Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 233 som extern monitor?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 13:37

Mac mini har satt mig i ett dilemma:

Min mamma tycker sin gamla iMac 233 är så "söt" så hon vill absolut inte skiljas från den. Detta innebär att jag inom kort måste plocka isär hela maskinen för att stoppa in en snabbar hårddisk, samt stoppa i lite mer minne.

Jag skulle helst köpa henne en helt ny Mini mac för att slippa...

Eftersom hon inte har någon monitor och tycker att iMac är så söt...skulle man inte kunna modda den så att den är extern monitor till Mini macen?

Någon som sett en sådan modifikation?

Jag har frågat något liknande, om iMac G5, och fick svaret att eftersom det inte finns någon regelrätt VGA-ingång till skärmen, dem är ju "hårdkopplad" till grafikkortet, så blir det mycket svårt.. Ett alternativ är ju iofs att ta ut allt som ryms i iMacen, och ersätta det med innehållet från en vanlig CRT-monitor, även om det inte skulle se så snyggt ut på baksidan så tror jag helhetsintrycket skulle kunna vara mycket fint. Dessutom får hon en ny, bättre CRT-skärm istället för iMacens suddiga gamla skärm...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 14:13

Tidiga iMac (rev.A-D) har en lös bildskärmskontakt på undersidan (mellan "moderkortschassi" och en lös sladd under plastkåpan i botter).
Kontakten är en vanlig klassisk mac-bildskärmskontakt (db-15) så en adapter til lVGA krävs.

Visst går det, och det går säkert knöka in en miniMac i chassit oxå om man rycker ur orginalmobot. Man får väl trixa lite för att få till det med CD-inmatningen och "split out pane" för FW/USB/10baseT, men det är ju mer "pillemansjobb" än reella svårigheter.

Visst, det går men hur bra blir det när det är färdigt?

Skänk era iMac G3 till Omar istället. Så gör ni en vägärning.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 14:25
Ursprungligen av Pär:

Tidiga iMac (rev.A-D) har en lös bildskärmskontakt på undersidan (mellan "moderkortschassi" och en lös sladd under plastkåpan i botter).
Kontakten är en vanlig klassisk mac-bildskärmskontakt (db-15) så en adapter till VGA krävs.

Det låter ju för bra för att vara sant! Hon har en rev.b vill jag minnas. Så det skulle alltså bara vara att krångla ut kabeln på baksidan på något vänster samt köpa en DB-15 till VGA-adapter och köra?!

Fantastiskt!

Vill jag ha en DB-15 hane eller DB-15 hona till VGA?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 14:32
Ursprungligen av Goka:

Vill jag ha en DB-15 hane eller DB-15 hona till VGA?

En sådan här kanske: http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e102234 ? Undrar banne mig om det inte sitter en sådan på min gamla 7600. Måste upp på vinden och titta!

Ursprungligen av Goka:

Det låter ju för bra för att vara sant! Hon har en rev.b vill jag minnas. Så det skulle alltså bara vara att krångla ut kabeln på baksidan på något vänster samt köpa en DB-15 till VGA-adapter och köra?!

Måste väl fixa strömtillförseln till skärmen också på något vis?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 14:42
Ursprungligen av Bob the Builder:

Måste väl fixa strömtillförseln till skärmen också på något vis?

iMacen får väl vara på som vanligt, fast med skärmen urkopplad (klipp klipp?) internt? Fläkten kanske man skulle döda på en gång.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 14:59

Annars borde du väl bara kunna kapa strömmen till moderkortet direkt från nätagregatet? Synd att förstöra den, kanske blir värd lite pengar + nostalgiskt värde om några år.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 15:00
Ursprungligen av KoTTeN:

Annars borde du väl bara kunna kapa strömmen till moderkortet direkt från nätagregatet? Synd att förstöra den, kanske blir värd lite pengar + nostalgiskt värde om några år.

Ja, jag ska inte röja sönder den helt - det vore ju onödigt. Kan tänka mig att det inte dröjer länge förrän en 15-tums Cinema Display blir ledig någonstans, och då kanske iMacen får nytt liv och dessutom en resa till Afrika.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-14 18:42
Ursprungligen av Pär:

Skänk era iMac G3 till Omar istället. Så gör ni en vägärning.

Vilken otrolig kille!!! Tänk vad skönt att slippa kladda med en maskin man ändå inte får betalt för, samtidigt som man gör en välgärning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-14 15:11

Undrar hur vanligt det blir med miniuppgraderade iMac:ar rev. A-D?

Vi väntar ivrigt på de första bilderna.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 15:13
Ursprungligen av Macus:

Undrar hur vanligt det blir med miniuppgraderade iMac:ar rev. A-D?

Vi väntar ivrigt på de första bilderna.

Inte så vanligt tror jag. Skärmen på de gamla iMacarna är ju unken minst sagt Men det är tufft med 1.42 Ghz rev A iMac.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 19:35
Ursprungligen av rhesus:

Inte så vanligt tror jag. Skärmen på de gamla iMacarna är ju unken minst sagt

Klaga inte, det är 15" TFT i denhär 233:an

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-01-14 15:16

Hmmm, jag har en gammal Mac IIfx i skrubben. Tänk att riva ut innandömet och gömma en minimac i lådan. Osx på en IIfx... Kul!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 15:20
Ursprungligen av pekka:

Hmmm, jag har en gammal Mac IIfx i skrubben. Tänk att riva ut innandömet och gömma en minimac i lådan. Osx på en IIfx... Kul!

Och jag har en SE och en SE/30 (och plus också tror jag - köte dem för 100 spänn styck från Lunds universitet) i vilka man skulle kunna klämma in en 9"-LCD och en Mini. Blir perfekt i köket.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 15:28
Ursprungligen av pekka:

Hmmm, jag har en gammal Mac IIfx i skrubben. Tänk att riva ut innandömet och gömma en minimac i lådan. Osx på en IIfx... Kul!

Ursprungligen av Goka:

Och jag har en SE och en SE/30 (och plus också tror jag - köte dem för 100 spänn styck från Lunds universitet) i vilka man skulle kunna klämma in en 9"-LCD och en Mini. Blir perfekt i köket.

Arghh. Nooooooo! Bort med tassarna från dessa antikviteter!

1
Bevaka tråden