Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappad i backen: Glapp skärm på iBook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 20:25

Fick in en 12" iBook idag som varit i backen. Nu glappar skärmen. Har någon erfarenhet av detta. Kan man "kolla och pula" med något? Detta inlägg är lite av ett "long shot", men, men. Alternativet är annars som vanligt (för datorer över 2 år) skroten.

Senast redigerat 2005-01-14 22:28

En polare skruvade nyligen upp sin iBook för att fixa en av skärmsladdarna som gått av. Man får ta isär datorn rätt rejält och iBook är väl inte direkt kända för att vara enkla att jobba med när det gäller sådant, men det går.

Jag är polaren.

Jag hade precis samma fel. Det var ljusstyrkan som var glapp. Det blev mer och mer med tiden, till slut var det inte längre ljus. Och iBooken blev tämligen oanvändbar.

Jag antog att felet låg kontakten mellan skärm och dator, då det glappade när man rörde skärmen.
Med hjälp av en Applemanual så beslöt jag mig öppna datorn. Det visade sig att alla kontakter satt där de skulle och såg bra ut, så problemet måste ligga i skärmen eller kabelanslutningen.

Då den högra sladden från skärmen sköter ljuset så provade jag vrida på den och upptäckte att jag fick ljus i vissa lägen. Så jag beslöt att öppna skärmen. Hela skärmen räknas dock som en(1) reservdel av Apple så instruktioner hur man öppnar den saknas. Men det fanns 4 st insex på sidorna. Dock av någon okänd diameter. något mellan 1,5-2mm, ingen av de nyklar jag hade. Besökte byggverkstäder och bildelsfirmor, men de kände inte till diametern. Ej heller den lokala Appleåterförsäljaren.

Hittade dock att en Torx(T7 eller T8) passade hyfsat i hålen om jag filade till den och hamrade ner den med en gummihammare, och jag fick upp skärmen.

Efter det var det bara att lokalisera kabelbrotten och laga.

Hur det gick kan ni se i bilderna.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 12:02
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

".." Efter det var det bara att lokalisera kabelbrotten och laga. ".."

Påmin mig att det är dig Fredrik jag ringer om jag får problem med skärmen i framtiden. Snyggt jobbat!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-16 11:55
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

/.../

Men det fanns 4 st insex på sidorna.

/.../

bilderna.

Aha! Insex!! Som i sex kanter. Jag har alltid sagt insektsnyckel etc... Tack för den Fredrik.

Ursprungligen av dala:

Aha! Insex!! Som i sex kanter. Jag har alltid sagt insektsnyckel etc... Tack för den Fredrik.

Ha ha, klassiskt misstag. Men du kan trösta dig med att du knappast är ensam

Som sagt, bra jobbat Fredrik! Min iBook (första generationen fyrkantiga, från våren 2001) har samma problem. Detta har dock uppstått av sig själv utan hjälp av backen. Ett glapp som blivit värre och värre, så numera kan jag kanske öppna skärmen ca 2 cm innan den svartnar. Funkar väl iofs om man lägger kinden på bordet och kikar in. :rolleyes: Får se om jag nånsin orkar skruva lika mycket som du.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Som sagt, bra jobbat Fredrik! Min iBook (första generationen fyrkantiga, från våren 2001) har samma problem. Detta har dock uppstått av sig själv utan hjälp av backen. Ett glapp som blivit värre och värre, så numera kan jag kanske öppna skärmen ca 2 cm innan den svartnar. Funkar väl iofs om man lägger kinden på bordet och kikar in. :rolleyes: Får se om jag nånsin orkar skruva lika mycket som du.

Ja det är nog precis samma fel som jag hade. Min är också en första generationens (Dual USB som den kallas).

Det tog inte längre än 2h att skruva isär den, och kanske en timme att skruva ihop.

Ursprungligen av dala:

Aha! Insex!! Som i sex kanter. Jag har alltid sagt insektsnyckel etc... Tack för den Fredrik.

Hehe, säkert vanligt misstag.
Det är antagligen lika ännu vanligare att man tror att Phillips (phillips skruvmejsel tex.) som tillverkar verktyg är samma som Philips som gör audioprylar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 13:02

Grymt jobbat Fredrik!

  • Medlem
  • 2005-01-15 14:26

En bekant till mig hade samma problem, men han slapp skruva själv.. Det gick nämligen på garantin!! Ring Apple och kolla. Du behöver ju inte säga att den varit i backen och hälsat på. *S*

Tack grabbar. Är själv ganska förvånad över att jag faktiskt lyckades laga han.

För övrigt så tyckte jag att det var ganska simpelt att öppna iBooken. Har hört mycke om hur svårt det är att pilla i den. Lyckades inte ens få över en enda skruv

Min iBooks garanti försvann för länge sen, så det var antingen använda burken som server, köra extern skärm, kasta den utför balkongen eller laga den.

1
Bevaka tråden