Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris på en beg. Ibook?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:05

Hej alla på 99mac!

Mitt första inlägg här och det kommer handla om att jag försöker gå över till Mac från Windows. Jag har under en tid bevakat en massa beg. ibooks, rätt dyra om man jämför, men stabiler saker visserligen.

I alla fall, jag har hittat en Ibook 800 Mhz Combo 14" för 6000 kr. Då med 128 Mb Ram och utan Airportkort (det måste jag ha), där datorn har repor på baksidan. Tänkte kolla med er om detta är ett bra köp? Nu när Appel har sänkt priset för samtliga modeller? Är som sagt inte så insatt, försöker dock bli det.

Jag vet att max är 640 Mb Ram i Ibook och att Mac OS X kräver minst 512 Mb, om man vill njuta riktigt! Jo, Mac OS X Panther skickas med som CD-R, till datorn ovanför i texten.

Vore jätte skönt om jag fick lite tips och råd ang. köpet, då jag litar på att ni är kunnig här.

Mvh
G.Lindqvist

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 09:17

Är det ingen som har några åsikter om detta? Jag står och väntar med mitt köp.. så jag behöver verkligen hjälp.

Visserligen såg jag följande:

Citat:

G4 - 0.65*10^-5 * Processorhastigheten (G4/800MHz -> 5200:- )

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 09:30

Rätta mig om jag har fel:

Att datorn är en 800mhz 14" Ibook innebär väll att processorn är en G3 och inte en G4. Det borde väl dra ner priset ganska rejält.

Kom ihåg att man kan få en ny IBook för 10 000(9000 som student) som har airport kort och ett nytt och fräsht batteri.

Om du köper den begagnade datorn och köper både airport och nytt batteri blir nog summan uppåt 8 000. Lite väl mycket för en gammal G3:a, och inte alls prisvärt mot en ny iBook

//Erik

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 10:06
Ursprungligen av ergu:

".." Att datorn är en 800mhz 14" Ibook innebär väll att processorn är en G3 och inte en G4. Det borde väl dra ner priset ganska rejält. ".."

Hm, sant! Värt att kolla upp..

Vilken dålig koll jag har på mac-världen!

Ursprungligen av ergu:

".." Om du köper den begagnade datorn och köper både airport och nytt batteri blir nog summan uppåt 8 000. Lite väl mycket för en gammal G3:a, och inte alls prisvärt mot en ny iBook

Ja, den ibook som jag har kollat på här samma spec. som denna: Appel-History

Det blir som du säger väldigt dyrt.

Senast redigerat 2005-01-12 11:20

Jag köpte faktiskt min första mac igår - en iBook G3 700mHz 12" 256 mb - och jag betalade ett rejält överpris - 5200 kr - men när jag nu sitter här med denna vackra och snabba tingest, kan jag inte reta mig.

Så jämfört med mig, kommer du garanterat att göra en bra affär!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 16:59
Ursprungligen av rosenthal:

Jag köpte faktiskt min första mac igår - en iBook G3 700mHz 12" 256 mb - och jag betalade ett rejält överpris - 5200 kr - men när jag nu sitter här med denna vackra och snabba tingest, kan jag inte reta mig.

Så jämfört med mig, kommer du garanterat att göra en bra affär!

He he, jag som känner att jag kommer betala överpris.

Härligt att du fått din Ibook! Bodde säljaren i samma stad som dig?

Senast redigerat 2005-01-12 17:32
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-12 18:02

Jag är i precis samma sits som du och har bevakat begagnade iBooks ett tag, men kommit fram till att det inte är värt att köpa en begagnad. Priserna är alldeles för höga relativt de nya och folk verkar inte ha förstått att priserna på nya iBooks är så låga som de är nu. Visst betalde de en massa när de köpte sina, men man måste ju jämföra med nypris.

En minnesuppgradering, Airport Express och kanske ett nytt batteri (dyrt!) gör att jag kommer satsa på en ny. Tänkte beställa idag, men så kom uppgraderingen av iLife '05 och iWork '05 som man kommer få gratis om man väntar tills den 29 januari när de släpps. Surt att behöva vänta ytterligare! Men jag kanske ändå gör det eftersom jag sparar några hundra som jag annars måste betala för att uppdatera programmen.

