Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigaste priset på en G4 Cube?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 01:02

Hejsan!

Tycker G4 Cube verkar vara en fin fin dator. Har lite frågor:

1. Hur billigt kan jag hitta en som billigast? Själva burken då alltså.
2. Hur kan den uppgraderas? Vilka platser har den?
3. Kan man ha ett AirPort Extreme kort i den? Kan man ha Airport överhuvudtaget?
4. Hur många hårddiskar får det plats?
5. Kan man montera en combo eller superdrive i den?
6. Kan man stoppa i ett Radeon kort i stil med 9600/9800 eller nåt omkring det från ATI?
7. Hur mycket minne får det plats?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-30 01:26

1. Hur billigt kan jag hitta en som billigast? Själva burken då alltså. Svar:?
2. Hur kan den uppgraderas? Vilka platser har den? 1 2X AGP 2, USD 1.1 2, Firewire 400, så bara Processor, Grafikkortet, HD och minnen.
3. Kan man ha ett AirPort Extreme kort i den? Nej. Kan man ha Airport överhuvudtaget? Ja
4. Hur många hårddiskar får det plats? 1 st
5. Kan man montera en combo eller superdrive i den? JA men bara slot-in.
6. Kan man stoppa i ett Radeon kort i stil med 9600/9800 eller nåt omkring det från ATI? Ja men då behövs ett nytt hus från PowerLogix
7. Hur mycket minne får det plats? 3 st PC100 enligt Apple 1,5 GB
Läs mer på Cubeowner.com

Senast redigerat 2004-12-30 04:20
  • Medlem
  • 2004-12-30 03:32

Finns G4-uppgraderingar på hela 1.7GHz till den. Men max 1.3 om man fortfarande vill ha en fläktlös burk.

I och med att iMac mini kom igår så kan ju ingen frisk människa begära mer än 1-3000kr för sin Cube. Rätt intressant att se hur det går med begagnatpriserna på en av universums mest övervärderade datorer. Personligen tycker jag att en Cube (om den fullpackad med utrustning) maximalt bör kosta hälften av vad en mini kostar.

Ursprungligen av Pelleman:

I och med att iMac mini kom igår så kan ju ingen frisk människa begära mer än 1-3000kr för sin Cube. Rätt intressant att se hur det går med begagnatpriserna på en av universums mest övervärderade datorer. Personligen tycker jag att en Cube (om den fullpackad med utrustning) maximalt bör kosta hälften av vad en mini kostar.

Eftersom Cuben går att uppgradera med processorkort grafikkort och större snabbare intern hårddisk än Mac Mini så lär begagnat priserna inte förändras så mycket och många vill ju ha den för designen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 23:54

Precis. Med ett sådant lågt pris känns det menigslöst att sälja cuben nu! Kommer nog att ge bort den...njae...låna ut den till någon kan switchas över möjligen.

Fast Kuben har ju en viss kult-status ändå, eller hur?
Men det blir nog svårt att ta ut överpriser nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 00:06

Den förblir säkert en kultmaskin.
Skulle lätt behålla den om jag fick tag på en liten bra TFT-skärm på 10-12". Då tar den liten plats och skulle funka som jukebox och hemma server.

  • Medlem
  • 2005-01-13 19:02

Frågan är hur Mini-macen påverkar pris på andra begagnade macar.
Ingen kan väl längre begära 6000:- för en G4/733, för att ta ett exempel.

Ursprungligen av hawa:

Frågan är hur Mini-macen påverkar pris på andra begagnade macar.
Ingen kan väl längre begära 6000:- för en G4/733, för att ta ett exempel.

G4 powermac begagnatpriser kommer nog inte heller gå ned så mycket eftersom det ofta är musiker och videofolk som letar efter sådana för att kunna sätta i DSP kort som inte fungerar i Mac Mini.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 02:14
Ursprungligen av Simon Templar:

G4 powermac begagnatpriser kommer nog inte heller gå ned så mycket eftersom det ofta är musiker och videofolk som letar efter sådana för att kunna sätta i DSP kort som inte fungerar i Mac Mini.

Korrekt. Jag är musiker och hade faktiskt en G4/733 QS hemma en stund för att kontemplera möjligheten. Men så drar man igång datorn och möts av ett DÅN. Då vet man att PCI-behoven är en bagatell i jämförelse. Finns trots allt firewire. Så jag funderade på en Mini. Men funderade mer och behövde även najs skärm osv. Och då fick det bli en iMac G5 20". Väldigt tyst hittills. Tystnad och sober design är väldigt, väldigt viktiga faktorer egentligen. Åtminstone i hemmiljö.

Kuben har hållits uppe av att det inte finns någonting jämförbart förrän nu. Mac Mini är i en liknande nisch, så jag anser att Kuben måste tappa en del nu.

