Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple får miljökritik

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 10:15

Såg idag på Aftonbladets nätupplaga att Apple fått kritik.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,588638,00.html

Det står på idg.se också, där de hämtat sin info ifrån.

Senast redigerat 2005-01-14 11:16

Fick inte din länk att funks.. Lägger ut en ny.. Ersätt till www..

world.wide.web.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,588638,00.html

Typiskt att hacka på framgångsrika företag. Inte bara Apple har det problemet, det har nog nästan alla företag som tillverkar datorer och liknande prylar.

Skulle det vara möjligt att tillverka mer miljövänligt tror jag Apple skulle göra det, förutsatt att inte priset blir för högt. Detsamma gäller nog de flesta välkända och miljömedvetna elektronikföretag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 11:21
Ursprungligen av The Real Viking:

Typiskt att hacka på framgångsrika företag. Inte bara Apple har det problemet, det har nog nästan alla företag som tillverkar datorer och liknande prylar.

Skulle det vara möjligt att tillverka mer miljövänligt tror jag Apple skulle göra det, förutsatt att inte priset blir för högt. Detsamma gäller nog de flesta välkända och miljömedvetna elektronikföretag.

Hehe, så du tycker att Apple har gjort allt de kunnat för att man t.ex. ska kunna byta batteri i iPoden? Knappast, hade de verkligen velat hade de gjort den 2mm tjockare och satt dit en batterilucka. Vanvettigt att slänga en MP3-spelare när batteriet tar slut.
Själv bojkottade jag iPoden tills det började dyka upp tredje-parts-batterier som gick att byta själv.

Ursprungligen av C-mon:

Hehe, så du tycker att Apple har gjort allt de kunnat för att man t.ex. ska kunna byta batteri i iPoden? Knappast, hade de verkligen velat hade de gjort den 2mm tjockare och satt dit en batterilucka. Vanvettigt att slänga en MP3-spelare när batteriet tar slut.
Själv bojkottade jag iPoden tills det började dyka upp tredje-parts-batterier som gick att byta själv.

Nej, de kunde ha gjort mera tycker jag. Precis som du nämner tycker jag att Apple kunde ha gjort det lättre att byta batteri. Min Canon kamera är enkel att byta ut batterier och ändå ser produkten robust & snygg ut. Jo, Apple kan gå längre om de vill.

Svårare är de med LCD som tydligen är miljöbov vid framställning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-14 12:35

Nej, jag tror inte heller att Apple gör att allt de kan. Det är ett vinstdrivande (eller kapitalistiskt beroende på vilka värderingar man lägger i det) företag som tjänar pengar där det går att tjäna pengar. Ofta betyder det att man inte gör mer för miljön än vad lagar kräver (i bästa fall) eller där det finns en folkopinion eller ett mediafokus. Vi får väl se vad artikeln (mediafokus) leder till...

Det typiska med artikeln är att det här gäller i princip vilket datorföretag* som helst men man fokuserar på Apple för att det "personifierar" (snygg) DATOR. Hur kul är det att sätta in en bild på en Dell?

*Fujitsu-Siemens har gått lite längre med bl a blyfritt lödtenn etc. Men jag misstänker att de har lika lika kassa siffror när det gäller tillverkning av platta skärmar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 11:03

Apple Norden har trots allt den goda smaken att betala återvinningsavgiften i förskott. Lämna in en Apple-produkt på valfri ÅV-station för elektronik och du slipper miljöavgiften, till skillnad från andra datorfabrikat.
Sedan är det en helt annan sak om den avgiften är adderad till utpriset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 12:46

Är det ingen som reagerar hur mycket matrial som det går åt att framställa allt?

JEZUS säger ja!

Så som med Kitchen Aid köksmaskiner...dom försöker göra alla deras produkter rostfria i hög glans, men det är bara 2% som lyckas.

Dom som misslyckas blir de färgade maskinerna, å 5000kr billigare

//tobias

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-14 13:11
Ursprungligen av atomlab:

Är det ingen som reagerar hur mycket matrial som det går åt att framställa allt?

JEZUS säger ja!

//tobias

Ja, jag reagerade också. Men ändå hade man det nästan på känn...

Det är ett systemfel i nuvarande ekonomi att kostnaden för miljöförstörelse inte ingår i produktens pris. I den mån miljöförstörelse "lagas" så sker det nästan uteslutande genom skatter. Det som motsvarar stat och kommun i olika länder "lappar igen" skadorna i bästa fall, antingen genom egen verksamhet eller genom bidrag till organisationer och miljöverkamheter.

Det som jag reagerade på var att man redan vid tillverkningen av platta skärmar skapade en enorm "miljöskuld". Hyggligt många produkter tillverkas i dag annars någorlunda ok ur ett miljöhänseende men skapar i princip alltid en "miljöskuld" vid transporterna från tillverkningsstället till försäljningställena.

  • Medlem
  • 2005-01-14 14:00

Skit bra! Förra året uppmärksammades Dell för sin bristande miljöpolicy. I år Apple (antagligen för att de fått mycket uppmärksamhet det senaste året). Bra att de får kritik och förhoppningsvis tar till sig av den. Tror aldrig att Apple skulle göra nåt för miljön om det inte ställdes krav på dem. Och eftersom den amerikanska staten tar lätt på miljön är det upp till konsumentorganisationerna.

På 'rem!

Läste precis hur mycket material och bränsle som går åt för att tillverka en 17-tums bildskärm och tycker att det verkar helt sjukt mycket. Jag menar, skulle det gå åt så mycket så skulle man väl knappast göra någon vinst.
Om det nu stämmer så är alla bildskärmstillverkare onda, hmm... kanske läge att sluta använda bildkärmen

1
Bevaka tråden