Mitt tips är alltså: köp en ny. Då får du dessutom garanti och en repfri, läcker maskin!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 18:06
Ursprungligen av gurne:

".." Mitt tips är alltså: köp en ny. Då får du dessutom garanti och en repfri, läcker maskin!

Jo, jag ganska kluven gällande köp av beg. mac. Så jag väntar och ser vad säljaren säger, om vi kan enas om något eller om han går ner i pris. Just nu känns det dyrt!

Vad tänkte du beställa för modell gurne? Ibook eller PB? 12" eller 14"?

Hej!

Har en dator som kanske kan passa?

Ibook G3 900mHz,
12"
640mb
Airport
40GB
CDRW/DVD

6000?

Hör av dig till
Jedes02@student.vxu.se

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-12 19:22
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Vad tänkte du beställa för modell gurne? Ibook eller PB? 12" eller 14"?

Egentligen skulle man såklart vilja ha en schyst PB, men prisskillnaden är ju såpass stor och jag är fortfarande så mycket student att jag helt enkelt inte riktigt har råd. Detta blir dessutom min första mac. Jag har varit och kollat och känt lite på både iBook 12" och 14" och har kommit fram till att jag vill ha en 14". Det får bli en Powerbook när jag jobbar om ett par år.

Många tycker att 12" är mycket bättre eftersom det ändå är samma upplösning (1024*768) på 14", men jag tycker att pixlarna blir för pluttiga på 12". Jag ska ha den istället för min nuvarande gamla stationära PC så jag vill inte ha en pytteskärm och har ingen lust att köpa till en större LCD just nu i vilket fall. Fast visst, 12" är en grymt smidig dator att ta med sig, men det är inga problem att bära med sig en 14" heller för den delen. Kommer inte ha med mig den jätteofta, men ibland så.

Du då, är du också ute efter en 14" eller var det bara att du fick ett bra pris på den ovanstående? De flesta iBook:ar som säljs begagnade är ju 12".

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 19:41
Ursprungligen av gurne:

Egentligen skulle man såklart vilja ha en schyst PB, men prisskillnaden är ju såpass stor och jag är fortfarande så mycket student att jag helt enkelt inte riktigt har råd. Detta blir dessutom min första mac. Jag har varit och kollat och känt lite på både iBook 12" och 14" och har kommit fram till att jag vill ha en 14". Det får bli en Powerbook när jag jobbar om ett par år.

Många tycker att 12" är mycket bättre eftersom det ändå är samma upplösning (1024*768) på 14", men jag tycker att pixlarna blir för pluttiga på 12". Jag ska ha den istället för min nuvarande gamla stationära PC så jag vill inte ha en pytteskärm och har ingen lust att köpa till en större LCD just nu i vilket fall. Fast visst, 12" är en grymt smidig dator att ta med sig, men det är inga problem att bära med sig en 14" heller för den delen. Kommer inte ha med mig den jätteofta, men ibland så.

Du då, är du också ute efter en 14" eller var det bara att du fick ett bra pris på den ovanstående? De flesta iBook:ar som säljs begagnade är ju 12".

Hua, blir ruskigt sugen på en PB varje gång jag ser en. Mums! Är nog i samma sits som dig, är lite för mycket student. Visserligen har jag kommit igång med ett eget företag nu. Så snart!!

Jag skulle helst vilja ha en 14", men de är så dyra beg. Svårt att se på en 12", gissar jag?!

Vet inte om jag fick ett så bra pris, med tanke på att jag varken får Airportkort eller mer minne för det priset. Alltså jag får bara 128 Mb Ram, det känns lite, när man ska arbeta med print/surfning.

Svårt att fynda på beg. marknade för mac. Tråkigt nog!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 21:59
Citat:

.....men så kom uppgraderingen av iLife '05 och iWork '05 som man kommer få gratis om man väntar tills den 29 januari när de släpps.

