternamn".

Njaeee...Firefox hette Firebird t.o.m. version 0.6 eller nåt sånt. Så dom bytte när dom bytte version, och då kan man ju iofs säga att det är olika läsare, precis som Mac OS 10.2 och 10.3 kanske kan säga vara olika operativsystem.

(Nu var jag väl snäll som nästan vände det till att du har rätt...)

Ursprungligen av Danne V:

Njaeee...Firefox hette Firebird t.o.m. version 0.6 eller nåt sånt. Så dom bytte när dom bytte version, och då kan man ju iofs säga att det är olika läsare, precis som Mac OS 10.2 och 10.3 kanske kan säga vara olika operativsystem.

(Nu var jag väl snäll som nästan vände det till att du har rätt...)

Hehe! Jo, tackar och bugar. Men visst har du rätt. Jag har inte kollat så jättenoga versionshistoriken, men det är version 1.4 på min Firebird.

(Får väl ta och kolla upp riktigt noga vad det är för Mozilla-variant jag har på HP-UX-burken då, men programsymbolen är misstänkt likt Firebird-M:et...)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-16 13:35
Ursprungligen av Alphonze:

(Får väl ta och kolla upp riktigt noga vad det är för Mozilla-variant jag har på HP-UX-burken då, men programsymbolen är misstänkt likt Firebird-M:et...)

Öh, du menar Mozilla-M:et... Du kör förmodligen Mozilla, inte Firebird.

Ursprungligen av tjogin:

Öh, du menar Mozilla-M:et... Du kör förmodligen Mozilla, inte Firebird.

Jag kör (ibland) det som det heter/hette; Mozilla Firebird, men, som sagt, gäller Firefox nu - Mozilla Firefox...på Mac. Vad enbart "Mozilla" är för webbläsare vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 22:56

Jag använder Safari, för jag upplever att det där med webbläsare är samma sak som med teman.

Teman kan vara en kul grej och man testar några stycken ett tag, men till slut så upptäcker man att det märks att det är Apples egna inbyggda som är det rikiga, för det känns mycket mer genomtänkt och passande.

Jag har kört med Firefox ett tag för att testa om det är bättre eller sämre, men jag upplever det som av lägre kvalitet på något sätt. Bla så ser alla knappar etc ut som i Windows, vilket är hemskt fult.
Men när det är sidor som inte funkar med Safari, då använder jag Firefox - det brukar faktiskt funka bättre än IE.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-15 23:17

Firefox.

Har försökt köra Safari men valde Firefox p.g.a. alla plugins, samt att Safari är mycket mer instabil, särskilt när man laddar ner stora och många filer.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 00:47

Safari!! Klart bäst och snabbast plus att jag är van med dess tangentbordskommandon.
Använder Firefox till bankärenden och inget annat.

Har testat Omniweb oxå och gillar dess innovativa funktioner. Men som sagt safari fixar biffen och bläddrar 99% av alla sidor jag surfar på!

/jensa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 13:45

Det där med Mozilla, Mozilla Firefox och Netscape är förvirrande. Två av dem borde skrotas. The Mozilla Foundation borde satsa på EN bra webbläsare inte två, och AOL borde anamma den webbläsaren och inte köra med sin eländiga Netscräp.

Det kanske skulle äntligen TVINGA Handelbanken att komma med en bättre, säkrare, plattformsoberoende säkerhetslösning.

Ursprungligen av Mondo:

Det där med Mozilla, Mozilla Firefox och Netscape är förvirrande. Två av dem borde skrotas. The Mozilla Foundation borde satsa på EN bra webbläsare inte två, och AOL borde anamma den webbläsaren och inte köra med sin eländiga Netscräp.

Det kanske skulle äntligen TVINGA Handelbanken att komma med en bättre, säkrare, plattformsoberoende säkerhetslösning.

Där finns det ju enorm potential som AOL och FireFox skulle kunna ta tillvara på:

Anställa några av de bästa utvecklarna från projekten, fortsätta utvecklingen som open source, och spamma hela USA med AOL-skivor, fast denna gången med FF på skivan. AOL skulle säkert stiga i graderna bland OSS-folket om det skedde.

95% Safari
4,9% Firefox
0,1% wget

Synd att Firefox inte är så "maccig" som man skulle vilja.. isåfall skulle jag använda den, men som nån annan här sa så känns de som att Safari passar bättre ihop med resten. Därför får de bli Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 14:05

Javisst. Och lansera Firefox (under ett bättre namn kanske?) som en SÄKER webbläsare som är enkel att installera. En webbläsare som i ett slag ersätter Internet Explorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-16 14:26

Hade backspacetangenten funkat som kortkommando för "back" i Firefox hade man ju kunnat överväga att switcha från Safari... (Eller finns det något annat vettigt kortkommando?)
Kortkommandona känns generellt mer genomtänkta och intuitiva i Safari.

Firefox för hela slanten. Förutom att jag tycker den är bäst så finns den även till alla plattformar som jag kör (Linux, Unix, BSD, Mac OS X samt Windows. Finns den till OS/2?).

Apporpå diskussionen Firebird/Firefox så fick dom byta namn pga Firebird redan var upptaget. Gillar egentligen Mozilla mer men har bytt till Firefox för att den är mer slimmad.

Ursprungligen av august:

Hade backspacetangenten funkat som kortkommando för "back" i Firefox hade man ju kunnat överväga att switcha från Safari... (Eller finns det något annat vettigt kortkommando?)
Kortkommandona känns generellt mer genomtänkta och intuitiva i Safari.

Går fin-fint att ställa in kortkommandorna hur du vill. Inställningsmöjligheterna i Mozillaprogramvarorna är näst intill oändliga!).

Edit: Kommando+vänster piltangent är standard för Back.

1
Bevaka tråden