Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första galningarna har redan demonterat Mac mini

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-01-14 14:09

Ja, så där på direkten ser det ju inte ut att vara så svårt att montera minne (för att man ska slippa Apple Stores DYRA minnen).

  • Medlem
  • 2005-01-14 16:29
Ursprungligen av pekka:

Ja, så där på direkten ser det ju inte ut att vara så svårt att montera minne (för att man ska slippa Apple Stores DYRA minnen).

har den bara 1 slot för minnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 16:36
Ursprungligen av ridim:

har den bara 1 slot för minnet?

Ja ...

Men målgruppen kommer nog ändå inte att behöva mer än 1 GB RAM.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 16:37
Ursprungligen av Rajje:

Ja ...

Är det ovanligt? Tror inte det...

Ja fast vart hittar du ett pc2700 minne på 1Gb för under 2500kr?
Blir svindyrt om man vill ha mer än 512MB i mini Macen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-14 14:49
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja fast vart hittar du ett pc2700 minne på 1Gb för under 2500kr?
Blir svindyrt om man vill ha mer än 512MB i mini Macen.

1 gig minne kostar ju 4000 på AppleStore. Men tex macoteket har 1 gigs moduler för 2200 spänn. Med moms

Ursprungligen av coach:

1 gig minne kostar ju 4000 på AppleStore. Men tex macoteket har 1 gigs moduler för 2200 spänn. Med moms

Här är dom billigare ändå!

http://www.specitek.se/content/popup/productinfo.asp?id=19674&gid=212

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-14 16:38
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja fast vart hittar du ett pc2700 minne på 1Gb för under 2500kr?
Blir svindyrt om man vill ha mer än 512MB i mini Macen.

Här har du ett PC3200 för 1695 kr:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123697&cks=PRL

Detta minnet fungerar fint i en Mac mini eftersom snabbare DDR-minnen är bakåtkompatibla och automatiskt ställer in sig på PC2700-timing i den sådan burk...

Sälj 256:an som satt i för 300 kr och du har uppgraderat din Mac mini till 1024 mb ram för 1395 kr. Smidigt, eller hur?

Men hur öppnar man burken?

Hur har de fått tag på den, den skeppas ju inte förrän den 29:e?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 15:05

nog bara ta å slita lite i grejerna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 15:15

Hur man lyfter på motorhuven fick man inte se, och det verkar vara i det momentet som svårigheten finns! Känns som innehållet i Mac mini är fotat på MWSF?

Fotat på Macworld, de har ett moderkort i montern, som de fotat.

Kommer inte vara svårt att byta minne, men kan bli klurigt att få upp lådan. Men Apple har sagt att garantin ryker inte vid byte av minne, så länge man inte har sönder något. Om samma sak gäller vid egenhändig montering av Airpor/tBT vet jag inte.

Sen har det sagts från olika källor att hårddisken sitter klurigt till, under moderkortet.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 15:41
Ursprungligen av Leftrustle:

Men Apple har sagt att garantin ryker inte vid byte av minne, så länge man inte har sönder något.

Bra helgardering

Går inget sönder behöver man inte garantin, och går något sönder och man har öppnat den någon gång så har man ingen garanti...
Bom måste mena fysiskt sönder (typ bryta dän något) för annars är det ju en helgardering...

Jo, det var det. T.ex. om en plastpigg går sönder vid öppnandet osv.

Man får väl vänta och se tills supportsidorna dyker upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-14 16:10

Fan, formgivarna på Apple måste verkligen älska sitt jobb. En undersida på en dator.. jag tror att jag är kär i den datorn

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-14 16:41

Jag skulle uppskatta om alla som gnäller över att det bara finns en minnesplats i Mac mini visar mig en länk på ett enda nano-itx-moderkort i världen som har mer än en minnesplats.

Det finns inte, eftersom det helt enkelt inte finns plats för det på morderkortet, så enkelt är det. Vill man sätta in flera minnesmoduler får man skaffa en större dator helt enkelt, vad är det som är så konstigt med det?

Ursprungligen av akesson:

Jag skulle uppskatta om alla som gnäller över att det bara finns en minnesplats i Mac mini visar mig en länk på ett enda nano-itx-moderkort i världen som har mer än en minnesplats.

Det finns inte, eftersom det helt enkelt inte finns plats för det på morderkortet, så enkelt är det. Vill man sätta in flera minnesmoduler får man skaffa en större dator helt enkelt, vad är det som är så konstigt med det?

Man skall aldrig säga att ett sådant kort inte finns om man inte har belägg för det...;)

http://newweb.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010045463

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-14 17:20
Ursprungligen av xplane:

Man skall aldrig säga att ett sådant kort inte finns om man inte har belägg för det...;)

http://newweb.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010045463

Och man ska läsa igenom inlägg ordentligt innan man svarar, xplane.

Det där är ett mini-ITX (17x17 cm), som alltså är större än Mac mini´s totala storlek med låda och allt. Moderkortet i Mac mini är mindre än mini-ITX, snarare närmre nano-ITX i storlek.

Om du läser igenom mitt tidigare inlägg så ser du att jag skrev nano-ITX, så du får börja leta igen!

Senast redigerat 2005-01-14 19:30
1
Bevaka tråden