...men du får ju uppgradera för 175 kr eller nåt sånt....men det där med iwork? Gratis? stämmer verkligen det??

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-12 23:46
Ursprungligen av patzy:

...men du får ju uppgradera för 175 kr eller nåt sånt....men det där med iwork? Gratis? stämmer verkligen det??

Ja, jag vet att det bara kostar 175 kr men så farligt är det väl inte att vänta 2 veckor. Snackade med supporten idag och killen menade att man får iWork med en ny iBook, och det gör ju det mer värt att vänta lite.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 00:48

,,,kostar bara 372 för studenter iallafall.... orkar inte vänta längre nu! ...har varit jobbigt nog o vänta tills macworld!

  • Medlem
  • 2005-01-13 15:49

Priser Ibook

Jag köpte en 12 tums Ibook G3 i november. Den har 256 k i minne och 500 mhz hastighet (räcker bra för mig). Program som följde med var OS X 10.3.7 och hela Office-paketet för mac. För det här betalade jag 4 800.-.
Det tycker jag var ett helt ok pris, med tanke på att G3 är en gammal dator och en ny går att få för ca 9000:- som student.

Det här är min första mac-dator och jag kan säga att jag aldrig kommer att byta tillbaka till PC igen!! Är helt frälst och förstår inte alls varför jag väntade så länge! *S*

Det är inte lätt att hitta lätt i pris-djungeln, men en sak lärde mig en insatt vän:priserna som anges är nästan alltid för höga! Ett råd som hjälpte mig i alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 15:59
Ursprungligen av stiko:

Jag köpte en 12 tums Ibook G3 i november. Den har 256 k i minne och 500 mhz hastighet (räcker bra för mig). Program som följde med var OS X 10.3.7 och hela Office-paketet för mac. För det här betalade jag 4 800.-.
Det tycker jag var ett helt ok pris, med tanke på att G3 är en gammal dator och en ny går att få för ca 9000:- som student.

Det här är min första mac-dator och jag kan säga att jag aldrig kommer att byta tillbaka till PC igen!! Är helt frälst och förstår inte alls varför jag väntade så länge! *S*

Det är inte lätt att hitta lätt i pris-djungeln, men en sak lärde mig en insatt vän:priserna som anges är nästan alltid för höga! Ett råd som hjälpte mig i alla fall!

Mmm, blir så frestad... vill ha en Ibook nu!

Är så less på Windows, hoppas jag kan hitta en snabbt och till ett bra pris. Ahh!

  • Medlem
  • 2005-01-13 16:52

För mig tog det två veckor innan jag hittade min Ibook till rätt pris, sen tog det fyra lååååånga dagar innan jag fick den på posten, men det var helt klart värt all väntan!

Jag blev också spy less på windows.. Men OS X är helt underbart! Har föressten sett att många hävdar att OS X inte fungerar bra med 256 MB ram, men jag kan säga att det stämmer inte! Jag har det och har aldrig det minsta problem. Men då är jag också "normal" användare när det gäller internet, bild och ljud.Kanske ska tillägga att jag spelar aldrig spel på min dator så det kanske skulle ha gjort saken annorlunda..

Men lycka till i ditt letande, hoppas du hittar en till bra pris. Jag hittade föressten min på Tradera, har du kollat där?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 17:41
Ursprungligen av stiko:

För mig tog det två veckor innan jag hittade min Ibook till rätt pris, sen tog det fyra lååååånga dagar innan jag fick den på posten, men det var helt klart värt all väntan!

Jag blev också spy less på windows.. Men OS X är helt underbart! Har föressten sett att många hävdar att OS X inte fungerar bra med 256 MB ram, men jag kan säga att det stämmer inte! Jag har det och har aldrig det minsta problem. Men då är jag också "normal" användare när det gäller internet, bild och ljud.Kanske ska tillägga att jag spelar aldrig spel på min dator så det kanske skulle ha gjort saken annorlunda..