Det är precis som för en massa år sedan, när Powerbook 540c hade de mest hårresande andrahandspriser rätt länge. En gammal maskin är som hetast om det inte finns en ny modell som duger för att ersätta den. En G4 är lätt att ersätta, utom möjligen sista OS9-maskinen. Kuben kommer liksom sista 9-G4'an att ligga lite över norm på möjligheten att starta i OS9, men med Mac Mini är det nästan bara det den lever på.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-16 16:29

ett mac-'systerforum' i danmark har en del som vill bli av med sina cubar, på sitt köp & sälj område:
http://www.macnyt.dk/marked/?action=marked_view_ad&query=11057095054104570

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 18:12

yep. rätt oskönt att kuben dykit i pris som fan.
har inte fått något bud som varit värt att bli av med min ögonsten... den får bli världens snyggaste server typ...

tycker iofs det borde väga in lite om man har 120 gb 7200 rpm disk, 1,5 gb ram etc. saker som inte ens är möjliga i minin. mini med 1 gb ram går ju på 9000 nästan. dessutom kommer cuben ändå vara bra mycket ovanligare och tuffare än minin med en upplaga på 100.000 st i månaden.
men visst det är ju 450 mhz, och jag skulle också hellre valt en mini.

är jävligt glad att det kommit ett alternativ till cuben som förhoppningsvis kommer att bli ett permanent inslag i apples sortiment. så jag skiter egentligen i att cuben inte är värd nåt längre

ett slutgiltigt avgörande för cuben i förhållande till minin är dock fläktljudet. det återstår att se... dom flesta som betalat dyrt för en cube har ju i första hand motiverat det med att få en knäpptyst arbetsmiljö.

btw. ingen cube på ebay verkar ju gå för under 500 euro. och de flesta är långt ifrån maxade.

Senast redigerat 2005-01-16 18:57
  • Medlem
  • 2005-02-11 01:39

Va´ bra.....

Det var mycket positivt om Cuben, och jag håller med. En himla mysig burk. Tyst och rullar och går.....

Har tyvärr haft sönder mitt DC/DC kort... Någon som har lite rester kvar hemma? (det var det kortet som delvis skapade knapp-problemet, har man det numera så er det antagligen enbart Powersuplly som spökar)

Som sagt behöver ett.....

Otroligt att ingen har tipsat om Mactracker som kan laddas ner via versiontracker eller www.apple-history.com

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 08:41

Det går att tysta ner en PM G4 så att den blir nästan lika tyst som en iMac. Man får helt enkelt byta ut fläktarna.

Jag hade en Enermax kullagrad 120 mm chassifläkt i min Sawtooth som jag nu har flyttat över till min PM G4 Digital audio. I nätdelen på Sawtooth:en sitter det en Papst 80 mm 12 db fläkt. Den får sitta kvar där. Jag skall inhandla en likadan till min "nya" dator.

Min PM G4 DA kostade 2500 kr begagnad. Den har det som Cuben och Minin saknar.

Det går, men för den som inte är så van vid fläktbyten, var ska jag börja? Vad ska jag köpa? Lågt buller är en av kubens stora fördelar, och en G4 som är lika tyst är en svår konkurrent, med rejäla kortplatser, plats för flera hårddiskar, lättservad mm.

Kubens andrahandsvärde verkar vara den vanliga paradoxen med charmiga Macar. Den är värd mer för säljaren än för köparen. I grannforumet var det på gång några begagnade kuber, och jag kunde tänka mig att bjuda 2500 för en, men mer känns som rent överpris. Prylen har ju inte ens vanlig ljudutgång, och måste byggas ut med både minne och hårddisk, och helst en dyr accelerator för att vara någorlunda modern. Det är liksom bara lådan man betalar för.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 09:56

Steg 1 Börja med chassifläkten på en PM G4. Den är lättast att byta.
Man behöver barta lossa strömkablarna och peta upp dem i nivå med nätdelen.
Skruva loss "huset" med CD:n och zip-driven från framsidan på datorn. Dra ut dem en bit utan att lossa sladdarna.
Sen är det lätt att lossa chassifläkten (fyra skruvar) och flytta den åt vänster samt avlägsna den.
Ett litet problem med att koppla in en ny fläkt är att Apple enbart använder två ledare till chassifläkten och de flesta fläktar har en kontakt med tre ledare som inte passar rakt av.

Men köper man en Enermax 120 mm, som jag rekommenderar, så levereras den med en s k strömtjuv och rätt kontakt som passar. Då behöver man inte använda den tvåpoliga strömkontakten överhuvudtaget. Mycket enkelt och smidigt. Enermax-fläkten har också ett reglage som gör det möjligt att manuellt ställa varvtalet. Jag kör min på det lägsta (tystaste) varvtalet. Eventuellt så får jag höja varvtalet något när jag byter till en snabbare processor. Så här ser fläkten ut:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

Steg 2 är väl att byta grafikkort, om man inte redan har gjort det. Jag har ett Geforce4 MX, utan fläkt, som är betydligt tystare än t ex fläktförsedda grafikkort typ ATI Rage Pro 128.

Steg 3 är att ge sig på nätdelen och sätta in en 80 mm Papst. Men då får man vara rejält försiktig, så att det inte blir det sista man gör.

1
Bevaka tråden