Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musplattan har fått spatt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-01-04 16:57

Min vita iBook 10GB har ett återkommande problem. Det går inte att styra med musplattan. Som om den vore laddad med statisk elektricitet. Pilen hoppar som den vill och man blir till slut tokig.
Någon som har samma problem och vet hur man fixar det???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-04 17:51

Liknande problem

Jag har dock ingen markör som hoppar omkring. Jag får frysningar av markören och musplattan verkar inte fungera. Ofta börjar det som att markören fastnar för att ganska snart lossna igen. Efter ytterligare ett tag så fryser den totalt och jag får boota om för att få den att funka som den skall. Har inte lyckats lista ut vad det är som orsakar beteendet.
Har en iBook G4 800 MHz.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-04 22:36

Tja.

Det finns 2 saker som kan ha hänt, den ena värre än den andra.

1: Fet fingrar, men även om du har ätit klementiner, kan orsaka sånt beteende. Torka plattan försiktigt med nåt fuktigt, och tvätta händerna noga.

2: Detta har hänt mig (ibook g3 500) men har även läst att andra har haft strul.
Först började det med konstiga rörelse på pekaren, sen slutar den funka osv. Det visade sig då att anslutning på moderkortet från plattan hade lossat...
Så nu måste jag försöka löda på den igen :/

Tur att man har sin nya PB tillhands

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-01-04 23:22

Byta plattan

Tack för inlägg.
Ibland verkar det som om det går bättre med lite fuktiga fingrar men det är skumt. Plötsligt när man sitter där så funkar det som det ska i en halvtimme. Vet någon vad det kostar att byta plattan.

Jag hade liknande problem, men tycker mig ha blivit av med dem sedan jag började köra en haxie som heter SideTrack (http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/). Den tillåter att man kalibrerar plattan, ungefär som man gör med pekskärmen på en PalmPilot, och det hjälper. Dessutom får man en scrollfunktion, precis som ett scrollhjul på en mus, i plattans högerkant, som är alldeles utmärkt.

Vissa nya problem får man på köpet: när man väcker burken, tar det 5 - 10 sekunder innan plattan också vaknar, och nån gång hänger scrollfunktionen kvar tills man knackar till på plattan. Men jag tycker nog fördelarna överväger. Som med huvuddelen av shareware kan man prova gratis ett tag och se om man blir nöjd.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-01-25 00:46

Man kan köpa ny platta för 2,5 tusen. Shit.

Det hjälper inte med Sidetrack men tack för tipset. Talade med en macverkstad som sa att det bara var att byta. Man måste då byta hela ovansidan av datorn och det kostar mer än en fjärdedels ny iBook. Vad är det som har hänt??

Sista (troligen dum) fråga

Det kan väl inte vara så enkelt att Du kör med båda händerna nära plattan? Det är rätt frestande att t ex peka med höger pekfinger och klicka med vänster, och då hamnar vänster långfinger strax över plattan, som då verkligen får spader på allvar.

Känner Du för att öppna burken och leta efter dåliga kontakter e d har Du en nyttig länk här:

Öppna iBook

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 17:04

Det tråkiga är att även min relativt nya iBook har samma problem (det är rätt många saker som krånglar, fast just nu bara en). Pekaren börjar "studsa" omkring innan den tillslut bara fastnar helt och hållet. Oerhört irriterande.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-01-30 16:22

Nollställ PRAM

Jag hittade ett tips på ett Apple-forum. Att nollställa PRAM (tror jag). Stäng av, ta bort batteriet samt trycka på den nästa dolda knappen invid ljudutgången på vänster sida. Jag gjorde detta och var lycklig i en halv dag. Det verkade som om allt var som det skulle och att det var stabilt. Sen började skiten igen och kommer och går som vanligt. Tack för alla tips. Det är INTE så att jag tallar med ett annat finger samtidigt så det kan det inte vara. Sen vad gäller isärtagningen: är det rimligt att det är dålig kontakt när det ibland fungerar helt perfekt?

Nu har jag nollställt PRAM fler gånger med samma positiva resultat, problemet är ju bara att det inte är permanent utan att det är tillbaka efter några timmar. Jag har upptäckt en ny sak som kanske kan ge en ledtråd till problemets lösning. När den är som mest spattig så reagerar den t.o.m. på NÄRVARON av mitt finger. Håller jag ett finger någon centimeter ovanför plattan så rycker det förväntansfullt i pilen. Statisk elektricitet har en del i problemet här. Märkligt.

Senast redigerat 2005-01-31 22:17
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-02-08 01:32

Kan inte vara bara hårdvara

Jag vill inte att denna tråd ska slockna så jag fortsätter. Nu är det så att pilen kan helt försvinna ibland. Men bara jag startar om så går den igen. Jag har länge trott att det måste vara en hårdvarugrej men detta tyder ju på att även mjukvaran är inblandad. Är det ingen som vet? Kan jag åberopa någpn slags garanti trots att datorn är 2,5 år, nog är det väl meningen att den ska hålla längre än så?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 02:17
Ursprungligen av pict:

Jag vill inte att denna tråd ska slockna så jag fortsätter. Nu är det så att pilen kan helt försvinna ibland. Men bara jag startar om så går den igen. Jag har länge trott att det måste vara en hårdvarugrej men detta tyder ju på att även mjukvaran är inblandad. Är det ingen som vet? Kan jag åberopa någpn slags garanti trots att datorn är 2,5 år, nog är det väl meningen att den ska hålla längre än så?

Har för mig att Apple har förlängt garantin på iBook. Var visst nåt knas med moderkorten på vissa.
kolla med närmaste ÅF eller direkt med Apple.

1
Bevaka tråden