Men lycka till i ditt letande, hoppas du hittar en till bra pris. Jag hittade föressten min på Tradera, har du kollat där?

Jag har väntat en vecka nu på hitta det rätta priset. Kör annonsguiden.nu, mactorget.nu och annonserna här på 99mac. Annonsguiden klarar av att både ta in annonser från Tradera och Blocket mfl.

Jag är behov av att köra print program på datorn, därmed kan 256 Mb bli för lite. Bonus bara om spel går att köra, vilket jag inte har tid med egentligen.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-12 19:48

Jag köpte precis en iBook G3 700 Mhz, 256 mb ram, 14" display, DVD/CD-RW och 30 gig HD för 3000 kr. Måste varit ett helt ok köp, eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 19:57
Ursprungligen av akesson:

Jag köpte precis en iBook G3 700 Mhz, 256 mb ram, 14" display, DVD/CD-RW och 30 gig HD för 3000 kr. Måste varit ett helt ok köp, eller?

Morr!
Det var ett vettigt pris för den prestandan. Tänk om fler säljare kunde förstå det!

Var det via kompis eller annons du köpte den akesson?

Måste instämma med tidigare talare i att priset på begagnade ibooks ofta är alldeles för höga, jag menar när man kan köpa en ny iBook för 8500kr med Mecenat så känns det lite konstigt då man blir erbjuden en 800mhz iBook för 7000kr... Letar själv efter en ibook förtillfället, men verkar inte hitta någon för ett vettigt pris.

Köp nytt. Tänk på att apple nyligen boostat prestandan hos befintliga maskiner, samt att man gjort en valuta-justering.

Jag köpte tex min 14" 933 Mhz 40 Gb hd iBook för 13500. Köpte till en 512 Mb-sticka och ett ape-kort, så det blev typ 2000 till. Ca 15500 mao.

Idag får du en 14" 1.33 Ghz 60 Gb hd med ape-kort på plats för 12500. Köp till ett minne (512) för ca 900 pix. du är du uppe i 13400, vilket är en hundring mindre än vad jag gav för min grundkonfade iBook, med sämre prestanda, mindre hd och inget ape.

Vad jag menar är att det skulle bära emot att sälja min maskin för 8-9000 bara för att göra en ny back-affär, jag tror att många med mig känner att de skulle vilja ha ut mer för sin iBook. Jag resonerar så här; jag behåller min iBook, den är ju skitbra, väntar lite längre med att köpa nytt...

Ni som kliver in i MacOSX förtrollade värld - köp en ny ibook - de är billiga.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 09:40
Ursprungligen av sugplopp:

Köp nytt. Tänk på att apple nyligen boostat prestandan hos befintliga maskiner, samt att man gjort en valuta-justering.

Jag köpte tex min 14" 933 Mhz 40 Gb hd iBook för 13500. Köpte till en 512 Mb-sticka och ett ape-kort, så det blev typ 2000 till. Ca 15500 mao.

Idag får du en 14" 1.33 Ghz 60 Gb hd med ape-kort på plats för 12500. Köp till ett minne (512) för ca 900 pix. du är du uppe i 13400, vilket är en hundring mindre än vad jag gav för min grundkonfade iBook, med sämre prestanda, mindre hd och inget ape.

Vad jag menar är att det skulle bära emot att sälja min maskin för 8-9000 bara för att göra en ny back-affär, jag tror att många med mig känner att de skulle vilja ha ut mer för sin iBook. Jag resonerar så här; jag behåller min iBook, den är ju skitbra, väntar lite längre med att köpa nytt...

Ni som kliver in i MacOSX förtrollade värld - köp en ny ibook - de är billiga.

Problemet är att man är student, visserligen får man tio procent rabatt, men man har ändå inte den typen av pengar. Tar inget lån, då minskar chansen.

Tanken är att jag ska köpa en ibook för 6000 kr, max. Dvs. jag försöker få så mycket som möjligt för pengarna. Förstår visserligen när folk går ut så hårt med ett pris, men begagnade saker faller i pris och att inte ens vilja gå med på att pruta. Då måste man vara realist inse fakta, en bil faller mkt i pris så fort man köpt den, samma gäller andra saker.

