Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac g5 bästa minneskonfig.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Vad är att föredra

Köpa en 1 gigs sticka för drygt 2 papp och
få 1.25 gig på två olika stickor. Eller
beställa datorn med två lika 512 stickor
för ca 2 papp och få en gig med identiska minnen?
Gör 0,25 någon skillnad? och är det en nackdel
att det är två olika storlekar på minnena?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-15 17:52

Ställde samma fråga i en snarlik tråd men fick inget direkt svar.

iMacen kan dra nytta av parmonterade minnen (som måste vara likadana).

Svårt att säga om 1 GB parmonterat eller 1,25 GB oparat är att föredra. Jag vet inte.
Du får välja mellan hastighet och kapacitet, skulle jag gissa. Att kunna lagra 25% mer data eller få tag i den (mindre mängd) data du lagrar i 1 GB parat snabbare.

Med tanke på att 2 GB parat är att föredra (jag säger inte att du ska lägga ut sex tusen nu), så är det bättre inför framtiden att köra 1024 + 256 MB.

Den dag du har pengarna för att köpa ytterligare en gig, sätter du in den istället för 256an, och har de ultimata 2 parade gigabyten.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Med tanke på att 2 GB parat är att föredra (jag säger inte att du ska lägga ut sex tusen nu), så är det bättre inför framtiden att köra 1024 + 256 MB.

Den dag du har pengarna för att köpa ytterligare en gig, sätter du in den istället för 256an, och har de ultimata 2 parade gigabyten.

Där har du helt rätt, tänkte inte på det men det är bäst att vara framtidssäkrad
och 25% mer är 25% mer.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-15 18:46

Men vad låg bakom de första påståendena om att de bägge minnena helst skulle ha samma storlek?

Ursprungligen av Le:

Men vad låg bakom de första påståendena om att de bägge minnena helst skulle ha samma storlek?

De kan ju inte paras om de inte är likadana. Varje cell måste återfinnas på bägge modulerna, annars blir det snett.

Troligtvis blir prestandan ändå bättre med två parmonterade 512-stickor eftersom de också har snabbare timings (om man nu köper bra minnen). Jag köpte två från Kingston med livstidsgaranti som var snabba och bra. Chansen att jag kör något som kräver mer minne just nu är väl egentligen minimal även om jag arbetar med photoshop-dokument som kan vara 250mb stora. Behöver jag 2gb minne köper jag det när behovet kommer och säljer mina nuvarande. Då har det dessutom säkert blivit vanligare med snabba pc3200-minnen på 1024mb.

1
Bevaka tråden