Önskade jag hade pengar till en ny.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Problemet är att man är student, visserligen får man tio procent rabatt, men man har ändå inte den typen av pengar. Tar inget lån, då minskar chansen.

Tanken är att jag ska köpa en ibook för 6000 kr, max. Dvs. jag försöker få så mycket som möjligt för pengarna. Förstår visserligen när folk går ut så hårt med ett pris, men begagnade saker faller i pris och att inte ens vilja gå med på att pruta. Då måste man vara realist inse fakta, en bil faller mkt i pris så fort man köpt den, samma gäller andra saker.

Önskade jag hade pengar till en ny.

Sätt in en annons på köpes här på 99mac, många som kränger sina burkar nu när mac mini kommer. jag försökte mest komma med en förklaring till överprissättningen på vissa iBooks. De ÄR billiga nu.

lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 11:10
Ursprungligen av sugplopp:

Sätt in en annons på köpes här på 99mac, många som kränger sina burkar nu när mac mini kommer. jag försökte mest komma med en förklaring till överprissättningen på vissa iBooks. De ÄR billiga nu.

lycka till!

Jag ser hellre säljes-annonserna, då köpes-annonserna inte ger många svar.

Ja, det var en bra förklaring faktiskt, för gällande överprissättning. Svårt för en annan som aldrig ägt en mac att förstå det.

Ska vänta tills det rätta priset och datorn kommer fram.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 18:35
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Problemet är att man är student, visserligen får man tio procent rabatt, men man har ändå inte den typen av pengar. Tar inget lån, då minskar chansen.

Tänk på att du kan ta ett merkostnadslån av CSN för köp av en dator. Jag vet inte på hur mycket men det borde vara tillräckligt för en iBook. Visst är det inte kul att dra på sig lån i onödan men summan är så pass låg att du knappast kommer ha några problem med att betala av lånen när du börjat jobba.

//Erik

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 18:58
Ursprungligen av ergu:

Tänk på att du kan ta ett merkostnadslån av CSN för köp av en dator. Jag vet inte på hur mycket men det borde vara tillräckligt för en iBook. Visst är det inte kul att dra på sig lån i onödan men summan är så pass låg att du knappast kommer ha några problem med att betala av lånen när du börjat jobba.

Tror inte jag får ta lån, eftersom jag inte gjorde det i början av utbildningen. Visserligen, ska det inte vara några problem att få tag på en beg. ibook.

En 12" Ibook G3 800 Mhz med 384 Mb Ram, gick för 4200 kr på Tradera. Jag söker visserligen efter 14", vilket gör det svårare.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Tror inte jag får ta lån, eftersom jag inte gjorde det i början av utbildningen. Visserligen, ska det inte vara några problem att få tag på en beg. ibook.

En 12" Ibook G3 800 Mhz med 384 Mb Ram, gick för 4200 kr på Tradera. Jag söker visserligen efter 14", vilket gör det svårare.

Nordea har ett bra studentpaket (bl a gratis internetbank och billigt visa-kort), som även erbjuder studentlån upp till 20 tkr, jag har själv lånat sextusen tidigare till en dator. Bara som ett tips om du vill låna. Det gick fort och var smidigt, inga krav från banken (förutom "det vanliga").

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 12:37
Ursprungligen av Carl Bjerkert:

Nordea har ett bra studentpaket (bl a gratis internetbank och billigt visa-kort), som även erbjuder studentlån upp till 20 tkr, jag har själv lånat sextusen tidigare till en dator. Bara som ett tips om du vill låna. Det gick fort och var smidigt, inga krav från banken (förutom "det vanliga").

Hm, gillar inte att ta lån, vara beroende av en bank med ränta. Näe, ska slita för att hitta det bästa priset!

Senast redigerat 2005-01-14 13:31
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Hm, gillar inte att ta lån, vara beroende av en bank med ränta. Näe, ska slita för att hitta det bästa priset!

Nej, vem gillar det....

Bevaka tråden